26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEMA Filmler B. B. ve "Talihsiz Kız" George Simenon'un romanlarının gerçek bir sanat değeri taşıyıp saşmadığı ötedenberi süregelen bir tartışma çay Andre Gide'e gö- re, Simenon çağımızın en büyük ro- riyali biridir ve insanüstü bir çalışma ürünü olan romanları bel- li bir değer çizgisine her zaman var- maktadır. Fransız sinemasının eski ustala- rından Claude -Autant Lara, yıldız yaratmacılığının en ünlü kişisi Bri- gitte Bardot ile bu defa bir Simenon uygulamasına girişiyor. Bu, Brigitte Bardot'nun sinemada kukla -kişi ol- maktan çıkıp kendisinin bir de sa- natçı yanı olduğunu ortaya koyma hevesinin başlangıç noktasıdır. Asıl büyük yanılma buradan gelmekte- dir. Bardot'nun nasıl bir oyunculuk kabiliyetine sahip olduğu kendisini üne eriştiren rejisörü Roger Vadim m ike kadar ortaya dö- külmüştü Lara'nın Simenon Uygulamasında Bardot, üstelik karşısında duramıya- cağı güçte bir oyuncuyla birlikte i uncu Jean Ga- Pamela yapm oyuncusu, gerçek oyuncu Kanı ii her sahne- de acı mağlübiyetlere uğruyor ve a- çık üstüne açık veriyor mn cas de Malheur - Talihsiz Kız"ın yarım sos- yal bir yanı da var. Sokağa düşmüş toplunda bir türlü yer edinememiş bir kız -Brigitte Bardot- günlerden bir kuyumcuyu soymaya kal- yakalanıyor ve yargılanmak hkemeye veriliyor. bu sokak kızını savunuyor, ama kötü ve kirli bir yoldan giderek. Kurtarı- yor ve Bardot'yu kendine metres edi- niyor. Hikâyenin buraya kadar ola- nında herhangi bir aksama yoktur. Yaşlıların sex dramı enon'a sâdık kalan ve Simenon havasını Lara'nın filmine aktar- makta büyük başarı gösteren senar- yocular, Bardot'nun canlandırdığı so- kak kızı tipinden çok, Jean Gabin'nin oynadığı yaşlı avukat tipinin sex dra- mını birinci plâna çıkarıyorlar. Bu ise Bardot'nun başrolünü oynadığı bir film için, hem doğru hem de yanlış orantılı bir oluştur. Gabin, mutsuz bir kişidir, toplumda belirli bir kata ış, ad yapmıştır ya, ermemiş, tam tersi, bu oluşlar onu AKİS, 26 MART 1962 Dr ri. Karısı da aynı ve benz ir durumu sürdürmektedir. Aile dizen içinde, iki yabancı davra- nışındadırlar. Bu durumda iki yaşlı kişinin sex ve sevgiye susamışlıkları ortaya çıkmaktadır ki, rejisör Lara, senaryocularıyla birlikte filminde bu- nun üzerine eğilmektedir. Bardot, Ga- bin'in dramı yanında ikinci plâna itil- miştir. Fakat Bardot'nun mutsuzluğu da yer yer söz konusu edilmektedir. Yaş- lı dostu ona apartman katı tutmak- ta, dayatıp döşetmekte, her istediği- ni yerine getirmektedir, ama, Bar- dot için bu iç çöküntüye doğru gidişi hızlandırmaktan başka bir işe yara- mamaktadır. Kendi yaşıtdaşı bir üni- versite öğrencisine tutkundur. Fakat daha değişik, daha rahat, bu arada mutsuz bir yaşamayı aşka üstün say- maktadır. Gerçekten saymakta mıdır? Bu, kesin bir çizgiyle ayrılmış değildir. Lara da bunu filminde belirtmemek- tedir. Yalnız davranışları da göster- mektedir. ki, Bardot, duygularıyla üniversiteli sevgilisine, şimdiye kadar çektiklerinin bir son bulması amacıy- la da yaşlı avukat dostuna bağlıdır» Bir yandan, bir yanı bir türlü kesin Bardot'u, yaşlı avukata bir daha dön- memesi için, öldürmektedir. Bardot'nun ölümü, üçlü bir mut- uzluğa varmaktadır. Yaşlı avukat hiç beklemediği bu son karşısında bü- tün direnme gücünü (o kaybetmekte» çökmektedir. Elbette karısına döne- cektir ama, bu dönüş her ikisi için de mutluluk ve kurtuluş değildir. Ga- bin de bunu bilmektedir.. Lara'nın bu Sinemo'nun hikâyesi- ni anlatışı eski ve gelenekçi bir sine- ma diliyledir. Tabii, sıkıcı değildir. Yalnız, kendisinden daha başlangıçta herhangi bir yenilik (beklenmemeli- dir. Elinde iki iyi oyuncu ile Jean Gabin ve Edwige Feullere oyun yö- nünden sonuca iyinin üstünde vara- bilen rejisörün tek aksaması Bardot iledir ki, Gabin gibi usta ve yıllanmış bir oyuncu karşısında Bardot gibi de star sisteminin yarattığı yapma bir oyuncunun mağlübiyete uğraması- nı da artık normal karşılamak gere- kir. Brigitte Bardot ve rejisör Roger Vadim Yaratan ve yaratılan 33