8 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

8 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Feci kazanın dehşet verici bilan- çosu, son şöyledir; Dokuzu erkek, üçü erkek çocuk ve üçü kadın olmak üzere 15 ölü, ilk anda yedisi komada bulunan 49 ağır yaralı. 62 kişi ayakta tedavi edilmiş- ür. Ağırların çoğunluğu baş ve ka- 7 yaralıdır. Üç yolcu da kaybetmiştir. Faciada, rn voganda seyahat etmekte bu- lunan bir aile tamamen yok olmuş- tur. Sadık Poyraz ile eşi Ayşe ve bi- ricik oğulları Ali, vefat etmişlerdir. Suçlular yenin kurbanlarının ekseriyetini, kır gezintisine çıkmış olanlarla, meşhur Pendik Pazarından dönen esnaf ve köylüler teşkil etmektedir. Son senelerin en büyük demiryolu kazasının oluş saatinin Pendik. Paza- tın kaydedildiği ilk üç vagonun hep- si de üçüncü mevkilerdir. 17 numaralı Kurtalan postasının lokomotifi, saat 17.50 de Kartaldan Haydarpaşaya doğru hareketini mü- teakip ve Cevizliye bir kilometre ka- la, hava freni tertibatındaki dolayı durmuştu. Makinisti Mehmet derhal kolları sıvayarak bu- nu tamire koyulmuştu. 17 numaralı katarın Şeftreni Raif Şarda da iza- hat almak için gelmişti. Canbek Şardaya, arızayı birkaç dakika zar- finda giderebileceğini, ciddi bir duru- mun olmadığını, hemen hareket ede- bileceklerini 3 i tal kontrol İçin 1 durdurmuştu. D, Y. na intisap etmiş, tecrü- beli bir eleman olan Şarda, la- kayt davranmış ve gerekli emniyet tedbirlerini almamıştı. Aslında Can- bekin sözüne kanmayıp, lokomoti- fin ani bir arıza yapması üzerine Seyrüsefer Talimatnamesi gereğince, bilhassa böyle trafiği kesif bir çift hatta, 500 metre geriye ikaz için kestane fişekleri koyması veya ge- ne gelmesi muhtemel katarları ha- berdar etmek maksadıyla, gece ise kırmızı fenerli, gündüz ise Gır Gir SÜPÜRGELERİNİ KULLANINIZ AKİS. 8 MAYIS 1961 bayraklı öncü tabir edilen bir adam dikmesi lâzımdı. Kartal Hareket Memuru Saba- hattin Ukrayın ise, gene Seyrüsefer Talimatnamesine göre, yol verdiği 17 numaralı katarın kendisininkinden bir sonraki istasyona, yani Cevizliye ulaştığına dair bilgi almadan, ban- liyö treninin aynı istikamette hare- ketine müsaade etmemesi zaruriydi. Fakat D. D. Y. nın 18 senelik kıdeme sahip memuru ve üç çocuk ba- bası Ukray, öbür hattan İzmite müteveccihen yol verdiği 15 nu- maralı Erzurum postasının telgraf esajının, Zihin okarışıklığından, 17 numaralı katar için Cevizliden gel- diğini zannetmiştir. Banliyö treninin Makinisti Şaban Doğana gelince... Doğan, viraj dola- yısıyla 17 numaralı Kurtalan posta- sını en erken 382 metreden görebilir- di. Fakat ateşçisi Ali Karas, sol ta- rafta bulunması dolayısıyla 17 numa- ralı katarı Doğandan daha önce, 350-400 metreden görerek onu ikaz etmiştir. D. D. Y. nın oniki senelik, görgülü olması gereken oMakinisti, tereddüt veya bir başka işle meşgul olması (dolayısıyla durumu derhal kavrıyarak (o enerjik odavranamamış ve frene asılmakta gecikmiştir. D. D. Y. eski Umum Müdürü Şefik Eten- sel, D. D. Y. Birinci İşletme eski Mü- dürü Rüştü Sarp ve Ulaştırma Bin- başısı Ali Malkoçtan müteşekkil Bi- lirkişi Heyeti, 50 kilometre süratle seyreden normal bir katarın, frene asıldıktan takriben 300 metre sonra durdurulabileceği kanaatine varmış- tır. Fakat banliyö treninin hamule- si az olduğundan, gene Bilirkişi He- yetine göre, elde bulunan meselede katar 130-140 metrede durdurulabi- lirdi. Seyrüsefer o Talimatnamesine göre hattı devamlı surette tetkik et- mekle mükellef olan Doğan, eğer e- hil ve tedbirli bir Makinist olsaydı, cereyan tarzı itibariyle şimdiye ka- dar rastlanmamış kasa, vukua gel- miyecekti. Banliyö o şimendiferinin kontrol bandı tetkik edilmiş ve öldü- rücü çarpma sırasında katarın ancak saatte 20 kilometre sürate düşebildi- ği görülmüştür. Tahkikata el koyan Kartal Sav- cısı Nusret Döröz, meşum kaza gü- nü ihmal ve tedbirsizlikleri mev- cutmuş gibi görünen ' yedi kişiyi Uk - ray, derecede de Çarda ve Doğan sorumlu gösterildiğinden, ge- riye kalan üç kişi serbest bırakılmış- tır. Seyrüsefer Talimatnamesine ta- ban tabana aykırı hareket eden Uk- YURTTA OLUP BİTENLER ray, Çarda ve Doğan ile birlikte tev- kif edilen dördüncü şahıs ta, o hen- gâmede kurbanları soymağa çalışan beş çapulcudan yegâne yakayı ele verendir. Ukray, Şarda ve Doğan hakkında, tedbirsizlik ve ihmâl de- recelerine göre, kasıtları obulunma- dığından üç ilâ altı sene arasında a- ğır hapis cezası istenecektir. Ve ötesi.. Miadını çoktan doldurmuş ve kib- rit kutularına benziyen köhne- leşmiş ahşap vagonları hâlâ koyan D. D. Y. nın da sorumluluğ rahatça münakaşa m Birçok cana kıyıp yuva yıkarak hur- dahaş hale gelen vagonlar, 40-50 se- neliktir ve taa Fransızların Şark -Orient- Hattı zamanından kalma- dır. Uzmanlara göre, eğer vagonlar yeni ve çelik olsaydı, memleketi tees- süre garketmiş olan feci kaza, bir- kaç sıyrıkla atlatılabilecekti. Bele memleketimizde ancak Sirkeci-Hal- kalı banliyö hattında mevcut sinya- lizasyon tertibatı Mal tepede de bu- lunsaydı, korkunç kasa hiç cereyan etmiyecekti. Ayrıca, sâdece 400 lira aylıkla altı nüfuslu bir aileyi geçin- dirmek durumunda olan Sabahattin Ukray gibi bir Hareket Memurunun, kendisini tamamıyla vazifesine vere- bilmesi ne nisbette mümkündür ? Son ra Ukraya, ayrıca hareket tazminatı adı altında aldığı 140 lira son dört aydır ödenmemiştir. Geçim o derdin- den aklının başında olmasına imkân bulunmıyan kimselere (o binlerce in- sanın hayatı gibisinden ağır mesuli- yetler yüklenmesi hazin bir macera- dır. Haydarpaşaya 17 kilometre mesa- fede vukua gelen feci kazada bir milyon liraya yakın maddi zarara maruz kalan D. D. Y. nın esas gailesi, kurban ve yaralılar için yaş, meslek ve ailevi durumlarına göre talep edi- lecek tazminatların muhakemesi baş- ladığı zaman başgösterecektir. Dr. Muzaffer TÜZÜN Ankaraya dönmüş ve muhte- rem hastalarını kabule başla- mıştır. Adres : Anafartalar Caddesi Çıkrıkçılar yokuşu, Özkan Kar- deşler. Ap. 7/3 Telefon: 10.35.88 Ev : 12.47.70 Muayene Saatler : 9-10.45 ve 14-18.30