18 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

18 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DI Nato Atom ve sonrası Bu yazı, Metin Tokerin Batı Avrupa intibalarının ikincisidir. Yazar Batı Avrupanın merkezlerinde en yetkili adamlar ve siyasi şahsiyetler- le yaptığı temaslar neticesi, Ba- fnın savunmasıyla yakından 7- gili bir hususu, bizim kendi içi- ne kapanık umumi efkârımızın gözleri önüne sermektedir. Ya- -ı okunduğunda görülecektir ki mesele, bizi şiddette (o alâka- dar etmektedir ve Avrupanın Entegrasyonu diye bilinen Av- rupalıların birleşme hareketin- de maalesef Türkiye hiç de a- vantajlı bir durumda General de Gaulle, iri elli kollarını iki tarafına açarak konuştu. Fran- sa Devlet Başkam oldukça yaşlanmış Gene diri, gene canlı, Descartes'ı ye- tiştirmiş bir millete mensup olmanın mazhariyetiyle grene çok mantıki ve fikir silsilesine riayetkar ama saçla- rı adamakıllı beyazlanmış ve yüzüne senelerin çizgileri nakşedilmiş, ze, meselenin esasını anla- tayım. Atlantik Paktı, bundan ondört değildir. Ş A L EM yıl önce kuruldu. Ondört yıl öncenin şartları, bugünkü şartlar olmaktan uzaktı. O tarihte atom bombası, sade- ce Amerikanın elindeydi. Rusya, böy- le bir kudrete malik değildi. Atlantik Paktı, Amerikanın bu avantajı üze- rine bina edilmiştir. Pakta katılan milletler, bir tecavüze uğradıkları takdirde Amerikanın atom silâhıyla mütecavizi yola getireceğinden emi" olmuşlardır. Elysees sarayının alt katındaki goblenlerle süslü büyük salanda Fran- sa Devlet Başkanı bir an durdu, söz- lerinin tesirini ölçtü, sonra devam etti. "— Bugün, atom bombasına ve bü- tün nükleer silâhlara yalnız Amerika değil, Rusya da sahip. İki taraf da. birbirini bir anda mahvedebilecek se- viyede. Meşhur 'deterrent' bu işte. A- ma Atlantik Paktı içinde, atom bom- basının tetiğini çekmek yetkisi ve im- kânı sadece Amerikanın elinde. Ame- rikanın bunu hangi şartlar altında, ne zaman yapacağını bilmiyoruz. A- merika ne zaman. Amerikanın da tah- ribini göze alarak Batı Avrupanın yardımına koşacaktır? Koşacak mı- dır? Bundan emin olmadığımız için- dir ki Batı Avrupanın kendi savun- ma sistemini yeniden gözden geçirme- sini istiyoruz. Her halde biz Fransa, kendi atom bombamıza sahip olaca- ğız ve kendi savunmamızı kendimiz â- yârlayacağız." Bu sözlerden iki gün sonra, Gene- ralin Dışişleri Bakanı Couve de Mur- ville Çuai d'Orsay'deki ayaklı bir lambanın aydınlattığı loş (odasında daha ileri gitti ve General Norstadt- ın bir Amerikan komutanından baş- ka şey olmadığını, doğrudan doğru- ya Amerika Cumhurbaşkanına bağlı bulunduğunu söyledi ve "Bu size, gü- ven verir mi?" diye sordu. Generalin ve Dışişleri Bakanının sözlerinden anlaşılan, nükleer silâhla- rın inhisarını Amerika elinden ka- çırdığına göre . Fransanın Atlantik Paktı içindeki savunma sisteminin şartlarının yeniden gözden o geçiril- mesini istediğidir. Parçalanacak sistem "Fransanın tutumu, ilk bakışta man- tiki görünse de, aslında bir bü- yük boşluk taşımaktadır. o Atlantik Paktı memleketleri, atom silahının tetiğindeki el bahsinde (oOAmerikaya güvenmeseler. başka birine güvene- bilecekler midir? İşte, devletlerin ha- kimiyetine dayanan, süpranasyona Batı Avrupada harıl harıl çalışan bir fabrika Kalkınmanın o şaşmaz barometresi AKİS. 18 HAZİRAN 1962