26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

çimlerdeki zafere bu bakımdan Pe- ron'cuların zaferi demek de biraz yan- lıştır. Bu, hoşnutsuzların verdikleri oylarla sağlanan bir neticedir. Frondizi'nin tutumu Başkan, iktidara geldikten sonra tedricen Peron'cuların affına git- miş, sendikaların canlanmasına yol açmıştır. Bu, tabii bir tutumdu. Zira yeni Başkan liberal bir politika yürüt- mek niyetindeydi. Ne var ki, bu libe- ralizmi, Ondokuzuncu asırdaki şekil ve mânasile ekonomik hayata da tat- bik edince, bu sahada durum süratle bozulmaya başladı ve grevler biribii- rini kovaladı. Geri kalmış bir memlekette klasik mânada bir liberal ekonomi politikası yürütmek teşebbüslerine (o asrımızda çok rastlanmış ise de, bunlardan biri- nin dahi başarı sağladığı ogörülme- miştir. Bu kaide Arjantin için de de- gişmemiştir. Ekonomik huzursuzluğun başlıca belirtisi olan grevler başgös- terince de Frondizi orduya dayanmış, Peron'cuların içten içten, fakat de- vamlı ve sistemli 'şekilde işledikleri sendikaların karşısına orduyu dikmek zorunda kalmıştır. Bu suretle o bir yandan sendikalarla ordu arasında hiç yoktan bir husumet yaratılırken, diğer yandan da zaten Silâhlı Kuvvet- lerin ipoteği altında bulunan Frondi- zi hükümeti bu sefer tam manasile orduya borçlu duruma girmiştir. Son seçimlerde Peron'cuların kay- dettikleri (omuvaffakiyetin yarattığı fırtınayı bu çerçeve içinde mütalâa etmek lâzımdır. Peron'cular vaziyete hakim olma istidadını gösterince, Başkan sağdan gelen şiddetli bir taz- yike uğradı. Ya bu tazyike baş eğerek demokratik ilkeleri çiğneyecek, yahut da Peron'culara meydanı boş bıraka- caktı. İkisi de macera idi. Ancak, Frondizi bu zor tercihi bir an evvel yapmalıydı. Yaptı da... Peron'cuların kazandıkları beş Eyalette seçim neti- DÜNYADA OLUP BİTENLER celerini iptal etti. Evvelâ İçişleri Ba- kanı, arkasından bütün kabine üyele- ri “Başkanı harekâtında serbest bı- rakmak üzere" istifalarını verdiler. Frondizi demokratik partileri bir hü- kümet kurmaya çağırdı ve aynı anda sokakta grev uğultuları başladı. Pe- ron taraftarlar; kuvvet sınavını kabul ediyorlardı. Ne orduya dayanan otoriter bir hükümet, ne de Peron'cular vakıası- nı kabul etmek Arjantini kurtarabi- lecek formüllerdir. e Frondizi Muva- zenesi" bozulmuştur. Bu da her şey- den evvel Arjantini Birleşik Amerika- nın "Terakki yolunda birlik" adı altın da Lâtin Amerika için hazırladığı büyük İktisadi mâna ifade edeceği ortadadır. Arjantin, tarihinin en muhata- ralı devrelerinden birine girmiş bu- lunmaktadır. AKİS, 26 MART 1962 27