13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ Kalkınma Davalacironun Tiradı ı ktidarın başının geçen — haftanın sonunda yaptığı sehpah kalkınma konuşmasının en yük kurbanı Balıkesir ve Somada kurulan tesis- ler oldu. Bir bardak suda kopartı- lan siyasi fırtına, görülmemiş kal- kınmanın bu gozle görülen meyva- larını gazetelerin lâyıkı veçhile be- lirtmelerine mani oktu. Yüksek tiraj- im nayii Umum Müdürlerinin verdıkle ri teknik izahata kimse aldırış et- medi. Gerçi bu fazla bir kayıp sa- yılmazdı. Zira, um Müdürler her tesistin açılışında âdet olan lâflar arlamaktan başka birşey yap 1950 de şöyleydi, böyle dediler ve büyüklerimizin a— zimli çalışmasını övdüler. Tek yeni- nebilen Burhan utanın çimento ihracı İhtimalinden bahsetmesi oldu. Çimento ihracı, dolar 9 liradan bile olsa zararsız satılmayan şeker ihra- cına inşallah benzemıyecek ir. ii ki verilen izahat, Çimeni Fabrikası ve Elektrik Santralı hak kında sarih bir fikir edinmeye im- kân vermemektedir. Çimentonun ka- ça mal o ldugu tesıslerın yerinin ve mevsiminin iyi seçilip — seçilmediği meçhuldür. Nazari olarak, çimento sanayiinin geliştirilmesinin P. ik- bazı kötü diller, çimento kıtlığının devam ettiği şu günlerde bile, bazı çimento fabrikalarının müşteri bula- Soma Termik Santralı Elektriğin kilovatı kaça ? mamak yüzünden istihsallerini kıs- mak zorunda kaldıklarını söyleme tedirler. Bu durum yani tesislerin 11— tihakiyle pek yakında daha bir şekilde ortaya çıkacaktır. elektrik istihsalinde âtıl kapasitele- rin mevcudiyeti çoktanberi şi mevzuudur. Bütçe müzakereleri sı- rasında C. H. P. milletvekilleri Ku- SAHADA zey - Batıda kurulan elektrik şe- bekesi istihsalinin 7400 Kwlık kıs- mının istihlâk edilemediğini belirt- mişlerdi. Yeni santralın hiç değilse yakın bir istikbale kadar âtıl kapasiteleri artırmaktan başka 'bir işe yarama- masından korkulur. Dış Ticaret İhracat Mevsimi eçen haftanın sonuna doğru, ih- racatın Ö manialar Kanununa dayanılarak tesbit edilen âzami satış fiyatları birçok madde- den kaldırıldı. Sosis, sucuk, pirinç, makarna v.s. den sonra pamuk da bu talihli maddeler arasına katıldı.. Serbestiye kavuşan bu maddele- rin fiyatı, beklendiği gibi yükselme- ye başlamıştır. Enflâsyon — psikozu içinde yaşıyan halkın f' yatlar iyice yükselmeden sto arzusu fiyatların beklendıgınden büyük bir süratle yükselmesine ve "yok" ların başgöstermesıne sebep olmuştur. Ma- mafıh, bu kargaşalıgın uzun müddet surmeyecegı fıyatların muayyen bir viyede —istikrara — kavuşacağı ve yok" ların ortadan kalkacağı umul- maktadır. Yeni ihracat talımatnamesınde dış ticaret rejiminde olduğ gibi, bürokrasinin imkân nısbetınde azal" turnasına çalışılmıştır: Dahilde is- tihlâk edilen bazı maddeler hariç, kuvvetli dövizle yapılan ihracat ser- best bırakılmıştır. Demir Perde ge- risine yapılan ihracat, bu kolay yol— dan ihracatçıyı Vazgeçırmek için kontenjanlarla — tahdit — edilmiştir. Bundan başka, dışarıya döviz kaçı- Yeni ihracat rejimi ile birlikte gazetelerde boy göstermeye başlayan ilânlardan biri Haydi hayırlısı! AKİS, 13 EYLÜL 1958