13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER azız sevgılı, yalazı şahsı dostum, a a selen alkışlar konuşmasından evvelki alkışların yanında hiç mesabesinde kaltdı. Fakat kongrenin "aslan" ları mahalli değil, misafir hatipler oldu. zuyu umumi — üzerine konuşan Server Somuncuoğlunu takiben m hur Osman Kavrakoğlu —delegelere "Razenin aslanı" olarak takdim edil- di. Adn an Menderesten "bayramdan sonra"sı için Bakanlık sözü aldığın- heyecanla bakanlığı tahakkuk ettiği halde ken- disininkinin etmemiş olması karşısın- da hayal kırıklığına — uğradığım da inkâr etmeyen "Rizenin aslanı" ba- sının hüriyetlerini nasıl — kullanması gerektiği hakkında son derece isti- fadeli bir nutuk çekti. Onu kürsüde başka bir Bakan adayı, D. P. Grubu Başkan vekili Himmet Ölçmen ta- kip etti. Himmet Ölçmen delegeler- den çok sinemanın hemen sol tara- fında yer almış basın mensuplarının tip o kadar şiddetle ve kürsüye öyle ruklar indirerek konuştular ki mikrofon defalarca arıza yaptı. Kardeş kavgası öngre bu şekilde, dışardan bakın- Kca tesanüd havası içinde geçmiş göründü. Fakat delegelerle temas e- denler onların da her vatandaş gibi şikâyetlerle, dertlerle dolu oldukla- rını kolaylıkla anladılar. Zaten bir çıban başı, Kongre başkanı — Sırrı Yırcalının bütün — gayretlerine rağ- men patlak verdi. Menderesin kongrenin — yapıldığı salona geldiği saatlerde kürsüde bir Edremit delegesi, Edremitlilerin ve bütün körfez halkının dilek ve şikâ- yetlerini dile getiriyordu. Başbaka- nın kongreyi teşrifleri beklenirken, dilekler faslının bitirilmesi karar al- tına alınmı Edremitli delege derece yıkıcı tesirlerinden bahsede- rek bu kanunun kaldırılması ve zey- fiyatlarının serbest bırakıl- ması gerektiğini — ileri — sürüyordu. Bir ara zeytinyağının sadece maliye- tinin altı lirayı bulduğunu söyleyin- kıyamettir. koptu. zeytinyağı? Zeytinyağı beş liradan fazlaya sa- tılmamalıydı.! Islıklar. tepinmeler arasında hatip susturuldu ve kürsü- den indirildi. Hiç nel Baş- kanının yanında pahalıhktan bahse- dilir miydi? Bu ne cüret, ne saygı- sızlıktı? Susturucuların başında Ba- lıkesir Merkez İlçe Başkanı geliyor- du. Nitekim, körfezliler adına dilek- lerini sıralıyan ve susturulan delege- den sonra kürsüye çıkmalarına mü- saade edilen hatipler, çok daha öl- 8 Osman Kavrakoğlu Rize aslanı çülü bir eda ile konuşmaya başla- dılar. Ama gelin görün ki, kongre- de hazır bulunan körfez delegelerı endi — sözcülerinin — susturulmasını bır türlü affedemiyorlardı. Nitekim Başbakanın zehir zemberek konuş- masından sonra gidilen Şehir Klü- bünde Edremitli delegeler, ile Mer- kez Ilçe Başkanı kapıştılar ve orta- lık güç halle yatıştırıldı ama ziyafe- tin de bütün tadı tuzu Hakikaten yemekte, — oturduğu masanın hemen ilerisindeki masalar- Himmet Ölçmen Konya aslanı dan birinde birden havaya kaldırılan sandalyelere hayretle bakan ve iti- şip kakışanları şaşkınlıkla seyreden Cumhurbaşkanı sanki etrafta kıya- metler kopmuyormuşcasına sakin bir eda ila elindeki çatal ve bıçakla tabanındaki salamı kesmeğe — uğra- şan D. P. Genel Başkanına "Ne var, ne oluyor?" diye sordu. Bu arada, sofrada büyük bir asaletle — oturan heybeth B. Başkanı da aya- ğa kalkmış, 1r1 adımlarla kavgacıla- balık arasında dolaşmaktan bir hay- li yorulmuş Cumhurbaşkanı ayar bıraz ilerdeki "ufak ünaka- şa" ya üzüntü ile bakarak, "Hayd kalkalım" dedi. Etraftakıler hep bir- böylece tatsız bir hava içinde sona erdi. Bozulan sinirler ece, azız ve yakın dostu Yırcalı- evinde misafir kalan Mende- res ve beraberindekiler Balıkesırde bekletilmekte olan hususi katara ilâve edilen salonlu vagonla ertesi gün So- maya hareket ettiler. Somada Batı Anadolunun elektriükasyonunda mü- him rol oynayacak olan Soma ter- mik santrahnın açılış torenı yapı- lacaktı. Yırcalı bir gün evvelkinin aksine o gün son derece neşeli gö- rünüyordu. O da sanki aziz ve ya- lan dostu Başbakan Menderese na- zire olmak üzere şıktı. Kahve rengi bir elbise, krem rengi gömlek giy- enine çizgili bir kravat tak- . Somada Cumhurbaşkanı ve Başbakanın tam onsekiz — bavulluk eşyalarının kırmızı plâkalı bir pika- ba bindirilip Akhisar istikametinde yola çıkarılmasına bizzat nezaret et- ti. Soma termik Santralının işletme- ye açılmasından sonra Akhisara gi- dildi. Bayar, Koralıtan, — Menderes, Budakoğlu ve Somuncuoğlu yanla- rındakı pek mahdut sayıdaki zevat- -Bursanın enerjik Valisi — İhsan Sabrı Çağlayangii dahil. Akhisar as- keri alanından emirlerine tahsis e- dilen bir askeri uçakla Bursaya uç- tular. Bu arada Somadaki özel tren de Sıtkı Yırcalı, altmışa yakın mil- letvekili ve yüz kadar şanslı davet- liyi Balıkesire müteveccihen yola çı- kardı. Cumhurbaşkanı ve beraberin- dekiler Akhisarda "Fabrika isteriz" i- baresini taşıyan dövizlerle karşılan- dılar. Ayak üzeri, bir Belediye Bi- nasının açılış töreninde hazır bulun- dular. Menderes Somada "hastayım, sesim kısık" bahanesiyle konuşma- dığı halde. Akhisarda kızgınhkla bır kere daha konuştu. Yeni binasının balkonundan bine Akhisarlıya hitap eden Menderes bir yıla yakın zamandır pek az konuş- muş olmasının içinde bırıktırdıgı bu— tün velüdiyet ile konuşuyordu. AKİS, 11 EYLÜL 1958