18 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

18 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Yüz-Göz Bırakınız teşekkülleri, ciddi rarlandılar mı sadece azarlayan bir baba, bir politikacı, ma çalışamayacağını söyleyen bir ikide bir evden ve kendini bilen insanların bile dikkat ettikleri bir husus vardır: Yüz - 1 ler vardır ki bunlar bir defa yapıldığı zaman kıymet ifade eder, itibarsızlık getirirler. kaçan bir ana, herkesi tehdit eden kovma korkuluğunu ikide bir sallayan bir patron, dai- işçi... Bunlara şimdi, Gümüşpalanın göz olmamak. Zira, öyle hareket- tek- Evlâtlarını mütemadiyen A. P. sini de ilâve edebilirsiniz. Türkiyede, attıklarına böylesine kucak açan, suçladıklarını iki gün sonra temize çıkaran, mensuplarının bir- biri aleyhine o kadar kötü konuştukları, sonra da sarmaş dolaş olduk- ları bir başka siyasi teşekkül yoktur. Hiç şüphe yok A. P. nin, kemi- yet itibariyle Meclise yüklü bir kadroyla geldikten, hem de ne nimet, iktidarın bir kanadını teşkil ettikten sonra bu hale düşmesinde en büyük rolü yüz - göz olma keyfiyeti oynamıştır. Yorgancıoğlu niçin atılmıştır? Eğer A. P. tek baskı olmuşsa bu, umumi efkârın baskısıdır. baskılar altında böyle Ur karar aldılarsa, hıslarının da İtibarını zedelemişlerdir. idarecileri üzerinde bir Yok, idareciler başka sadece partilerinin değil, şa- Zaten Yorgancıoğlu, tek misal değildir. Ya Burhan Apaydınlar, Gök- han Evliyaoğlular. Hami Tezkanlar ve ötekiler? Hem de, bunların ka- lanlarla hepsi, ilan edilmiştir. Şimdi, bütün bu zevat A. P. başında. Eee, ada men "vatan hiyaneti" ve o çeşit tiplerin A. P. gibi müstesna bir toplulukta yerleri nin içinde. Hatta, mlar aynı olduğuna ve tutumlarında da zerrece deği- suçuyla damgalanmışlar olmadığı içinde de değil de, şiklik bulunmadığına göre akla bir tek ihtimal geliyor: Demek ki A. P bizzat idarecilerinin nazarında artık O halde, nedir? Büyüklerimiz, dememişler : bezini al!" Buna, şimdi bir yeni ilâve var: " Ele alınan ilk konu salı günü ya- pılacak A. P. Meclis grupunda son o- laylarla ilgili Genel İdare Kurulunun tutumu oldu. Bir tebliğin hazırlanıp Gruba takdimi işi, içlerinde Tevetoğ- lunun da bulunduğu bir heyete veril- di. Tebliğ Genel İdare Kurulunun son olaylarla ilgili görüşünü derli toplu ortaya koyacaktı. Ana fikrini A. P. nin bir oyuna geldiği tezi ve parça- lanması için C. H. P. yönünden yapı- lan tazyiklere kulak aşılmaması tav- siyesi teşkil edecekti. Bunun dışın- da, A. P. nin muhalefet vazifesini ya- parken dikkat edeceği hususlar yer a- lacaktı! Bir başka husus, yeniden istifa et- meğe karar veren Grup İdare Heyet- lerinin - Meclis ve Senato - seçimle- riyle ilgiliydi. Bu seçimlerin yapıl- ması gerekiyordu. Zira birkaç gün ev- vel istifa etmekten vazgeçen Grup İdare Heyetleri yeniden istifa hikâ- yelerini tazelemiş ve yeni seçime gi- dilmesini talep etmişti. Genel İdare Kurulu bu konuda Grupta takınacağı tavrı ve ne şekilde hareket edeceğini kararlaştırdı. Seçimlerde bir noktaya azami de- 14 "Anasına bak kızını al, o muteber topluluk değildir. kenarına bak . idarecisine bak, partisini al!" recede dikkat edilecekti. Mutedil ola- rak vasıflandırılan gruptan o birkaç kişinin İdare Heyetine girmesine göz yumulacaktı. Ama, gene de çoğunlu- ğun elde esi şart koşuluyordu. Bunun temini A. P. içindeki muhte- lif os ların birbirine e geti- rilmesiyle mümkün olacaktı Saat 18.30 a doğru dağılan A. P. Genel İdare Kurulu üyelerinin herbi- ri kendi cephesinden memnun ve neşe- li Meclisten ayrıldı. Gümüşpala ve pek mutemed adamı Şinasi Osma olayla- rın cereyanından ve Genel İdare Ku- rulundaki hakimiyetlerinden, Irkçı E- kalliyetin temsilcileri işlerin istedik- leri gibi gitmesinden, "taallukat" ise artık istedikleri gibi at oynatabilecek- lerinden ziyadesiyle memnun görün- mekteydiler. Ağızlara da bal Koca A. P. nin Genel Sekreterliği- ni uzun zaman uhdesinde bulun- durmuş olan. Şinasi Osma işi otoma- tikman halletmiş bulunuyordu. Osma- ya göre Genel İdare Kurulunda 14 ki- şi itirazsız Gümüşpalanın adamıydı. Beş kişi de kendi emellerine -Irkçı E- kalliyeti temsil edenler - hizmet et- mekte, iki kişi da henüz bir karara varmamış durumdaydı. Osmanın ka- leme vurduğuna göre taş çatlasa Ge- nel İdare Kurulunda karar, Gümüşpa- lanın fikri hilâfına çıkmazdı. oAn- cak sabık Genel Sekreterin hesabı 1- çine giren 14 kişi arasında meselâ bir Hasan Aksoy mevcuttu. Mesela emekli Amiral Tevfik İnci 14 ün için- deydi. Bir Vedat Ali Özkan Gümüşpa- lanın safında tahmin ediliyordu. He- men akla geliveren bu üç isimden ü- çü de A. P. nin Büyük Kongresini dört gözle bakliyen üyelerdi. Aslına bakılırsa Kurulda Gümüş- palayı tutanlar mahduttur. Ferhat Nuri Yıldırım - her seçildiğinde bir kaç kere istifa eden ve geri meşhur milletvekili . Cenap Celâl Ertuğ, İhsan Köknel ve bir yere kadar İsmail Hakkı Tekinel Başkanı desteklemektedirler. rın yanında İhsan Öcal, Tevetoğlu, Alaattin Çetin, Hasan Aksoy, Ter- fik İnci, Mehmet Yorgancıoglu, Ba- ki Güzey grubunun acı kuvvetleridir. Geriye kalanlar da, D. P. devrinin i- natçı partizanları veya neye karar vereceklerini henüz bilmiyen acemi politikacılardır. Hal böyle (olunca, Gümüşpala ve avanesinin yakın bir gelecekte saf dışı edilmeleri Sürpriz olmıyacaktır ve "Irkçı Ekal- liyetin" çabası da bu yöndedir. Sade- ce "şartlar"dır ki, ekalliyeti obekle- meğe itmektedir. Öteki cami Bu kaba oyun, A. P. nin çoğu genç ve yeni politikacılarından bir kıs- mının gözünü hemen açtı. Bunlar, par- tiyi mukadder âkibetine terketmek- İhsan Sabri Çağlayangil Çoban kaval çalar AKİS, 18 HAZİRAN 1962