26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Hikâyenin uzunu Haftanın başında pazartesi günü, A. P. Genel Merkezinin bulunduğu Necati Bey caddesindeki bina kapı- larına kadar doluydu. Muhtelif iller- doldurdular. Toplantı 11 de başlıya- cak ve Genel Başkan Gümüşpalanın konuşmasıyla açılacaktı. Toplantı sa- lonu olarak A. P. Genel Merkezine çı- kan merdivenin bitiminden sonra sağ tarafa rastlayan ve katın, bütün oda- larını birbirine bağlayan salon O ha- zırlanmıştı. Bir kürsü, o sandalyeler küçük salonu tefriş etmiş, kıtı kıtı- na kalabalığı sığdırabilecek yer temin edilebilmişti. Gümüşpala, yaşında Genel Sekre- teri. Şinası Osmayla beraber toplantı Yoklama sakin, hafif mırıltılar i- çerisinde yapıldı. Bazı İl Başkanları gelmemişti. Bazı Merkez İlçe OBaş- kanları da İl Başkanlarıyla bitlikte toplantıya katılmışlardı. oklamanın sıkıntısı giderildikten sonra Genel Başkan Gümüşpala söz aldı ve A. P. nin iç meselelerini başın- dan başlıyarak anlatmağa koyuldu. A. P. lideri söze partinin kurulu- şundan başladı. Kurucular hangi a- maçlarla partiyi kurmuşlar, hanği a- maçlarla seçime katılmışlardı? Gü- müşpalaya göre. A. P. nin kuruluşu, İhtilalden sonra başı boş kalmış sa- mimi D. P. lilerin organize edilmesi gayesine matuftu. Vatandaşın bir o- cağa ihtiyacı vardı. Kötü idarecilerin günâhı vatandaşa intika ettiriliyor- du. İşte bu düşüncelerle A. P. kurul- muş ve ümit edilmiyecek (derecede A. P. İl Başkanları Aşağıda sakal, saatına birkaç dakika kala (Genel Merkeze geldi. A. P. lideri daha ev- vel yapacağı konuşmayı (o kafasında hazırlamış, kısa notlar almıştı. Evve- lâ ihraçlara hiç temas edilmeyecek, genel olarak durum anlatılacaktı. Bu- nun arasında İhraçların hakiki sebep- leri izaha çalışılacaktı. Sonra nasıl olsa ihraçlar konusuna kendiliğin- den geçilirdi. Gümüşpala küçük salona girdiğin- de İl Başkanlarının büyük tezahüra- tıyla karşılaştı denilirse biraz müba- lâğa edilmiş olur. Gerçi ön sıralarda oturanlardan bazılarıyla, Balkanın yanında giren bazı yetkililer Gümüş- palaya alkış tuttular, diğerleri de on- ları kısa bir müddet takip etti. Ama alkışlar kısa sürdü ve Osma yokla- maya geçti. toplantı halinde yukarıda bıyık de kuvvet kazanmıştı. Seçimler bunu göstermişti. Seçimlerdeki o muvaffa- kiyet, Meclisin açılmasıyla bazı kişi- lerin ikbal hırsı yüzünden gölgelen- mişti. Öyle ki daha birinci günden itibaren parti içinde çekişmeler, sen- ben kavgaları başlamıştı. Bunun be- hemehal o giderilmesi (ogerekiyordu. Bu çekişmeler, memleketi bir 22 Şu- bat olayına kadar götürmüştü. A.P. içindeki (o huzursuzluk, dolayısiyle memlekete sirayet ediyordu. Netice- ler malümdu. Demokratik rejimi yerleştirme yolundaki gayretler, kuvvetli hükü- metlerin teşkiliyle muvaffak olabilir- di. Buna fırsat vermek A. mia- sının elindeydi. Ama böyle olmamış, A. de bir kanat gerçekleri görmi- yerek ele geçmek üzere olan bir ni- meti heba etmek üzere faaliyette gir- mişlerdi, İste bu yıkıcı faaliyettir ki orduyu harekete geçirmiş ve 22 Şubat olaylarına sebebiyet verilmişti. Güm müşpala, ihraçların 22 Şubat tarihinden önce yapıldığım, buna rağ- men faaliyetin tohumlarının ne kadar derine ekildiğini belirterek, harekâ- ta mani olunamadığını anlattı. İşin içindeydi. Gerçekleri biliyordu. Olay- lar kulaktan duyulduğu gibi değil- di. Bunu yaşıyanların, olayları açık- lığıyla görenlerin harekât tarzı Ge- nel İdare Kurulunun harekât tarzın- dan başka türlü olamazdı. İşte bütün bunlar malüm ihraçlar icap ettirmiş, İhraçlar konusunda ay- rıca bazı tesirler de olmuştu. Gümüşpalanın sözlerinin burasın- da- konuşmasının ikinci saati dol- mak üzereydi- bazı İ kendisine pek fazlaymış gibi gelmi- ordu. Genel Başkanı konuşması o sıra- sında sadece bir olay rahatsız etti. Yan tarafa rastlayan iskemlelerden 6-7 kişilik bir grup ayağa kalkmış ve cakalı bir tavırla dışarı çıkmışlar- dı. Birkaç İl Başkanıyla Merkez İlçe Başkanından müteşekkil grubu baş- ka takip eden çıkmadı İŞ kolay değil Öğleden sonra aynı salonda gene toplanıldığında hava (o sabahkine nazaran çok daha gergindi. İl Başkan larından bazıları -Kars ve bazı Doğu illeriyle, Ankara, Malatya- o ihraçla- rın şahıs be şahıs sebeplerinin açık- lanmasını, istemeye kararlıydılar. Gümüşpalaya bu sual tevcih edi- lince yaşlı Genel Başkan tekrar kür- süye, gelmek zorunda kaldı. A. P. li- deri pek fazda gizli şeyler söylemedi. Meselâ Aytaç hakkında o söylediği, malüm konuşmasıydı. İzmirli millet- vekili liderle yaptığı seyahat sıra- sında Mersinde, yolları ve bazı tesis- leri göstererek: "bunları onlar yap- lar. İnkâr edilmez gerçeklerdir. Ge- ne eski günlere kavuşacağız" demiş- a Evliyaoğlu ve Tezkan için ise A. liderinin söylediği in son olay- ala ilgiliydi. Ordu huzuru bozan, mleket menfaatlerine aykırı hare- ket eden bu iki delikanlının parti i- çinde kalmamasını salık (o vermişti. Gümüşpala bunları söyledikten sonra ellerini iki yana açarak "biz ne yapa- bilirdik" demek istedi ve diğer ihraç- lar için bilgi vermeğe devam etti. Mehmet Turgut ırkçı biliniyordu ve müfritti, oOApaydının huzursuzluğu AKİS 26 MART 1962