18 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SAN A T Haberler Basınla elele "Evvelki , haftanın sonunda, araya geldiler ve gazetelerimizdeki haber dilinin arılaşması konusunu birlikte görüşüp, tartıştılar. Toplantı Türk Dil Kurumu Tanıtma Kolunca düzen- lenmişti. Ankarada yayımlanan ga- zetelerin genel yayın müdürleri, ya- zı işleri müdürleri, sekreterleri, mu- habirleriyle, İstanbul gazetelerinin Ankara temsilcileri ve muhabirleri toplantıya çağrılmışlardı. Ayrıca Ba- sın - Yayın Genel Müdürü, Haberler Dairesi Müdürü ve yardımcıları, A- nadolu Ajansı Genel Müdürü, Merkez Müdürü, İç Haberler Müdürü, Anka- ra Radyosu Müdürü, Söz ve Temsil Yayınları Şefi, Türk Kültür Derneği ve Sanatsevenler Klübü yöneticileri, çağrılanlar arasındaydılar. İlk hesap- lara göre toplantıya 150 kişilik ge- niş bir kadro çağrılmıştı. Toplantı açıldığı zaman çağrılan- lardan bir çoğunun gelmemiş olduğu görüldü. Türk Dil Kurumu, Basınla birleşik bir toplantı yapmaya karar verdiği günlerde Türkiye henüz hü- kümetsiz değildi. Bazı çekişmeler vardı ama, böyle bir toplantıya ga- zetecilerin katılmaları beklenebilirdi. Talihsizlik, toplantı için davetiyelerin gönderilmesinden hemen sonra İnönü- nün istifasıyla başladı. Bütün gaze- teler tam kadrolarıyla, yeni karma- şıklığı çözmek için seferber lardı. Bu yüzen, beklenilen gazeteci toplantıya katılamamıştı. Toplantıyı Tanıtma Kolu Başkanı M. Sunullah Arısoy açtı ve yönetti. Arısoy, kurumun gazetelerin haber dilini anlaştırma çalışmaları hakkın- da bilgi verdi. Yapılan işlerin sonuç- larını söyledi ve asıl amaçlarının Ba- sınla sıkı bir işbirliği halinde ' ça- lışmak olduğunu, kurumun Basına nasıl yardımcı olması e Öğ- renmek istediklerini belirtti Toplantıya Fethi Kardeş, Erdoğan Tokatlı. Erol Ülgen, Teoman Okay- gün Fahrettin Gürseven, Celil Ka- raca. Sadi Günel, Selçuk Milâr, muran Ardıç, Ömer Asım Aksoy, zaman, zaman söz alarak konu üÜze- rinde görüşlerini belirttiler. dilinin arılaşmasında bütün gazete- ciler birleşiyorlardı. Dil Kurumunun, şimdiye kadar var- lığını yeterince duyuramadığı üzerin- de duruldu. Girişilen çalışmaların yerindeliği belirtildi. Arısoyun tekli- fiyle "Gazetelerle İşbirliği ve Danış- AKİS, 18 HAZİRAN 1962 ma Kurulu" kurulması uygun görül- sınla ilgili olarak yapacağı ay larda yol göstericilik yapacaktı Toplantı iki saatten çok devam etti. Sonra konuklar, hazırlanan bü- fede ağırlandılar. Bu arada da, ko- nuşmaların ağırlık noktası dil oldu. Türk Dil Kurumu, Tanıtma Kolu, benzeri bir toplantıyı da Haziran a- yı içinde İstanbulda yapmak kararın- dadır. Bu çalışmaların, Kurumla Ba- sını birbirine yaklaştırmak yönün- den olduğu kadar, Türk dilinin arı- laşması yönünden de büyük yararı dokunacağı, ilk toplantının genel ha- Berk, M. Sunullah Arısoy vardı. cenin geç saatine kadar süren kok- teylde (o çeşitli tiyatro o çalışmaları, meseleleri üzerinde duruldu, konu- şuldu ve bol bol yenildi içildi. Nezihe Meririn opilâvıyla, işkembe o çorbası konuklarca pek sevildi. Nezihe Meriç, bütün yaptığı yemeklerin beğenilme- sini ister. Hani hikâyesini beğenme- seniz olurda, yemeğini beğenmezseniz olmaz! Bir fırsat Tanrım! Türk Dil Kurumunun toplantısından önce gelenlerle özel konuşmalar yapılıyordu. Çağrılanların tamamının gelemiyeceği üzerinde duruldu. Hak verildi. Kurumculardan biri; "— Kardeşim" dedi, "su politi- kacıların bize ettikleri nedir? Tam bir araya gelelim, konuşalım dedik, hükümet düştü, biz yalnız kaldık. T.D.K. Tanıtma Kolu çalışıyor Başarıya giden yol vasından anlaşılmış oldu. Şengillerin kokteyli ent Oyuncuları Ankaraya yeni ve taze bir hava getirdiler. An- karanın sanat çevresi günlerdir Kent Oyuncularıyla yakından li. Raşomonun ilk gecesinde Sanatse- venler Klübünün verdiği kokteylden sonra, hafta içinde Dost Yayınevinin yöneticileri Salim Şengil ile Nezihe eriç evlerinde Kent Oyuncuları şe- refine bir kokteyl verdiler. Kokteyl- de Yıldız Kenter, Müşfik Kenter, Şük- ran Güngör, Kamuran Yüce, Bülent Koral, Genco Erkol, Alev Koral gibi Kent Oyuncularından başka, Cevdet Kudret ve eşi, Selçuk Milar ve eşi Emel Milar, Özdemir ve Sevgi Nut- ku, Suat ve Süreyya Taşer, Haldun Taner, Salâh Birsel, İlhan ve Edibe Bundan önce Yönetim Kurulu, Sayın meşini kararlaştırmıştı. ği belgesini hazırlattık. alıp gidecektik. 22 Şubat çıktı. Şimdi sırası değil, dedik. Az sonra af meselesi, ülkenin tek işi ol- du. Bu karışıklıkta gidip de onur üyeliği belgesi mi verilir, hele biraz durulsun ortalık dedikti ki, hükümet düştü. Şimdi hükümetin kurulmasını bekliyoruz. O kurulacak belki ama, sonra ne olacağı belli değil. Elimizde onur üyeliği belgesi, bekliyoruz ki, şu politikacılarımızdan fırsat kalırsa Cumhurbaşkanına gidelim.' Kurumun da ülkenin de işi e kaldı diyo- rum! Ne dersin Gazeteciler, Kurumcunun sözünü doğruladılar. 27