13 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

13 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER kılıklı gençlerin "siyah insan avı" ırkçı bir hareket olduğuna i- nanmamaktad u kimseler, hâdi- senin, "rock'in roll gençliği" sin hu- zursuzlugunun tezahürü oldugunu düşünmektedirler. Bazılarına ezdinde gördü,. tibar andır dıgı kıskançlık Ingılızlerın tabırıyle ted. taşkınlıklarına sebebıyet vermiştir. Doğrusu, bu pek yabana atılır bir ihtimal değildir, Londra* ve Pariste nefis kadınları dans ve aşkta muvaffak oklugu söy- lenen- sıyahların kolunda gören bir- ok Türk talebesi, aynı kıskançlık hissini duyduklarım saklamamakta- dırlar... Siyah erkekler, sadece güzel kız- kadınlarının . derileri- ir övünme Zzuu Yakında bütün İngiliz doğuracakları çocukların nin siyah renkli olacağı, — meşhur Hyde Park'taki siyah — hatiplerin ağızlarından sık işitilmektedir Mamafih dıger sebepler Oy- nasa da, Notting- Hill hadıselerının büyük olçude bir ırk düşmanlığının neticesi olduğu şüphesizdir. Serbest- çe İngiltereye gelebilmek ve orada çalışmak hakkına sahip olan Com- momvealt alkı, ücretlerin yükse bulunduğu İngiltereye — yerleşmeyi tercih etmektedir. Hâlen İngiltere deki siyah muhacirlerin sayısı 300 bine yaklaşmıştır. İki ayrı ırkın bir araya gelmesi— nin yeni meseleler ortaya çıkarta ğı şuphesızdı Nitekim, kendılermden uzak durduğu muddetçe siyahlara sempati duyan İngiliz halkını, larla kapı komşu olunca hisleri de- i. Irkçılığı faşizmin hastalığı sa- yan İşçi Partisi mılletvekıllenmn ve İşçi Partisini tutan Daily Mirror'un, son hâdiselerden sonra Commonwe- alth memleketlerinden gelen muha- HERHALDE İNGİLİZLER DA NASİHAT 22 VERMEKTEN ceretin kontrol altına alınmasını is- temeleri bunun delilidir. Belki Mu- hafazakâr Hükümet de, siyah va- tandaşlara Ingılteremn kapılarını az çok kapamayı arzu — edecektir. Ama böyle bir hareketin, Common- wealth memleketlerinde uyandıraca- ğı tepki müthiş olacaktır. Şimdiden bazı Afrikalı Commomvealth üyele- ri protesto — seslerini — yükseltmeye başlamışlardır. Jamaica Başbakanı Norman Manley, hâdiseleri — bizzat tahkik için Londraya — doğru yola a Commonwealth'i her şeyden ustun tutan İngiliz Hüküme- tisin, kapamaya komşuluğa çalışa- giliz halkını, siyahlarla lış asını kolaylaştırmaya cağı şüphesizdir. Fransa Evet veya hayır! eçen haftanın sonuna doğru Ga- neral de Gaulle Pariste, Cum- huriyet, meydanında üç hafta süre- cek olan "evet * hayır" harbini aç- tı. General vaadine sadık kalarak, uzun boyuna uygun yeni bir Anaya- sa hazırlamıştı. Fransız halkı, de— niz aşırı memleketler de dahıl Anayasaya "evet" veya "hayır" di- yecekti. Evet derlerse -ki kuvve muhtemeldir- sıra yeni seçimlere ve Generalin Cumhurbaşkanlığı — koltu- ğuna oturtulmasına gelecektir. Cumhuriyet meydanında General de Gaulle 100 bin davetliden "Fran- sa adına, evet cevabı vermelerini" is- tedi. Polıs gürültü çıkarması muhte- mel olan kimseleri, bilhassa komünist, leri meydandan uzak tutmaya dik- kat etmişti. Ama yeni Anayasanın aleyhtarları, De Gaulle Fransızları Landon Daily Express ŞİMDİ BİZE IRK AYRILIĞI MEVZUUN- VAZGEÇERLE General de Gaulle Tek kelime ile çizilecek rejim ' demeye çağırırken, genaralın başı üzerinde " ” balon lar uçurtmaya muvaffak oldular. Genaral Paristen Sonra bütün Fransız şehırlermı bir bir dolaşarak, Anayasanı muvaffakiyetini temine Çalışacaktır Fransanm Generale "e- vet" diyeceğinden şüphe edilmemekte, dir. Ama Generalin Anayasasının bü- yük bir ekseriyeti elde etmesi şüp— helidir. Komunıstlerın dışında Men des-France, itterand gibi lıderler ve bırçok sosyalıst Anayasanın red-, di için mücadeleye — girişmişlerdir. Sendikaların onları desteklemesi bek. lenmektedir. Hâlen cumhuriyetçi basın halka "evet" ve "hayır'ın ne mânaya gel- diğini anlatmaya — çalışmaktadır. Meşhur Sıyası İlimler profeso Dü- verger, af Cumhuriyeti" adı al- tında Le Monde da yazdığı bir yazı- da, Anayasanın ne ka ar tom çağının icaplarından ne uzak olduğunu izah etmekte ve ma- kalesini kat'i bir "hayır"la bitirmek- edir. Duvergerye göre — Generalin i ku Cumhuriyetçiler ve milleti diktatörlüge alıştırmak istiyen fa- şizmin heveslileri karşı karşıyadır. Faşistlerin zayıflatılm Cumhuri- yetçilerin — kuvvı lendırılmesı milli menfaate hizmet edecektır. Bu sebep- le faşistlerin ekmeğine yağ - sürme-. mek için Anayasanın hiç değilse za-. yıf bir ekseriyetle kabulünün temi- nine — çalışılmalıdır. u — takdirde bizzat General de Gaulle, Fransada demokratik hissin ne kadar kuvvetli, olduğunu —görecek ve faşist taraf— tarlarına mukavemet etmek cesare- AKİS, 13 EYLÜL 1958