8 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

8 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

nılmasını arzu eder. Annesi büyük hanım sofraya oturmadan yemeğe başlanmaz. Ailede en küçüğe ka- dar herkesin hatırını sayar. Tabii ailenin bütün fertleri de Vehbi be- yin rahatım temine çalışırlar. Ken- disinden bir şey istenir ve redde- derse üzerine düşmezler. O kendili- ğinden düşünür taşınır ve hatırla- rım kırmaz. İş ve memleket dâva- ları bahsi açılınca saatlerce konu- şur. Alakalanmadığı mevzular o- lunca ya susar, ya uyur, yahut ta çıkıp gider. Lisan bilmediği ve zaten oku- mağa vakit bulamadığı için yaban- cı neşriyatı takibe birini memur etmiştir. Dünya ve memleket hâdi- selerinden haberdar olmak için ra- porlar hazırlattırır. Bunlar akşam- ları kendisine okunur. Her senenin sonunda da Şirketlerinde çalışan bütün memurlara dağıtılmak üzere bu nevi ve şirketlerin e izah eden raporlar hazırlatır Belli ki Koç modern çalışmasını çok iyi bilen bir iş adamı. Fakat bir iğ ii” e çok zararlı ku- suru anın her yerinde tavsiye, “edildiği ibi, istirahat et- mesini ve eğlenmesini hiç bilmez. Bu hali eşini ve bütün ailesini çek üzüyor. Bilhassa yaşı ilerledikçe aynı tempoda çalışmaya devam et- mesi hepsini endişelendiriyor. Ta- bii Vehbi beyin gençliğinde de aynı dert vardı. Hattâ Semahat ve Rah- mi henüz küçük iken Koç şimdi pek moda olan, fazla çalışmaktan mü- tevellit sinir yorgunluğu geçirdi. O zaman İsviçrede kendisini o tedavi eden doktor "zihni yorgunluğun çok fazla olmasına mukabil vücu- dun hiç hareket etmediğine işaret ederek bu kadar muvazenesiz bir çalışmaya hiç bir bünyenin daya- söyledi. Bir spor Tavsiyesi at av veya golften birini seçmesiydi. Veh- bi bey atı tercih etti. O günden be- ri de her pazar ve tatil günleri ata binmeyi ihmal etmez. Yürüyüşü de sever. Denize çivileme usülü atla yarak girer. Suyun üzerine çıkması her zaman uzun sürer. akınları niçin n içinde o kadar uzun kaldığım anlayamazlar. O ise, on- ların merakına şaşar İsraf ve ötesi Bayan Koçun söylediğine göre ko- casının er çok sinirlendiği şey yan musluğu bile kapatmağa çalı- şır. Arkadaşlarını dalma habersiz eve getirdiği için eşi hazırlıklı bu- lunur, fakat Vehbi bey misafirleri AKİS, 8 MAYIS 1961 EŞLERİNİN AĞZINDAN GÜNÜN ADAMLARI Sadberk Koç kızıyla birlikte Babalarının üzerine titreyenler için ayrı bir şey yapılmasını iste- mez. Sofraya çok çeşitli yemek ge- lince, eşine takıldığı bile olur Hanımının büyük yardımıyle oğlunu ve çocuklarım evvel ev erkeği ve ev kadını olacak şekilde yetiştirmiştir. Kızları kendi işlerini kendileri yaparlar. Evli o- lan, pazara alış verişe gider. Hepsi hesaplarını tatar, israftan kaçar- lar. Ev idaresinde hâlâ bazı eski â- detlere bağlı kalmışlardır. Dostları arasında eğlence konusu olan, ça- maşır yıkama usülleridir. Türkiye- de çamaşır makinesinin kullanıl- masını sağlayan adamın evinde, daha son zamanlara kadar eski An- kara usülünde, kil toprak ile çama- şır yıkanırdı. Koç ailesinde umumiyetle zen- ginlerimizde rastlanan şımarıklık- lar, bezginlikler biç yok. En büyü- günden en küçüğüne kadar herkes ley ve ikm ni işe ya- ramanın zevkini çıkarı Ev sahibesine son simlimi soru- yorum. Vehbi Koç bundan sonra ne yapmayı düşünüyor? İş haya- tındaki ideali nedir? Eşinin işleriy- le çok yalandan alâkadar, olgun bir insan olan bayan Koç bunu da izah ediyor. Vehbi Koç kırk seneden beri ça- lışıp kurduğu müesseseyi ayakta tutabilmek için, dünyadaki üyük müesseselerin çalışma tarzım, ge- lişmesini, mütehassısları vasıtasıy- la eye ettirmiştir. "Şirketler ne büyük olursa, o kadar çok, iyi mütehassıs Er eci der. u "Holding" deni- len tarzda bir şirket karmak. Ayrı- ca, senelerden beri bir Vakıf kar- mağı düşünür durur. Ford, Rocke- feller ve sair büyük vakıfları ince- ledi. o Kanunlarından birer nüsha getirtti. Memleketin büyük hukuk- çularına tetkik ettirdi. Rockefel- lerin bir sözünü hep tekrarlar: “Servetini insaniyet uğruna kullan- mıyan insan Zül içinde ölür" Vehbi bey, servetinin büyük bir kısmını hibe ederek, insaniyet uğruna hiz- met edecek bir vakıf kurmayı gaye edinmiştir. Maalesef, İsviçre hu- kukundan alınan bizim Medeni ka- nunumi zuatı buna müsait değil. Kendisi 12 seneden beri bu işle meşgul. İnşallah e bunu yapması mümkün o Vakıf kurula dursun, Vehbi bey gene hayır işleri ile meşguldür. An- karada bir talebe yurdu kurdu. Göz hastahanesi bitmek üzere. Vakıf işi uzun sürerse, İstanbulda büyük bir hayır işi yapmak istiyor. Daima tekrarladığı bir söz vardır: "En büyük zevkim ve en büyük sıkıntım adam eme ve adam idare etmektir Ama ba; aşarısı, bu zevkli ve sı- kıntılı ği gyet iyi becerdiğinin de- lili değil Özden TOKER 23