13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XIV, Sayı: 227 Yara İşleri : Rüzgarlı Sokak Ovehan Kat:3 Daire: 7 Tel: 18992 P. K 888 - Ankara İdara: Denizciler Caddesi 23/B Rüzgarlı Matbaa Tel: 15221 Fiyatı 100 Kuruş Başyazar: Metin TOKER Neşriyat Müşaviri Yusuf Ziya ADEMHAN * AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına İmtiyaz sahibi ve yazı işlerini fiilen idare eden Mesul Müdür : TarıkHALULU Umumi Neşriyat Müdürü İlhami SOYSAL * Karikatür TURHAN Fotograf Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klışe: Doğan Klişe $ Müessese Müdürü: Mübin TOKER Abone şartları aylık (12 nüsha): 2 aylık (25 nüsha): 20 lira 1 senelik — (52 nüsha): 40 lira İlan şartları: Santimi: 8 lira 3 renkli arka kapak: 750 lira * Dizildiği ve — Basılğı — yer: Rüzgrârh Matbaa — ANKARA Tel : 15221 Basıldığı tarih: 10.9.1958 Kapak resmimiz Dr. Namık Gedik Etrafın temsilcisi Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları u haftanın başında iç politika hadıselerı bir kere daha, hem de B eskilerine nazaran — hayli ert seklide — kızıştı. Başbakan Menderes Ege Bölgesinde Gorulmemiş Kalkınmanın gorulmemiş eserlerinden bir kaç tanesinin işletmeye açılması — dolayısı ile çık- tığı seyahatte seçimlerden beri ilk defadır ki halk toplulukları kar— şısında iç politika meselelerinden bahsetti ve Muhalefetleri me lekette bir ihtilââk havası yaratmakla suçlandırdıktan sonra son de— rece sert ve zecri tedbirler alınacağını açıkladı. Bilhassa geçen haf- tanın sonunda Balıkesir D. P. Kongresinde yaptığı konuşma ile Muhalefeti açıkça itham eden ' Başbakanın bu konuşması - hemen ertesi gün basta İnönü olmak üzere irili ufaklı bütün — muhalefet partilerinin liderleri tarafından — şiddetle — cevaplandırıldı. — Bilhassa C. H. P. Genel Başkam İnönü, Menderesin icap ederse sehpalar ku- rulacaktır tarzındakı beyanına 1958 Türkiyesinde hiç bir Muhalefet liderinin bu tip laflardan yılmayacağını gösteren son derece — veciz bir cevap verdi: "Sehpalar! kurulursa bunların ne şekılde işleyece- ğini kimse bilemez". Daha ertesi günlerde bu karşılıklı iç politika çekişmeleri devanı edip gitti. Menderesin Balıkesirdeki konuşmasını Akhisardaki, Akhisardakini de Bursadaki konuşmalara etti. İşte iç polıtıka çekişmelerinin böylesine kızıştığı bir zamanda AKİS, her zaman olduğu gibi hâdiseleri en yakından ve en iyi şekilde ve- rebilmek için bir Akisçiyi İnönünün, bir Akisçiyi de — Menderesin arkasına takta. İnönüyü ve Menderesi adım âdım takip eden bu İki AK yazarının topladıkları notlardan meydana gelen Demokrasi başlıklı' yazı muhakkak ki son haftaların en alâka çekici yazısıdır. URTTA OLUP BİTOENLER sayfalarımızda okuyacağınız Basın Y başlıklı yazıda basın hakkında son günlerde alınan zecri — ted- birlerin * iç yüzünü ve bu fikirlerin doğmasına himmet e erbabının hikâyesini, okuyacaksınız. Hususi ilânların da resmi ilân- lar gibi kayıtlar altına alınması, yüksek tirajlı gazeteler ile düşük tirajlı gazeteler arasında hususı HMânlar hususunda Ur fark — göze- tilmemesi, hususi ilan fiyatlarının indirilerek dondurulması, gaze- telerin tevziinin tek elden yapılması son derece parlak yeni fikir- lerdir. Basın - Yayın ve Turizm Bakanı . den transfer edil- miş kıymet- Server Somuhçuoglu tarafından en geç yılbaşına kadar hazırlanacagı söylenen bu yeni basın rejımımn Demoklesin kılıcı gibi tarafsız- basının başı uzerınde asılı durduğ gunlerd oku- yacağınız bu yazı her halde alâkanızı çekecektır on bır ıkı haftanın hâdiseleri dış politika meraklılarının gözleri- i Ort oğudan ayırıp Uzak Doğuya döndürdü. Zira Uzak Do- guda Kızıl Çın 11 Çan Kay Şek Çini arasında doğan bir ihtilâf, eski bir yaranıp deşilmesi seklinde tecelli ettiğinden dünyanın hemen bü- tün milletleri ister istemez hâdise ile alâkadar olmağa başladılar. Çan Kay Şek Çininin avukatlığım üzerine alan Âmerikanın ilk defa olarak Uzak Doğuda pek de aşırı sayılamayacak bir' tavır takınması ve şim- diye kadar bır türlü tanımaya yanaşmadığı Kızıl Çinle müzakereye razı olması bu ihtilafı bir parça olsun yatıştırdı. k Doğuda hadiselerin birdenbire alevlenmesi, Orta Doguda olup bitenleri de kimseye unutturamadi. Zira son yıllar için- de Orta Doğunun lideri olarak sivrilen ve hemen her; arzusunda mu- vaffak olan Başkan Nasır bir türlü rahat durmamaktadır. İşte bu haftaki DÜNYADA OLUP BİTENLER sayfalarımızda birbirlerinden çetin iki ceviz haline gelen' ve dikkat nazarlarını üzerine topla an bu iki doğu diyarında olup bitenlerin de hikâyesini bulacaksın u haftaki radyo sayfamızda Amerıkayı birbirine katan "Bil- gi yarışması" skandalinin iç yüzünü olcuyacaksınız.Son aylar içinde memleketimiz radyolarında da pek revaç bulan ama bundan bir kaç hafta evvel nasıl bir mülâhaza ile alındığı bir türlü anlaşı- lamayan kararla -radyo stüdyolarından halkın da katıldığı toplu programlar yapılmasını yasak edsn karar- bir çıkmaza' giren bu bilgi yarışmalarının Aınerikadaki ağabeylerinin bır hayli kirli olan içyüzünü okuyunca, bir takım idare âmirlerimizin nasıl sevinecekle- ri kolayca tahmın edilebilir. Hattâ pek mümkündür ki stüdyolar içinde yapılması yasak edilen bu tip programların bundan böyle, madem ikada, bu bilgi yarışmaları bir takım kirli işlere alet oluyor, studyolar dışında bile yapılmasına paydos denebilir. Savgılarımızla AKİS