13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Cini bulacaktır... xpress gibi mecmualar daha da ileri gitmekte, Generalin lebine 11er1 sürülen delilleri birer bırer yık- çalışmaktadır. Başya Servan- Schreiber'e göre, General Fransayı faşistlerin hükümet darbe- sinden' kurtaran adam değildir. Aksi- ne Cezayırdekı faşistlerin Fransaya hâkim olmasını kolaylaştırmaktadır. General maalesef bir numaralı mese- le olan Cezayir işini de halledememiş. tir. Hususi konuşmalarında De Gaul- le aczini itiraf etmektedir. Demiri ta- vında dövmeyen Generalin, Cezayir meselesine bundan sonra bir çare bu- labilmesi hemen hemen imkânsızdır. O halde De Gaulle'den medet um- mak faydasızdır Faşistlere kapıyı kapamak için "hayır" — demek lâzımdır. Hayırcıların tezini izah eden VI. Cumhuriyetin aman- sız münekkidi Mendes - France ol- muştur. Bu eski Başbakana Anayasa antidemokratiktir. sesini duyurabilmeğini önlemeyı lışmaktadır. Daha fenası Cezayır meselesinde De Gaulle, eski hükü- metler gibi âciz ve hareketsiz kal- mıştır. Cezayir sulha kavuşmadıkça, ne Fransız buhranı halledilebilecek, ne Cumhuriyet tehlikeden kurtarıla- bilecektir. ça- Generalin taraftarlarına gelince bin dered su getirmeye çalışma- maktadırlar. De Gaulle'ün ismi on- lar için kâfidir. Fransızların ekseri- yeti de aynı şekilde düşünmektedir- ler. Bu sebeple Anayasa hükümleri ne olursa olsun, General istediği İçin referanduma —daha doğrusu plebisi- te- "evet" diyeceklerdir. Venezuella Hürriyete lâyık millet eçen haftanın sonunda Caracas halkı demokrasi tarihinin unu-, tulmaz günlerinden birini yaşadı Halk, diktatör Jimenez kovulduktan sonra, onun yerıne geçmek ıstıyen— lere yeni bir ders daha Hâdise askerı polis bırlıklerının hükümet darbesi teşebbüsüyle baş- ladı. Askeri polis (radyo — binalarım ele geçirdi. Hürriyet ve demokrasiyi bir yıl- dır dişi ve tırnağıyla müdafaa eden Caracas halkının, hükümet darbesi- ne seyirci kalmas imkânsızdı. Lise, üniversite talebeleri ve işçiler silâh- lar ellerinde sokaklara dokulduler Mücadele çetin oldu. 30 ölü 300 yaralı vardı. Ama askeri polıs hal- kın azmi karşısında fazla tutunama- dı, karargâhına önme zorunda 1_<a1dı Mucadele burada da devam İtti. Askeri polise kurtuluş yoktu. Bir iki saat sonra beş on İlise tale- besi karargâha girdikleri zaman o- rada kimseyi bulamadılar Asiler gizli bir tünelden kaçmışl âlen âsi şefler tevkif edıleme— mişlerdir. Kırk bin petrol işçisi, as— keri polisin dağıtılmasını ve dikt törlük .peşinde koşan baz-ı generalle— rin içten, uzaklaştırılmasını temin i- çin grevdedir. AKİS , 13 EYLÜL 1958 ÇALIŞMA Hastahaneler Bir dokun... on günlerde İşçi — Sigortaları dispanser ve — hastahanelerinde kuyrukların gittikçe uzadığı mü- hede —edilmektedir. — Aksedebilen tek tük münferit şikâyetler kaale a- lınmaz ve gazetelerin bile bu konu- yu kanıksamış göründüğüne bakılır- sa, bu hal artık günlük yaşayışımı- zın alışılan bir veçhesi olmaktadır. Geçen seneki gibi henüz bir grip sal- gini olmamakla beraber, bilhassa hafta başları, mahalle aralarında a- partıman katlarına — sığıştırılan bu girmeleri ile çıkmaları bir olmak- adır. Ekseri muayene edilmeden şi- kâyetleri üzerine ezbere yazılan re- çete kâğıtları hastalara muska ka- bilinden verilmektedir. Öksürüyorsa öksürük şurubu, ağrı - sızısı varsa analjezikler, ateşi varsa antibiotik- ler vs gelişi guzel yazılmaktadır Yazılan bir sürü — ilâçlar da dışarı eczahanelerde bulunamamaktadır Yükselen hayat standardına uy- gun ücretlere erişemiyen işçi, —her zaman için hayat ve sıhhatini teh- dit eden tehlikelere karşı yü primin -aylık kazancın © 6 sı. karşılıgında bekledıgı ilgi ve ya- kınlığı görmemekte, muhtaç — duru- İşçi Sigortaları Umum — Müdürlüğünün kapısı Dönüşü olmayan yol dispans ve — hastahanelerin önü, eri için sıra bekleyen has- ta 1şç11erle doludur. Sancıdan kıvra- nıp ınlıyen usan, mecalsizlikten o- racığa kıvrılıp serılen bu muzdarip vatandaşlar, doğru dürüst bir bekle- me salonu olmadığından sokaklara taşmıştır. Çelimsiz ufak çocuklardan iki büklüm ihtiyarlara kada çeşitten hastanın teşkil ettıgî bu kalabalığın içinde bir kaç günden beri gelip gittiği halde hâlâ muaye- ne olamamış işçiler vardır. Araların- da günlerce, hattâ haftalarca gelip boş yatak soran ve yatırılamıyan hastalara rastlamak — mümkündür. Beklemekten ayaklarına kara su i- -nen hastaların muayene — odalarına ma düştüğünde haklarından tam o- larak faydalanamamaktadır. rü formaliteler ve güçlükler, sızlık ve Bu vaziyet karşısında İşçi Sigor- taları Kurumunun ne gibi tedbirler aldığı malüm değildir. Zaten kim sorar kim karışır bilinmez! Sadece bilinen bir şey vardır: İşçi Sigorta- lan Kurumu faaliyette bulunduğu 12 sene zarfında daima bir şikâyet ko- şusu olmuştur. Gün eçtıkçe artan mali imkânlarına rağmen halâ bir şikâyet konusu olmaktan — kurtula- mamıştır İşçi muhatap olarak karşısında daima doktorları bulduğundan onu 23