26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Bu ikinci müdahale, bakanlığı ile bir çiftliği birbirine pek karıştırdığı aynı gün resmiyete de intikal etti. Rahmi Tunçağıl ve Ali Arık, bir ya- zıyla talebi Teftiş Kurulu Başkanlı- ğına intikal ettirdiler. Naci Gürol da hiç istifini bozmadı ve Bakanlığa şu yazıyı yazdı: Bakanlık Makamına 26.2.1962 tarihli mucip emir- leri ile Sümerbank Genel Müdürü Selâhattin Akyol hakkındaki (ihbar ve şikâyet konularının, tetkik ve tah- kikine memur edilen Müfettiş Rahmi Tunçağıl ve rık'tan alınan 1.3.1962 tarihli ve 313/211, sayılı müş- terek yazıda; “Adı geçenin, Genel Müdür olarak Müessesenin başında bulunduğu süre- ce hakkında yapılacak tahkikatın selâmetle yürütülmesinin ve salim bir neticeye bağlanmasının mümkün olamıyacağı kanaatına varıldığından, muvakkaten vazifeden (alınmasında zaruret (O görüldüğü" (o bildirilmekte- dir Keyfiyeti am tensip ve tak- dirlerine arzederi Naci Gül Teftiş Heyeti Reisi Fethi Çelikbaş bu yazıyı alınca küplere bindi. Zira Başkan, hiç bir mütalea eklememişti. Çelikbaş yazı- nın altına "Müsteşardan makama gel- diği tarih : 1.3.1962 - Saat 18.15" şer- hini koydu, sonra şu notu o ekledi! "Reisliğin mütaleası nedir?" Parafı- nı bastı ve o günün tarihini koydu: 2.S.962. Mahalle kavgaları "Bakan, hemen Teftiş Kurulu Başka- olarak yazılarınıza mütaleanızı ekle- mez misiniz?" Naci Gürol şu cevabı verdi: "— Ekleriz efendim. Fakat bu va- kanın bir hususiyeti var. Hâdise ba- na Rahmi beyden intikal etti. Üzerin- den de 24 saat geçmedi. Sonra sakin bir sesle böyle bir davranışın doğru olmadığını, Bakan- ların müfettişlerin evine telefon ede- rek talimat vermelerini doğru bulma- dığım, vazifeli bu müfettişlerin ka- rarlarını koca bir dosyayı 24 saat da- ına dö a mütaleayı yazılı rak verdi. lea şudur: Salahattin Akyol Umum Müdürlük makamında "Nush ile uslanmayanın..." Bakanlık Makamına 26.2.1962 tarihli mucip emirleriyle Sümerbank Genel Müdürü Selâhattin Akyol hakkındaki ihbar ve şikâyet konularının tetkik ve tahkikine me- mur edilen Müfettiş Şahini Tunçağıl ve Ali Arık'tan alınan 1.3.1962 tarih- li ve 313/211 sayılı müşterek yazı- “Adı geçenin, Genel Müdür olarak Müessesenin başında bulunduğu süre- ce hakkında yapılacak tahkikatın se- lâmetle yürütülmesinin ve salim bir neticeye bağlanmasının mümkün ola- mıyacağı kanaatine o varıldığından, muvakkaten o vazifeden alınmasında zaruret (O görüldüğü" o bildirilmekte- dir. Reisliğimizce vazifenin o verildiği 28.2.1962 tarihinden itibaren 24 saat dahi geçmeden ve bu suretle Müfet- tişlerce dosya lâyıkı veçhile tetkik edilip muhtevasına nüfuz edilmeden böyle bir teklifte bulunulması çok a- cele bir karar ve tedbir olarak telâk- ki olunmaktadır. Keyfiyeti yüksek takdir ve siplerine arzederim. Naci Gürol Teftiş ei Reisi Bu yazının tarihi, 2.3.962'dir ten- Uslanmayan adam Fethi ie tam onbir gün bu ya Zıyi ladı. Evrak, masasında a. Hesabı, başına gelecekleri ha- ber alan Salahaddin Akyolun "adam olacağı" idi. Gerçekten, gocunacak bir tarafı bulunan kimse için, iş bu safhaya geldiğinde yapılacak en iyi nin ve bütün İktisadi Devlet Teşek- küllerinin nasıl idare edilmesi gerek- liği hususundaki görüşlerini tam bir fütursuzlukla, açık açık, çekinmeden ve yılmadan anlattı. Söylediklerinin her bir satırı, her bir kelimesi doğru- lur ve Devlet al Teşkilâtının fikirlerine uygu İktisadi Devlet Teşekküllerinin ares için punlardan iyisini bulmak imkanı yoktur. Am iktisadi görüşü bir XIX. Asır liberslis- tinin görüşlerinden belki geri olan, fa- kat ileri olmayan, özel teşebbüsü bir tuhaf mânada alan Çelikbaş bu se- fer büsbütün hiddetlendi ve bütün öl- çüleri kaçırdı. Bakan derhal çekmecesini çekti, Akyol hakkındaki evrakı çıkardı o ve Itı emrini yazdı. . Yazıla not şudur: Tahkikata memur edilen müfet- tişlerden Ali Arık daha önce tetkikat AKİS, 26 MART 1962