26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Turistik bölge Bursada Uludağ "Cep delik, liyetler, turistik eşyalar ve folklor çalışmaları konusu işlendi. İlk elde propaganda ve reklâm faslı için 2 milyon 430 bin lira sarf edilerek bro- şür ve el ilânı bastırıldı. Bütün bunlar Basın - Yayın ve Turizm (Bakanlığının bir odasında çalışmakta olan Turizm Özel İhtisas Komisyonu mesaisinin muhasalası addedildi. Halbuki bu arada bir baş- ka binada aynı şekilde, fakat daha in- ce metodlarla turizm konusunda bir çalışma hüküm sürmekteydi. Plânlamadaki işler Yeni oMeclis binasının başkente ba- kan cephesine yerleşmiş bulunan dev teşkilât, Devlet Plânlama Dairesi de 4 Nisanda eline geçmesi mukarrer intizar ederken boş dur- 1962 yılında Türkiyenin bek- lediği turistlerin sayısının bol olma- AKİS, 26 MART 1962 cebken delik..." sı için ilmi bir çalışma devresine gir- di Plânlama Teşkilâtının o bilhassa Turizm konusu ile ilgili yetkili üye- leri bir odada toplandılar ve çalışma ya başladılar. Toplantının en faal üyeleri Genel Sekreterlik görevinde TURİZM da Komisyonun yardım için başvur- duğu kaynakların kifayetsizliğinin rolü büyüktür. imdi, Basın - Yayın ve, Turizm Bakanlığında çalışan Turizm Özel İh- tisas Komisyonunun pilot projesine muvazi olarak Devlet Plânlama Teş- kilâtı da bir ön kalkınma projesi ha- zırlamaktadır. Bu proje daha ziyada Antalya bölgesine hasredilmiş o du- rumdadır. Bu bir iktisadi ve sosyal proje mahiyetindedir. İktisadi o plân- lama arasında da turistik kalkınma sürdürülmektedir. Antalya Bölgesi- nin İktisadi ve Sosyal plânlama projesinin mali portesi 420 bin dolar civarındadır. Fakat bunlar takribi rakamlar- dır ve asıl netice İhtisas Komisyonu- nun raporunun Devlet Plânlama Dai- resine gelmesinden sonra, tahminen 15 Nisan tarihinde ortaya çıkacak- tır. Tavuğun yemi Bitirdiğimiz haftanın sonunda bazı rakamlar vuzuha kavuştu ve altın yumurtlayan tavuğun yem masrafı takribi olarak meydana çıktı. İşin mali cephesinin ağırlık noktası daha ziyade tesislerin restore edilmesine tahsis edilmiştir ve tablo şöyledir; 1962 TURİZM SEKTÖRÜNE YATIRIM OLARAK : RESMİ SEKTÖR 3 T. Turizm tesisleri Yeniköy ve Kılyosa ilâve olarak Emekli Sandığı Afyon Karahisar Otel ve ş. Si. Kurumu Ankara Kızılcahamam Turistik Otel İnşaatı İsparta Otel - Çarşı İnşaatı Denizcilik Bankası Yalova Kaplıcaları İşletmesi kün : Yekün 50.000 1.400.000 500 000 1840.000 517.000 1400.000 İşhanı (o İnş. Anlaşılan tavuk bol yem ve bol itina istemektedir. bulunan Haydar Aytekin ve Nejat Erderdir. Sunday Üner, Halük Cey- han ve Ayhan Çilingiroğlundan mü- teşekkil heyet mukayeseli bir çalış- ma yapmaktadır. Bu sırada Devlet Plânlama Teşki- lâtı yetkilileri son yıllarda turizm fa- aliyetleri bir hayli gelişmiş bulunan Yunanistan ile temaslar yapmakta fayda gördü. 5 yıllık plân için Yuna- nistanda bilhassa turtam ile ilgili in- celemelerde bulunan Aynan Çilingir- oğlu kısa bir müddet evvel başkente döndü ve raporunu Devlet Planlama Teşkilâtı Başkanlığına takdim etti. Rapor üzerinde çalışmalar yapıldı ve faydalı notlar tesbit edildi. Peyder pey gelmekte bulunan Turizm İhtisas Komisyonunun raporları da tetkike tabi tutuldu. Ne var ki Devlet Plânla- ma Teşkilâtı İhtisas Komisyonunun çalışmasını pek verimli bulmadı. Bun- Bu çalışmaların bıraktığı intiba şudur: Faaliyet dağınıktır ve iyi el- lerde değildir. Tüccar bir Turizm Sai- kanı teşkilâtın başında şarttır. Özel sektörün yardım elzem olan bir saha varsa, o da turizmdir. Bu sektöre, turtam sahasında her türlü kolaylık, kazanç, imkânı mutlaka sağlanmalıdır. Her şey göstermekte - dir ki altın yumurta yumurtlayan tavuk cazip bir hayal konusuysa da bunun Türkiyede hemen bugün yarın gerçekleştirilmesi abi değildir. Bir efa turizm bol parayı hemen yatır- mayı gerektirmektedir. İtalyanın, İs- panyanın ve Yunanistanın başarıları uzun vadeli çalışmaların sonucudur. Halbuki bizde, hemen yatırıp hemen verim almak hevesi vardır. Bunda tabii, imkânlarımızın mahdut bulun- ması da bir rol oynamaktadır. Eğer 1962'de gelen turist miktarı ve bırakacağı para, hiç olmazsa 1961 e nazaran üçte bir nisbetinde arttırı- labilirse bu, büyük bir başarı teşkil e- decektir. 23