26 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

26 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

T Sağlık Üç çatallı kazık Uzun boylu, kumral, genç doktor nım, sinirine hakim olmağa ça- lışarak, tatlı bir aksanla konuşmağa başladı: "— Bu hastahanede çalışacak olan kimseler bütün zamanlarını hastaha- nede geçirmelidirler. Fakülte perso- nelinin, hastahanede, randıman alı nacak şekilde çalışmasına imkân yok tur. Parayı ödeyen Bakanlığın, per- sonel üzerinde, hukuki bakımdan hiç bir rolü olmamaktadır. Fakülten' dok- tor, hastahaneyi çiftlik haline getire- cektir. Kendi hastasını yatıracaktır. Ben şahsen, bu üçlü idareden memnun değilim. İçlerinden birinin daha oto- riter duruma getirilmesinden yana- yım.. Hiç değilse bir Kanseroloji Kür- süsü kurulursa, sorumlu bir şahıs bu- lunabilir. Yahut, tamamen Bakanlık hakim olur, kontrol sistemi isler. Has- tahanenin Bakanlığa bağlı oluşu, onu sıradan bir hastahane yapmıyacak. Olay, Şubat ayı ortalarında bir- gün, Dil vs Tarih . Coğrafya Fakül- tesinde yapılan Türk Kanser Araş- tırma ve Savaş Kurumu Genel Kurul toplantısında (o geçiyordu. o Konuşan genç doktor hanım ise, kurumun tek mukaveleli elemanı Doktor Nilüfer Erinmezdi. Genel Kurul, gündemin 4. madde- sini görüşmek üzere toplanmıştı. Ah- , Seçilecek Yönetim Kurulu- ra yetki verilecekti. Toplantıya Pe- rihan Çambel grubundan hemen hiç kimse katılmamıştı. Mevcut üyeler, Ahmet Andiçen ve Muhitin Diker ta- raftarı kimselerdi. Seçim yapıldı vs Yönetim Kurulu, 1 Marttan itibaren hastahaneyi Sağlık Bakanlığına dev- retmiş oldu. Sağlık Bakanlığı istemez- se yeni bir karar alabilecekti. Hikâyenin başı Bundan sekiz yıl önce, Kanser Araş- tırma Kurumu, para toplıyarak bir kanser hastahanesi yaptırılması- na karar aldı. Yönetim Kurulu kara- rınca da hastahaneye, en çok -200 bin lira- bağışta bulunan Ahmet An- diçenin adı verilecekti. Fakat ne ga- riptir ki, hastahanenin inşa müteah- hitliği de, bir D. P. devri zengini olan bu zata verildi!.. Daha önce Riyaseti- cumhur Orkestrasında flütçü bulunan Ahmet Andiçen hamiyetli bir vatan- daş sıfatile kolları sıvadı ve inşaat işinden yuvarlak hesap 500 bin Ura kazanç sağladı! Bu sebepten, üç yıl 28 I B içinde kurum, iki hizbe ayrıldı. Peri- han Çambel hizbi vs Ahmet Andiçen, Muhittin Ülker, İzzet Kantemirden müteşekkil Fakülte hizbi... (Perihan Çambel grubu, Ahmet Andiçene cep- he aldı. Binanın yıkılma tehlikesi için- de bulunduğu raporlarla sabit oldu- gundan, hastahane bir türlü faaliye- te geçemedi. 5.1.1961 tarihli kanunla, Perihan Çambel grubunun teşkil et- tiği eski Yönetim Kurulu feshedile- rek, yerine bir Kayyum Heyeti teş- EN yetkisi Sağlık Bakanlığına veril . Sağlık Bakanı Ragıp Üner Üni- meli camiasından olduğu için, Kay- yum heyetini tamamile Üniversite i- çinden seçti. Heyet, hastahaneyi ta- mir ve takviye ettirecek, o faaliyete geçmesini sağlıyacaktı. Tamirat 1961 biki istenemiyordu. Bu yüzden Yöne- tim Kurulu seçimine gitmeğe karar verildi. İşte, Şubat ayı ortalarında, Dil vs Tarih - Coğrafya Fakültesinde- ki Genel Kurul toplantısının o sebebi hikmeti buydu. Muallâkta kalan personel Seçilen Yönetim Kurulu, kendini, | Marttan İtibaren hastahaneyi Sağ- lık Bakanlığına devretmiş saydığı i- çin, ortaya, personelin maaşı bakı- mından bir takım gülünçlükler çık- mıştı. Bir kere Bakanlığın, şipşak kadro yapıp, tâyin işini halledip, per- sonelin maaşını kanuni süre içinde ödemesine imkân yoktu. Kurum ise, hastahaneyi Bakanlığa devrettiği için personel maaşı diye bir konuyla so- rumlu tutulamamaktaydı. Personel tam mânasile muallâkta kalmıştı. Hele durum hakkında personele hiç bir tebligat yapılmamış olması, ayrı bir gülünçlüktü. Ancak bu arada Ankara Kanser Hastahanesi Kazık ama, ne kazık! Ağustosuna kadar sürdü. Oo Böylece, hamiyetli vatandaş Andiçenin binayı ne derece sağlam yaptırdığı bir ke- re daha meydana çıkmış oldu! 1961 Ekim ayında, kurumun tek mukaveleli elemanı Doktor o Nilüfer Erinmezin Pariste bulunduğu bir sırada kurumla Sağlık Bakanlığı ara- sında bir protokol imzalandı. göre kurum, bağış vesaire teminiyle görevli sayılıyordu. Bakanlık, hasta- haneyi işletme masrafını üzerine alı- yor ve personel tayini işiyle yetkili kılınıyordu. Fakülte ise, çalıştırılan personelin seçimiyle görevlendirilmiş- ti. Bu durumda, Bakanlık sâdece pa- ra veren bir yer olmakta, hüküm Fa- kültenin elinde bulunmaktaydı. Yeni Bakan bu protokolü beğenmedi. Üçlü idarenin faydasızlığı üzerinde (ısrar etti. Kayyum Heyeti tâyin suretiyle geldiği için, protokolün mutlaka tat- bazı muameleler de yapılmamış de- ğildi. Meselâ, 8 Şubat günlü Yönetim Kurulu toplantısında kural, kendisini destekleyen on kişinin iki aylık avans alabilmesini sağlamıştı. Fakat ,iki ay- lık maaşının avans şeklinde verilme- sini isteyen Doktor Nilüfer Erinme- zin 14.2.5962 ve 20.2.962 tarihli dilek» çelerine hiç bir cevap verilmemişti. Dr. Erinmece göre hastahane Rock- feller, ICA, İngiliz Sağlık Bakanlığı, Atom Araştırma Enstitüsü gibi kay- naklardan yardım görmektedir. Çeşit- li madde ve malzemeyi buralar temin etmektedir. Hastahanenin üçüzlü i- dareden kurtarılıp belli bir otoriteye bağlanması onu hiç te sıradan bir hastahane durumuna odüşürmiyecek ve bu yardımın kesilmesine sebep ol- mıyacaktır. Dr. Erinmezin tezi budur ve bu sebepten de, kendisine cephe alınmıştır. AKİS, 26 MART 1962