8 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

8 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SAN AT Haberler Sanat ve Devrim 2! Mayıs devriminin birinci yıldönü- münü kutlamak için şimdiden ge- niş ölçüde hazırlıklar başladı. Bu kutlama törenlerinin en önemli yan- larından biri, 27 Mayıs devrimcileri- nin sanat gösterilerine özel bir önem ve değer vermeleridir. Gerçekten de, bugüne kadar yapılan kutlama tören- lerinde sanatın her dalını içine alan, sanatçıyla işbirliği gönül birliği eden yöneticilerin yokluğundan şikayet e- dilmiştir. Halbuki, devrimlerin en iyi yayılma yolu elbette sanattan geçer. Sanata omuz vermeyen, sanatçıyı de- gerlendirmeyen hangi toplumun ger- çekten yüceldiği görülmüştür ki ? 27 Mayıs devrimcileri, sanatın önemini, etkisini anlamış kişiler (o olduklarını göstermekle aydınların güvenini ye- niden kazanmışlardır. Yapılan hazırlıkların teferruatlı bir programını vermekten çok, en ö- nemli sanat gösterileri üzerinde dur- mak yerinde olacaktır. Bir kere, Tiyatroları iki ekip halinde Ahmet Kutsi Tacerin tekrar ele a- lıp işlediği ve o düzeltmeler yaptığı Köroğlu piyesini ohazırlamaktadır- lar. Ekiplerin biri Ankara, öbürü A- nadolu illerinde oynıyacaktır. Nevit Kodallının Atatürk Oratoryosu çalı- nacaktır. Folklor ekipleri hem Anka- rada, hem çeşitli illerimizde gösteri- ler yapacaklardır. Devlet Tiyatrosu sanatçıları Büyük Tiyatroda büyük bir şiir matinesi hazırlıyacaklar, tek ve toplu halde şiirler okunacaktır. Radyolar için özel oprogramlar ha- zırlama işinde de komisyonlar çalış- maktadırlar. Ayrıca şairlerle oDevlet Tiyatro- su oyuncularından kurulu üç ekip, elliden fazla il ve ilçemizi dolaşarak şiir matineleri yapacaklardır anatla devrimin böyle elele yü- rümesinin, ülkemizde geniş ölçüde sanat gösterilerine vesile olmasının iyi sonuçlan yakında görülecek de- mektir. Bölge konserleri (Çumhurbaşkanlığı Senfoni Orkest- rası iki yıldan beri yapmakta ol- duğu yurtiçi gezilerine bu haftanın sonunda başladı. Bu geziler de 27 Mayısı kutlama törenleriyle ilgilidir. Orkestra bu yıl Doğu ve Orta Ana- dolu ile Trakya bölgesine gidiyor. Şef Hikmet Şimşek idaresinde 6 Ma- yısla 14 Mayıs arasında Kayseri, Si- vas, Malatya, Elazığ, Diyarbakır ve Erzurumda konserler verilecektir. Buradan İstanbula gidecek olan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkest- 26 rası, İstanbulda yapılmakta olan Sa- nat Festivaline dört konserle katıla- caktır. 20-27 Mayıs arasında Bru- no Bogo, Cemal Reşit Rey ve Hik- met Şimşek yönetiminde verilecek bu konserlerden sonra, Edirne, Göl- cük ve İzmitte de bölge konserleri verildikten sonra, 3 Haziranda or- kestra Ankaraya dönmüş olacaktır. Konserlerin özelliklerinden (o başlıca- ları şunlardır: Bu konserlere bütün orkestra tam kadrosuyla katılacak- tır. Konserler izahlı olacak, orkestra- daki çalgılar tek tek dinleyicilere ça- lınarak tanıtılacak ve eserler izah e- dilecektir. Bu suretle Batı müziği ile orkastra çalgıları hakkında din- leyicilerin fikir edinmeleri sağlanmış olacaktır. o Konserlere solist olarak Ayla Erduran ile geçenlerde Büyük Tiyatroda başarılı bir konser veren Gönül Gökdoğan da katılmaktadır. Devlet Resim ve Heykel Sergisi 92. Devlet Resim ve Heykel Sergi- si 22 Mayısa kadar Dil - Tarih ve Coğrafya Fakültesi sergi salonunda açık kalacaktır. Bu yıl sergiye 94 ressamın 148 resmi, 6 heykelcinin 9 heykeli kabul edilmiştir. Sergide göz ve gönül doyurucu resim sayısı azdır. Bu yıl jüri resimde birinciliği Sabri Berkele, ikinciliği Turan Erola ver- miştir. Serginin, günün hemen her saatinde kalabalık bir seyirci toplu- luğunca gezilmesi, resme karşı ilgi- nin çoğaldığına bir işaret olarak ka- bul edilmektedir. Bu, sevindirici bir olaydır. Sergiden memnun olmıyanlar a- rasında ressam Salih Urallı başta gelmektedir. Sergiye bir resimle ka- tlan Urallı, gelip geçenlerin müte- Ayla Erduran Sanat elçisi madiyen tablosuna şikâyet etmekte: "— Resmimi oraya mahsustan asmışlar. Hem doğru dürüst görün- mesin, hem de gelen gecen bir omuz vursun diye.." demektedir. Urallının resmi "Şişe Kompozis- yonu" adını taşımaktadır, gişeler, şişeler, şişeler.. Resmi gören bir Şair: — Urallı haklı. Gelip geçen çar- pıp yere düşürecek, bütün şişeler kı- rılacak. Hepsi de dolu halbuki..." di- ye takılmaktan kendini alamamıştır. çarpmalarından DİKKAT MÜHİMDİR A. ve H. APİKOĞLU KARDEŞL ER SUCUK FABRİKASI Şimdi de Türk vatandaşlara fikir rahatlığı ile yiyebilecekleri Dana, Malak ve Koyundan yapılmış SALAM ve SOSİSLERİ Piyasaya arzetmiştir. Bakkal ve Mezecilerden İsrarla arayınız. Kurşun mühüre ve etiketine dikkat ediniz. Fabrika: Eyüp, Alibeyköy — Telefon: 22 78 72 AKİS, 8 MAYIS 1961