18 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

18 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ra prömiyerinden sonra Kent Oyun- cularının, oSanatsevenler oKlübünde verdikleri kokteylde "Mine" yazarı- nın anlattıklarını hayretle dinliyen- ler, "Nalınlar"ın -Yıldız Kenterin e- line geçmeden önce- İstanbul Şehir Tiyatrosunda doldurduğu çileyi, ünlü rejisör aktör - dramaturglarından birinden - hem de bir. zamanlar tiyat- ro eleştirmesiyle uğraşmış birisinden- aldığı red kararını bir talihsizdik say- dıkları, halde... Necati Cumalı için a- sıl talihsizlik, "Nalınlar"ın o ünlü ki- şiden bir "kabul" kararı alması, hele onun tarafından sahneye konulup oy- nanması olurdu... "Aptal Kız" Ankarada İki yıldanberi Parislileri hayran e- den, tatlı tatlı ogüldüren "Aptal Kız" bu mevsim de bütün İstanbulu kendine çekti. Şimdi sıra Ankaralıla- rındır. Başkentin bütün tiyatrosever- leri Marcel Achard'ın son büyük e- serini Kent Oyuncularından görmek için Küçük Tiyatroya koşuyorlar. Nedir, kimdir bu Aptal Kız? Mar- cel Achard'ı ve tiyatrosunu yakından bilenler buna tereddütsüz, "Bütün Paris!" diyebilirler. Gerçekten de al- tı yıldanberi afişten inmeyen "Pata- tes"in yazarı, "Aptal Kız"da olgunluk çağının meyvesini vermiş, bir cinayet oyunu kahramanından, "kadınlığın- dan" ve "saflığından" başka hayat sermayesi ve savunma silâhı olmıyan bir kızcağızın hikâyesinden o tadına' doyum olmıyan bir insanlık dersi çı- karmıştır, Marcel Achard, XX. yüzyıl (o uy- garlığının herşeyi almıya, elde etmi- ye yönelttiği bir dünyada, insanoğlu- nun bütün zekâsını, kurnazlığını ala- tüye kullandıkları halde, kurtarmak için bir tatlı söz bir sevgi sözü uğ- runa kurtarmak için!- islemediği bir cinayeti bile yüklenmekten Oo çekin- miyen cahil bir kızın saflığında, se- yircinin içini burkan bir şiir tarafı bulup çıkarmış, insanoğlunun gitgide suyu azalan iyilik tımarını kurut- mak için elinden geleni yapmaktan geri kalmadığını da acı acı göster- miştir. Sahnedeki oyun Kent Oyuncularının bellibaşlı rol- lerde büyük başarıyla, canlandır- dıkları "Aptal Kız", Ankarada da zevkle (o seyredilmektedir. o Başrolde Yıldız Kenter, "Raşomon" ve "Na- lınlardan sonra, üçüncü ve bambaş- ka bir yüzle, sanatının bütün imkân- larını o-kudrette ve ölçüyle- göster- mektedir. Sorgu yargıcı Sevigne'ye Müşfik Kenter, rahat ve tabii bir o- yun içinde, şimdi Marcel Achard'ın dile getirmek istediği acı ve tatlı bü- tün duygulan -söylettikleri kadar söyletmediklerini de- seyirciye duyu- ran bir ifade inceliği (okazandırmış- tır. Zabıt kâtibinde Genco Erkal, gerçek sanatçılar elinde küçük rolle- rin nasıl büyüyüverdiğini, nasıl bir değer ve önem kazandığını, yeni ve güzel bir örnekle, ortaya koymuştur. Hele sorgu zabıtlarını okurken gös- terdiği oO"intonation" ustalığı obir "ders" değeri taşımaktadır, onun için de seyirciden haklı alkışlar toplamış- tır. Ama bu konuda, seyirciye ve al- kışa fazla kapılıp, ölçüyü kaçırma- mak gerektiği de unutulmamalıdır. Ankarada "Aptal Kız" Sanat sanat içindir Aptal Kız'ın efendisi ve kibar sev- gilisi Beaurevers ile jandarması rol- lerinde Şükran Güngörün, iki deği- şik kompozisyon halinde, gerçekleş- tirdiği oyun ise ayrıca üzerinde du- rulmaya değer. Şükran Güngör bu i- ki role, ince farklarla, apayrı, canlı ve sevimli karakterler vermesini bil- iştir. Bütün bu başarıda "Aptal Kız"ı sahneye koymuş olan Kâmran Yüce- nin payını belirtmemek haksızlık o- lur. Kâmran Yüce doğru yorumuyla, Achard'ın duyurmak istediği şiir ve "esprit'yi bir zabıta piyesinin "katil kim?" sorusunun cazibesi içinde eri- tip yitirmemeye muvaffak olmakla, iyi bir sahneye koyucunun en önemli vasıflarından birine (o sahibolduğunu ispat etmiştir. — 358 AKİS, 18 HAZİRAN 1962

Bu sayıdan diğer sayfalar: