26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TURİZM lunan memurların seçiminde gösterilmesi gelmektedir. Ü memurlarının ve vazifeli (o polislerin turistlere gerekli kolaylığı göstere- cek yapıda olmaları elzemidir. e Viza ve pasaport usulleri tadil edilmeli ve turiste kolaylık sağlayacak bir hale getirilmelidir. Para değiştirmek me- selesi bir sağlam kazığa rapt edilme- lidir. Siegfrield Bittel bilhassa (o yol meselesi üzerinde tavsiyelerde bulun- maktadır. Giriş yollarının islâh edil- mesinin zaruretinden obahsetmekte- dir. Bu arada otel, motel ve lokanta- ların intizamına da temas etmekte- dir. Turizm İhtisas Komisyonu he- en kalemi kâğıdı ele aldı ve âcil tavsiyeleri bir kere daha ta'dat etti. En aşağı 3500 kişi için barınma yerleri tesis edilmelidir. itina mrük nadolu ve Batı Karadeniz Bölgesi, Do- gu Karadeniz Bölgesi, Güney Anado- lu Bölgesi,- Gaziantep, Urfa, Mardin, Diyarbakır - Doğu Anadolu Bölge- si- Van gölü ve çevresi - Kuzey Ana- dolu çevresi -Ağrı, Erzurum, Kars- ve Hakkâri Bölgesidir. On bölgeye ayrılan Türkiyenin tu- ristik değerlerinin hep bir (o tarafta toplanması İhtisas Komisyonunun çalışmalarının bir kaç noktaya tek- sif edilmesine sebeb oldu. İlk elde, üzerinde durulacak bölge olarak 1.2. ve 3. bölgeler seçildi. Bunun dışında kalan ve 4. bölge olan Adana, Mersin Antakya bölgesi ikinci plânda ele a- lındı. 3. bölge İç Anadolu ve Batı Ka- radeniz bölgesinin de Ankara, Konya, Göreme gibi turistik merkezlerinin diğerleri ile birlikte mütalâası uygun Boğaziçine umumi bir bakış Gönül çelen manzara 7 bin kişi için yemek vs içmek tesisleri inşa edilmelidir. ark meydanları ve plaj tesisleri islâh edilmelidir. Süratle, bu işler için gereken mas- raf yekununa göz atıldı. 1961 rayi- cine göre işin mali portesi, oceman 112 milyon Türk lirasıdır. Rakamlar göz korkuttu ama, ge- ne de çalışılmaya devam edildi. Pilot proje ve turistik bölgeler Turizm Özel İhtisas Komisyonun- da Türkiyeyi turistik bölgelere a- yırmak meselesi ortaya atıldı. Bu iş, kolayca halledildi. Türkiye belli baş- lı 10 turistik bölgele ayrıldı. Bunlar: Marmara Bölgesi ve Trakya, (Ege Bölgesi, Antalya Bölgesi, Mersin A- dana bölgesi - Kilikya bögesi-, İç A- 22 görüldü. Özel İhtisas Komisyonu ta- rafından daha sonraki numaralarla numaralanan bölgeler ve bu arada Doğu bölgesi hiç bir şekilde turizm plânlamasına dahil edilmedi. Komisyonun ilk aldığı mesele, tu- ristik tesisler ve barındırma mesele- si, durumun ne derece çetin ceviz ol- duğunu ortaya koydu. Basın Yayın vs Turizm Bakanlığının imkânlarının son derece mahdut Olması, Bakanlığın başında ise bu işten pek anlamayan bir Bakanın bulunması ilk handika- pı teşkil etti. Üstelik Basın Yayın Bakanlığı yatırıma da müsait bir ba- kanlık değildi. Komisyon ilk tedbir o- larak turizm davasında özel sektörü desteklemeği faydalı buldu. Bu hu- susta hükümetin de yardımı ve mü- zahereti ri şifa a takviye a- lacaktır. n Yayın vs Turizm Bakanlığının vi yatırım vasıtası olan Turizm Bankasının mah- dut imkânları bu mühim meselenin üstesinden gelemeyecektir. İşte, pilot proje olarak isimlendiri- len ilk deneme projesi hu vasat için- de hazırlandı. Bereket Amerikalı dostlar yardıma yetişti ve Komisyo- nun derdine bir çare buldu. 1962 yılı içinde denemesi başlayacak olan pi- lot proje için 25 milyon T.L. sağlan- ması ümitleri kuvvetlendirdi. Bu 25 milyon liralık yardımın planlanması halen yapılmaktadır. Komisyon ikinci mesele olarak -tavsiyelere uyarak turistik merkez- ler arasındaki münâkaleyi o geliştir- me imkânlarını aradı. Bu konuda da bir tercih yapılarak önemli giriş yollarının ıslâhı öne a- lındı. İlk olarak plâna İpsala kapısı tâbir edilen ve Trakyadan gelecek olan turistlerin giriş yolu olarak bi- linen İpsala - Keşan yolu odikkâti cekti- halen inşa halindedir ve bit- mek üzeredir. Sonra Burdur - Silifke - Antalya asfaltının tamamlanması- na girişilmesi karar altına alındı. -Bu karar 15 milyon liraya mal olacak- tır- Daha sonra, da gerek pilot proje- nin inkişafı gerekse 5 yıllık plânın gerçekleşmesi için daha çok Ege böl- gesi ile Güneye rastlayan yolların yelliden yapılması oveya restorasyo- nu üzerine eğilindi. Bu arada Çanak- kale - Edremit asfaltının tamam- lanması da ihmal edilmedi. o Üstelik bir de Edremit - Bergama arasının kılınması işi ortaya tozdan masun ıkı. meselesi karara bağlanınca» pa memleketlerinde olduğu gibi turis- te otomobil kiralama imkânının temi- ni karara bağlandı. Bu işte gene A- merikalılar imdada yetiştiler. (o Bir Amerikan şirketi olan Hertz Com- pany'nin yaptığı teklif müsbet karşı- landı ve Bakanlıklardan mütalâaları- nın sorulmasına karar verildi. Bütün Bakanlıklar bu firma için müsbet ce- vap verdiler. Cevap vermeyen tek bakanlık, Maliye Bakanlığı oldu. Eğitim meselesi asıl bir mesele dikkati üzeri- ne topladı. Tavsiyelerin bir yerin- de bilhassa eleman yetersizliği oÜze- rinde durulmaktaydı. İşte bu nokta- ya parmak basıldı. Ankarada açılan bir Otelcilik Okulu otel (o personeli, resepsiyon memuru ve ahçı yetiştir- mek için faaliyete geçti. Bir taraftan da reklâm ve propa- ganda işleri ele alındı. Sportif faa- AKİS, 26 MART 1962