13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Uzak Doğu John Foster Dulles Dertten derde Harbin eşiğinde u haftanın başında Uzak Doğu, B patlamaya hazır bir bombaya benzemektedir. rum son derece gergınleşmlıştır 600 milyonluk Çin mumi — seferberliğe çağrılmıştır. Rusya, tecavüz vukuunda Çini yal- açıklamıştır, Formoza açıklarında Milliyetçi Çın - Amerikan manevraları başlam tır. Mıllıyetçı Çin — Amirali Lın Hoh - 'h un da itiraf ettıgı gri- S YI komunıstlerın eline — düşecektir. Elli. bin askerin bulunduğu sahil a- dalarının iaşesi kesilmiştir. Geçen hafta askerlerle — birlikte Kemoya çıkmaya çalışan gazetecilerin çoğu Çin sahillerine yerle şmış 'bataryala- rın ateşi karşısında bu teşebbüsten vazgeçmek — zorunda — kalmışlardır. Sahildeki büyük, — hoparlörler, an Kay Şekin âskerlerini teslim olmaya davet etmektedirler. VII. Filo — işe karışmazsa, çıkartmaya lüzum kal- madan Kem Matsu hazan yap- raklan gibi dokuleceklerdır Ameri- kan Donanması bu durumda, iaşenin temini için müdahele zorunda kal- ştır kin Hükümeti — muhtemel bir Amerıkan müdahelesine karşı, son günlerin modasına uyarak karasula- rını 12 mile çıkarmıştır. Bu durum- da Kızıl Çin, Amerikan donanması— nın sahil adaları civarında görü sini, bir — tecavüz sayabılecektır AKİS, 13 EYLÜL 1958 Washihgton dünya harbi tehlike- sine rağmen, Kemoy ve Matsu'yu fe- da etmeye niyetli görünmemektedir. Dulles geçen haftanın — ortasında, Cumhurbaşkanıyla görüştükten son- ra, Eisenhower'in, gerekirse Matsu ve Kemoy için silâha başvurmaktan çekinmeyeceğini açıklamıştır. — Dul- T. es şkanı der Smith, hükümetin bu adalar 1çın çarpışmaya kararlı olduğunu söyle- miştir. Formozaya güdümlü füzeler gonderılmektedır Atom bombalarıyla yüklü meşhur Stratejik Hava Kuv- vetleri Kumandanı, Çan Kay Şek ile. gizli konuşmalar yapmaktadır. Taraflardan birinin —atacağı en ufak yanlış bir adım, dünya üzeri- Çan Kay Şek Ecel gelince cihane.. ne atom bombalarının yağmasına se- bep olur.. Çinin burnunun, dibindeki iki külüstür ada, tarafların zorlu si- yaseti yüzün nden yalnız onları değil, 2,5 milyar insanı olumle karşı karşı- ya getirmektedir. Bereket geçen haftanın — sonuna doğru, diplomasi ufuklarında — bazı ümitler belirmiştir. Dulles, bir taraf- tan Formozaya atom — silahları yı- ğgarken, diğer taraftan tarafların gayelerini gerçekleştirmek için, si- lâha başvurmayacaklarını — taahhüt etmelerini ileri surmut Üür. Hükümetinin bu teklifi yeceği aşikardır. Çin, ilgili iki huku— metin büyük elçıler kademesinde tek- rar müzakereye başlamasını istemiş- tir. Amerika bu teklife "evet" ceva- bı vermiştir. Karşılıklı sulh taarruzları — her- halde Birleşmiş Milletler Genel Ku- rulunun 16 Eylüldeki normal toplan- tısıyla ilgilidir. Taraflar dosyalarım hazırlamaktadırlar. Asya - Afrika grubu,' Batıdan daha geçenlerde | milyar dolar yardım alan Hindistan başta olmak üzere — 600 mılyonluk Çinin Dünya Evine kabulünü temin için * taarruza girişmeyi düşünmekte- dirler. Uzak Doğudaki son gergınlık bu memleketlerin — değirmenine su getirmektedir. korunması gayesiyle, Uzak Dogudaki anormal ma son verilmesini, Çan Kay Şekin nötralize edilmesini ısteyebıle— ceklerdir. Nitekim Krutçef fıirsatı kaçırmamış, bu haftanın başında EHisenhower'e yazdığı bir mektupta, Birleşmiş Milletlerin Çinin de katı- lacagı bir toplantı yapmasını iste- Ne var ki, Pasifikteki 8 yıllık “'Amerikan diplomasisi Çan y Şek üzerine bina edilmiştir ve üçüncü bir dünya harbi pahasına bi- le olsa Mr. Dulles, siyaset değiştir- meyi sevmemektedir. Mesele bugün yatışsa bile, yarın tekrar patlak ve- recektir Orta Doğu İmam bildiğini okur... Geçen haftanın ortasında — Arap halkının sevgilisi Nasırın yaptığı konuşma, Birleşmiş Milletlerde baş- lıyan bahar havasına ilk darbeyi in- dirdi. Birleşmiş Milletler Genel Sek- reterinin Kahirede bulunduğu bir sı- rada ve Arap Liginin Sefirler Ka- Başkan Nasır Dediği dedik, çaldığı düdük!..