8 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

8 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XXI, Sayı: 358 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 8 MAYIS 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Sonun başlangıcı tirdiğimiz haftanın sonlarında ün, doğrusu istenilirse "tat- rini taşıyan bir haber başkentte bir anda duyuldu. Yassıadada, Yüksek Adalet Divanı huzurunda, Mayı- sın gerçek sebebini teşkil eden ha- disenin, Anayasanın Bayar, Mende- res ve arkadaşları tarafından ih- lâlinin duruşması başlayacaktI. Tat- lı sürpriz, başka tatlı haberlerin ü- zerine geldiğinden, müsbet tesiri mu- tadın üstünde oldu. Haftanın sonun- da Ankarada herkes, o kadar sabır- sızlıkla beklenilen seçimlerin, dola- yısıyla normal günlerin 27 Mayıs- tan bu yana ilk defadır ki elle tutu- lacak derecede yakına (geldiğinden bahsediyordu. Bunu sağlayan M.B. K. nin prestiji, anda, âdeta ilk günlerin parlaklığını tekrar alıver- di. Ama hepsinden mühimi, uzunca bir suredir damarlarda yavaş, can- sız ve isteksiz akan kanlar yeniden alevlenmeye başladı.27 Mayıs1960'- ın ateşi, tek yolun bulunup ciddi se- kilde tutulmasıyla, 27 Mayıs 1961'in arefesinde tutuşturuldu. Tansiyonun, ama canlılık ve şevk ifade eden tan- siyonun önümüzdeki günlerde ka- deme kademe artması Bİr sürpriz sayılmayacaktır. Sandık başına da- vet edildiğinde Türk milleti, başka düşüncede olanları şaşırtacak bir ar- zu ve istekle iradesini belli edecek, yeni iktidarını bayram kardeşlik, dostluk havası içinde seçecektir. Ta- bii, tutulan yolun terkedilmemesi ve hedefe doğru adımların herkes ta- rafından gözle görülecek vüzuh için- de tek tek, ama hiç geriye doğru gi- dilmeksizin atılması şartıyla.. diğimiz haftanın sonunda, böyle olmaması için ortada his sebep görünmemekteydi. Hattâ, his- sedilmemekteydi. Aslına bakarsa a haftanın son- larında kuvve memnunluk havası da. bir taraftan gelen seslerin tesiri altında bulunan Okud- ret erinin aklıselime uygun tek çe doğru teşhis etmelerinin neticesidir. Memlekette bir huzursuz - luğun, halkta bir (o dolgunluğun ruhlarda bir kapanıklığın evcudi- yetini herkes gibi kudret sahipleri 6 Seçim Sandığı Gerçekleşme yolundaki de müşahede etmişlerdir. Buna bir deva, hayli zamandır aranmaktaydı. Bazı kimseler platonik Bİr takım tedbirler tavsiye etmekteydiler. Bun lar “Evvelâ huzur, sonra seçim" for- mü mpiyonlarıydılar. İyi ni- vi dllakiği muhakkaktı (o «hususi kastedilmemektedir-, ama kusurları arabayı atların Öönü- ne koşmaya gayret etmeleriydi. Zi- ra o huzursuzluk, o dolgunluk, o ka- panıklık bir tek şeyin neticesiydi: Normal günlerin özleminin! Eşya- nın tabiatı icabı olan bu halin, künkü İktidar için bir alınma sebebi teşkil etmediği, etmeyeceği muhak- aktı ama genç ihtilâlcilerin yürek- lerinde bir (O burukluğun h ması da Türk milleti bir samimi arzuydu. Huzuru bir tek şey getirebilecekti: Seçim. Nitekim, bitirdiğimiz hafta onun elle tutulur, gözle görülür ilk bir- likte umumi hava açıldı, ferahladı. Mi. "Evvelâ huzur, sonra seçim" değil, "Seçime giderek huzur" formülünün doğruluğunu bir defa daha ortaya serdi. Şimdi, iyi haberlerin birbirini ta- kip etmesi ve en mü icaret, ekonomi hayatının yavaş yavaş a- ahalarda ilk cesaretli adımları atacak, olanlar, mutlaka çe- mutlu hayal kingenler üzerinde bir avantaja sa- hip olacaklardır- hiç kimseyi şaşırt- mamalıdır. Hele Referandum mti- hanı geçirilince, normal düzenin bü- tün belirtileri cemiyet hayatımızda Bİr bir meydana çıkacaktır. Seçimler Ufukta görünen (Kapaktaki Başkan) Ü zeri kalın camla kaplı masanın baş ucunda oturan ortadan uzun boylu, güleç yüzlü adam yerinden doğruldu, iyice dikleşerek sağ elini cam masaya dayadı ve sol elinde tuttuğu, daktilo ile yazılmış yazıyı yüksek sesle okudu: — Hiç bir. tesir altında kalma- dan, hiç bir şeyden korkmadan, se- çim sonuçlarının tam ve doğru ola- rak belirmesi için, görevimi kanuna göre dosdoğru yapacağıma namu- sum, vicdanım ve bütün mukaddesa- tım üzerine and içerim." Ortadan uzun boylu adam yerine otururken heyecanı hissediliyordu. Daha sonra, masanın etrafındaki cid- di tavırlı Öteki adamlar da ayağa kalktılar ve aynı andı tekrar ettiler Hâdise, da bir gün, geçen haftanın sonların- Başbakanlığın hemen karşısındaki kübik Yargıtay binası- AKİS 8 MAYIS 1961