26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Türkiyenin Turistik Bölgelerini gösterir harita Plânlama Tavuğun altın yumurtası (Kapaktaki Mesele) Bundan bir süre önce Efese, ilim a- damı tipinde bir alman gitti. Gü- zel bir gündü. Alman Efeste, yüzler- ce turistle Karşılaştı. kısmı Kuşadasında demirliyen bir yu- nan gemisinden çıkmışlar, diğer bir kısmı da İzmirde bulunan bir italyan gemisinden gelmişlerdi. Öğle o vakti olunca, almanı pek hayrete düşüren bir hadise cereyan etti. Turistler, kâ- ğıt ve selofan torbalar içinde bera- berlerinde getirdikleri yemeklerini çıkardılar, onları afiyetle yediler. E- feste birer çay ve kahve içtiler, dün- yanın dört tarafındaki ahbaplarına kart postallar attılar, sonra gemilerine döndüler. Alman, bu turistlerden en kabadayısının Türkiyeye 2 dolar ci- varında bir döviz bıraktığını hesap- ladı. Çoğunun bıraktığı döviz yekü- nu 1 dolardan fazla değildi Alman, meşhur Prof. oBaade'dir. Şimdi turizmi, içinde bulunduğumuz sıkıntılı döviz durumundan kurtul- mak için en kestirme yol olarak ele alan devletin yetkili organlarının in- celediği raporlardan biri de meşhur "Turizmin inkişafı- Hakikaten, bitir- diğimiz haftanın içinde turizm baş- kentte büyük alâka çeken konular- dan birini teşkil etti. Bunun sebebi, Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığın- da çalışan Turizm Özel İhtisas Ko- AKİS, 26 MART 1962 Bunların, bir" misyonunun 4 Nisan 1962 tarihine kadar etraflı bir raporu Devlet Plân- lama Teşkilâtına vermesi mecburi- yetidir. Bu rapor, beş senelik plânda turizm sektöründeki gelişmenin teme- lini teşkil edecektir. apor üzerindeki çalışmalar, Ba- sın - Yayın ve Turizm Bakanlığının Mithat Paşa caddesi üzerindeki kübik binasının üçüncü katında bulunan ge- niş pencereli ve başkent güneşinin sık sık uğradığı bir odasında cere- yan etti. Oda, Turizm Dairesi Mü- dürlüğünün odasıdır. Komisyon her sabah erken saatlerde Turizm Daire- sinin çalışkan müşaviri Nejat Yurda- kul'un başkanlığında toplandı, çalış- malarına geç vakte kadar devam. etti. Çalışmalar, kabında siyah harflerle “Turizm Plânlama Durumunun Tes- biti" yazılı bir sarı dosyanın üzerin- de cereyan etti. Dosyada Prof. Baa- de'ninkinden başka İsviçre Turizm İş- leri Merkez Müdürü Siegfried Bittel- in raporu, şimdiye kadar yapılmış çalışmaların özeti, tesbit edilen ista- tistik bilgiler, haritalar ve kıyasla- malarla ilk plânlar vardır; Devlet Plânlama Teşkilâtının hazırlık çalış- maları da bu dosyanın içinde bulun- maktadır. Bizde turizm Türkiyede turizm, lâfı çok edilen bir sektördür. Bunun, bir de geniş edebiyatı teşekkül etmiştir. Pek çok imse samimiyetle kanidir ki turist- leri Türkiyeye çekmek son derece kolaydır ve bu, bizim beceriksizliği- miz yüzünden yapılamamaktadır. Gerçekten de rakamlar, turizmin biz- de pek perişan bir halde olduğunu göstermektedir. 1959 yılında Türkiye - ye 126 bin 690 turist gelmiş ve 4 mil- yon 800 bin dolar bırakmıştır. Bu, "turist" etiketi altına, yurda gelen bütün yabancılar girmektedir. Gerçek turistlerden iş adamlarına kadar. De- mek ki 1959 yılında bir turist vasati 35 dolar civarında bir para bırakmış- tır. 1960 yılında turist sayısında bir a- viz biraz artmıştır. kiyeye sadece 94 bin turist gelmiş ve beş buçuk milyon dolarlık döviz bı- rakmıştır. Bu, adam başına 55 dolar civarında bir meblağ teşkil etmek-, tedir. Tahminler -zira istatistik bil- giler henüz hazır değildir- 1961'de öy- le aşırı bir hamle yapılmamış olduğu- dur. Demek ki, turizm bakımından Tür-, kiyenin derdi ikidir. Evvelâ, ogelen turist sayısı turistik (Oomemleketlere kıyasla gülünçtür. İkincisi, (o bunlar Türkiyede çok aza para sarfetmekte- dirler. Düşünmek lâzımdır ki oBatı Avrupa Turizm Hareketlerinde 1960 yılı içinde 60 milyon turist, kendi memleketlerinin hudutlarından dışa- rıya çıkmıştır. Bu turistlerin yarısı, güney memleketlerinin parlak şinin cazibesine kapılarak havzasının sahil yerlerine gitmiştir. Akdenizin dalgalarının çarptığı oAv- rupa memleketlerin yapılan turizm 19