8 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

8 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER leri irikıyım lideri yakalamakta ge- cikmediler. Bölükbaşı oevindeydi ve ziyaretçi kabul edemiyecek (okadar yorgundu. Üstelik, yüzüne Arla olan bir dertten ötürü de hava değişimi yapması gerekiyordu. Partilerin seçim platformuna gir- dikleri bir sırada Bölükbaşının baş- kentten kaçması, dudaklarda gülüm- seme yarattı. Bölükbaşı yol hazırlık- larıyla meşgulken, Genel Merkezde İl başkanlıklarına hitaben bir tamim kaleme alınıyordu. Tamimde kongre hazırlıklarından bahsediliyor ve ha- zırlıkların mutlaka süratle ikmal e- dilmesi ve delege seçimlerinin Mayıs nihayetine kadar bitirilmesi ikazın- da bulunuluyordu. ya K.M.P. de pek kuwvetli bir ce- seçimlere Bölükbaşının değil, ciddi. bir liderin şevki idaresinde gir- mekti Anayasa Söz, M.B.K. nin! Biiliğimiz haftanın (o sonlarında bir akşam, saatlerin sekizi geçip dokuza yaklaşmakta olduğu bir sı- rada Temsilciler (Meclisinin kürsü- sünde bir süredir konuşan uzun boy- lu, gözlüklü, sevimli yüzlü adam söz- lerini bağladı. Hatibin son sözleri Şu olmuştu: ” unun İçin, Anayasaya sava seve beyaz w vereceğimi (o arzede- Koca salonda büyük bir alkış tu- fanı koptu. Turhan Feyzioğlu '-kür- südeki adam oydu- arkadaşlarını ba- şıyla selamladı ve kendisine has ace- leci adımlarla (omerdivenlere doğru rüdü. Anayasanın Temsilciler Mec- lisindeki ikinci müzakeresi de böy- lece tamamlanmış oluyordu. Başkan oya Eeçileeeğini bildirdi. Üyeler bir yandan beyaz oylarını kullanırlarken diğer a çalışmış bulunan Anayasa Komisyo- nu mensuplarım tebrik ediyorlardı. Bu arada, bol konuşma rekorunu €- linde tutanlardan biri olan -ötekiler Emin Soysal ve Sırrı Atalaydır- Alp Kuran da tebrik kabul etmekten ge- ri kalmadı. Az sonra netice ilân edil- diğinde, Mecliste temsilcisi bulunan üç partinin tasarıyı ittifakla kabul etmiş oldukları (ogörüldü. Referan- dumda C.H.P. nin, C.K.MP. nin ve Y.T.P. nin kendi taraflarına "Evet" oyu kullanmalarım tavsiye edecekle- ri anlaşılıyordu. Sadece beş temsilci çeşitli partilere mensupturlar ve bir tanesi, Devlet Başkanıma kontenja- nından Meclise sızmış Orhan Köprü- lüdür- çekimser kalmışlardı. Tasarı aleyhinde kullanılmış oy yo Tasarı, hiç vakit geçirilmeksizin, Temsilciler Meclisi (o başkanının bir yazısıyla M.B.K. başkanlığına ha- vale edildi. Komitede durum ya Anayasa üzerinde görü- şürlerken Komitenin kurmayları boş bera değillerdi. Onlar da met- ni, maddi olmaktan ziyade, konu konu "dikkatle incelemişler. ü- zerinde çalışmışlardı. Genç İhtilâlci- lerden ekseriyetinin, Temsilcilerden ayrıldıkları fazla nokta yoktu. Aslı- ii çalışmaları sırasında Komite- mumi temayülleri dikkat naza- rına alınmıştı. Bir çok noktada gay- rresmi istişareler yapılmış, Temsil- ciler ile Komite karşılıklı göstermişlerdi. Bu bakımdan, esas itibariyle bir görüş farkı bahis ko- nusu değildi ve bazı gazetelerde çı- ksa, Komitenin metinde çok değişik- lik yapacağını bildiren haberler emin kaynakların haberleri olmaktan u- zaktı. Komitenin teferruata taallük eden yeni bir kaç fikrini de, Temsil- ciler kabul'etmeye hazırdılar. Bu a- rada. Genel Kurmay Başkanlığının Hükümet içinde kime bağlanması M.B.K. üyeleri toplantı halinde Son perdeyi kapatmak için AKİS, 8 MAYIS 1961