26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Piyasa Laflar ve ötesi İstanbul Ticaret Odasının iyi niyetli başkanı Behçet Osmanağaoğlu, güzlerini samimi bir hayretle aça- rak "— Ne münasebet! İflas eden ve- ya sıkışık durumda bulunanlar ara- sında bir tek büyük, piyasaya hakim, hatta tanınmış firma yok. Konkorda- to istemek zorunda kalanlar hep u- fak, dar imkânlı müesseseler. Hele, bazı hileli iflasların piyasayı karış- dıklarının hiç aslı faslı yok.." ode- di. Sonra, açık konuşan bir insanın güvesi tavrıyla ilâve etti: — Şunu kati şekilde belirtebili- rim ki, şu anda piyasada bir müsbet hareketin ilk belirtileri var.. Yani gerçek, söylenenin tam aksine. İş hayatının bugünlerde açılması hiç kimseyi şaşırtmamalıdır." İstanbul Ticaret Odası Başkanı, bu sözleri, kendisinden son söylenti- ler etrafında bilgi soran bir gazeteci- ye söylerken hafta sonuydu. o Aynı haftanın başında, Türkiyenin sanayi- cileri arasında birinci sırayı işgal e- den bir dev firmanın temsilcisi, daha hususi mahiyette olarak işlerin açıl- dığını, hareketin başladığını, şimdi bütün gözlerin devlete dikilmiş oldu- gunu ve onun davranışları bir müsbet ve iyimser hava içinde gelişirse mem- leketin iş hayatının iki yıllık sıkıntı- lı devreyi geride bırakacağını bildir- di. erçekten bugün, piyasaya bir hareketin geldiğini görmemek imkân- sızdır. Bir sıkıntının varlığı, şüphe- siz inkâr olunamaz. Ancak sıkıntı, piyasada bol sayıda "enflasyonun gay- rımeşru çocuğu" bulunması oyüzün- dendir. Enflasyon devrinin kapanma- sıyla birlikte bunlar mukadder âki- betleriyle (o karşıkarşıya (o kalmışlar, GÜÇBAY MÜESSESESİ Otomobil ve Eşya Salonları Aranılan binek otoları; her zev- ke uygun Amerikan ev eşyala- rı, gücün her saatinde salonla- rımızda teşhir edilmektedir. Sanayi Cad. PTT Arkası No. 13 Ankara - Tel: 111461 AKİS — 206 borçlarını ödeyemez hale düşmüşler, onların borçlarını Ödeyememeleri ve bilhassa Anadolu tacirlerinin tediye güçlükleri piyasayı ister istemez sı- kıntıya düşürmüş, çarklar da normal şekilde dönmez olunca kriz patlak vermiştir. Ancak, sağlam ve enflâs- yondan faydalanıp kurulmamış cid- di müesseseler, işlerini başarıyla yü- rütmeye -çok güçlükle karşıkarşıya kalmış bulunsalar bile..- o muvaffak olmuşlardır. Şimdi, sıkılmış olan diş- ler gevşeme fırsatı bulmuştur. o Ser- vet Beyannamesi usulünün de değiş- tirilmeyeceği açıkça ortaya çıkıp ta anlaşılınca herkes realist bir tutum- la kendini yeni şartlara uydurmak' için hazırlıklara girişmiştir. kentte yeniden su üstüne (o çıkardı. Başbakan İsmet İnönünün İstanbulda bulunduğu sırada iş adamları İcra e İflâs Kanununda bir takım tadiller istemişlerdir. Tadilleri isteyenler, dü- rüst ve ciddi iş adamlarıdır. Başbaka- na, kanunda dürüst ve ciddi olmayan iş adamlarının ekmeğine yağ süren, hileli iflâs ve borçlarını ödememe va- ziyeti yaratmalarını kolaylaştıran maddeler bulunduğunu haber vermiş- ler, bunların süratle tadilini istemiş- lerdir. e Başbakan, Ankaraya döner dönmez bu hususu Adalet Bakanı Sa- hir Kurutluoğluya hatırlattı. Kurut- luoğlu da, Bakanlığında zaten devam eden çalışmaları hızlandırdı. Bu ça- lışmaların istikameti, gerçekten Ode kanunun açık taraflarını kapamak e piyasada ciddiyet ve dürüstlüğü Behçet Osmanağaoğlu Bir iyimser İflas ve kanunu İstanbulda, iflasına karar verilen tüccar çok sayılamaz. Firma ola- rak bunlar arasında Vasil V., Cavit O., Stefan M., Zeki O., İsmail B., Or- han D., Ra uf H., Ha san A,, Taceddin A. vardır. Bunların hiç biri büyük çapta iş adamı ve tüccar değildir. Bitirdiğimiz hafta içinde, piyasada dolaşan bir sansanyonel haberin ise zerrece asıl ve esası yoktur ve bu, bir Meclis Tahkikatı hikâyesinden doğmuştur. Bu hikâyeyle alâkalı fir- manın zor durumda olduğu tamamile yalandır ve firma, becerikli idareci- sinin elinde tıkır tıkır o işlemektedir. Hele bunun konkordato isteyeceği, tam hayal mahsulüdür. Ancak, hileli iflâs dedikoduları bir konuyu bitirdiğimiz hafta baş- hakim kılmaktır. Ancak, bizde, Bu- kümet Başkanı veya kudret sahibi kimse bir işin peşini bıraktı mı, süratle un serilir. Nitekim, İcra vs İflas Kanununun tadili de gecikti. A- raya Meclis tatili de girince tasarıdan adeta söz edilmez oldu. Bu bakımdan, son günlerde hileli iflâslarla oalâka- lı olarak çıkan sözler bir fayda getir- di. Adalet Bakanlığı işi yeniden sıkı tuttu ve havası düzelmeye, iyileş- meye başlayan piyasa için büyük ö- nemi olan bu hususa tekrar el attı. Önümüzdeki hafta içinde kanun her hakle Meclis komisyonlarına sev- kedilecek ve süratle (çıkarılacaktır. Böylece, eğer devlet durumdan fay- dalanabilirse krizden o kurtarılabile- cek piyasa, bundan böyle daha esaslı bir temel üzerinde çalışabilecektir. AKİS, 26 MART 1962