24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER laşmış, hatta yerinde oturamaz hale gelmişti. Ağzında devamlı bir cüm- le dolaşıyordu: — Bıçak kemiğe dayandı.. çak kemiğe dayandı." Toplantının ifrat körükçüsü Kad- ri Kaplandı. Mütemadiyen hareket e- diyor, mütemadiyen m kolla- rıyla işaretler yapıyor "— Hadlerini bildirmek gerekli, artık bir araya gelmek lazım" di- yordu. Elips masanın etrafına topla- nan ihtilâlin öncülerinin büyük bir kısmı ayaktaydı. Mütemadiyen siga- ra içen Mucip Ataklı bir tebliğ ya- yınlamalarını ve tebliğde son dere- ce sert davranılmasını istedi. Kim- senin bu teklife bir diyeceği çıkmadı. Sakin tabiatlı Suphi Gürsoytrak bile dudaklarını ısırmakta, Bı- birini söndürüp birisini yakmaktay- dı. . B K üyelerinin bu toplantısı sonunda bir bildiri yayınlandı e Ahmet Yıldız tarafından kalem lındı. 27 Mayısa karşı olanlara sert bir ihtar mahiyetindeydi. Bundan sonrası pe kendilerine ihtilâlin dar- miyor değillerdir Nitekim, tesrii sta- tülerinden faydalanarak o kuvvetle- rin görüşlerini kriz zamanları ge- rekli kimselere bildirmekten kaçın- mamaktadırlar. Tabii Senatörler bu kuvvetleri idare etmemektedirler. Ta- bii Senatörler bu kuvvetleri temsil de itmemektedirler. Ama aralarından bir grup -her halde Ulayla Kaplan tipi olanlar değil- bu kuvvetlerle fi- kir ve ideal birliği içindedirler, onla- rn mutemet vazifelileridir. O kuv- vetlerin temayüllerini gerektiğinde açıklamaktadırlar. Bu temayül, şim- di, hiç bir aşırılığa kaçılmasına lü- zum olmadığı ama hiç bir aşırılığa da daha fazla müsamahayı sureti ka- merkezindedir. İ i tutumu yüzde yüz desteklenmektedir. . B.K. cılar, toplantılarına de- vam etme kararı verdiler. Plânları, 27 Mayısa yeniden bir tecavüz olur. sa derhal mukabele etmektir. Anaya- sanın kendilerine tanıdığı ohak- tan faydalanarak Oo tes- etmek niyetindedirler, araların- da, Tabii Senatörlüğün o tamamiyle yıpratıcı hale geldiğinin hissedildiği anda bu sıfattan toptan sıyrılmanın doğru olacağı kanaatinin taraftarla- rı mevcuttur. Bunlar zamanın gel- mesini bu anın iyi tesbit edilme- sini istemektedirler. 10 Bütün bunların dışında bilinen, M.B. K. cıların son derece üzgün ol- duklarıdır. Nitekim heyecanlı o kur- maylar, Kalmaz gecesinde bir gaze- teci, 27 Mayısla ilgili hatıralarını an- latırken çok duygulanmışlar ve o koca adamlar, o sert ihtilâlciler kendileri- ni tutamayıp hüngür hüngür ağla- mışlardır C.H.P. Sahipsiz kişiler Jaönü, dörde katlanmış kağıdı iti- nayla açıp, içinde "Kemal Satır" yazılı ibareyi okuduktan sonra diğer açılmış kâğıtların arasına koydu ve bir yenisini alarak okumağa koyul- du. Bu sırada Kemal Satırın arkasın- da ayakta duran C. H. P. Gençlik Kollarıyla ilgilenmeğe görevli Ferda Güley, gene ayakta duran Grup Baş- kan Vekili Suphi Baykamın kulağına e — Şu Gülek parti içinde iki a- damla uğraştı, ne gariptir biri Grup Başkan Vekili oldu, diğeri Ge- nel Sekreter" dedi. Cc. P. Genel Başkanı İnönü bu sözlerin bittiği sırada açtığı bir başka kâğıtta da aynı ibareyi oku- muş ve kâğıdı diğerlerinin yanına koymuştu. Kâğıt yığınında kümeleşen oylardan şimdiye kadar açılanlar a- Ahmet Yıldız Kalem efendisi rasında Kemal Satırdan başkasına rastlanmamıştı. ve tasnifin orta- sında Kemal Satırın C. H. P. Genel Sekreterliğiyle görevlendirileceği an- laşıldı. Geride bıraktığımız hafta için- de, D. P. mirasının paylaşıcıları ge- niş çapta 27 Mayıs aleyhinde bir kampanya açınca C. H. P. içinde bü- yük bir kıpırdanma başgösterdi. Mec- lis Grubunda ortaya çıkan kıpırdan- ma aslına bakılırsa usun zamandan beri mevcuttur. Ancak, zaman Za- man küçük meseleler hallinde ortaya çıkan kıpırdanış bu defa büyücek bir direnme şeklini aldı, C.H. P. milletvekilleri, D. P. mirasçılarının kampanya arıyla bir- likte teşkilâtın büyük baskısına ma- ruz kaldılar. Her birine seçim, böl- gelelinden yüzlerce telgraf, mektup Hâdiseye seyirci mi kalınacak- t1? Yoksa bu defa işin üzerine eğili- nilecek miydi? Teşkilât bunu soru- yor, C. P. den bir hareket bek- liyordu. İşin aslı aranırsa bu baskı yeni değildir. Aylardır, teşkilâtın millet- vekillerine şikâyeti sürüp gidiyor ve © . Merkezi teşkilâtı sahipsiz bırakmakla itham ediliyordu. Teşki- lâtın büyük derdi, karşı tarafın ala- bildiğine at oynattığı meydanda bir- tek karşı koyma hareketi yapmama- sı, ezik kalması, sahipsiz bulunma- Bir milletvekiline P. li Bakanlara vurulan başlar orada kalıyordu. 10 yıllık muhalefet devri- koptu. C. H. P. teşkilâtı tutulamaya- kompleksi içinde Genel Merkezi mü- temadiyen sıkıştırmaktaydı. o Bütün bunların üzerine bir de karşı tarafın 27 Mayıs aleyhine açtığı oamansız kampanya binince, ipler tamamen koptu. C.H. P. teşkilâtı tutulamaya- cak hale geldi. 10 yıldır, illerindeki teşkilâtın le dişe diş uğraşmış ve pek çoğu genç olan C. H. P. li millet- vekillerini. olayların o böylesine ce- reyanı harekete geçirdi, daha doğru- su biraz daha hızlandırdı Haftanın başında pazartesi ogü- ü P. li genç grubun ağzı laf e Bolu milletvekili Ke- Demir ve arkadaşları toplandık- na an bu konuyu attılar. Nu- rettin Özdemir, Turan Şahin, Zeki Baltacı, Şevki Aysan, Mehmet Sağ- lam sohbetleri sırasında ertesi durumun açıkca sorulmasını ve Hükü- metin daha ne kadar böyle davrana- cağının izahını istemeyi akıllarına koydular. Gençlerin sözcülüğünü Ke- AKİS, 24 EYLÜL 1962