24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

K A D Ankara Tecavüze paydos! vukat Şeminur İnanç, elindeki dosyayı açmadan önce biraz dur- du, karşısındaki AKİS muhabirine baktı ve enerjik, ateşli bir sesle: "—Hayır, hayır! İnsan kişilik ve haysiyetine en korkunç darbe olan yiz. Derneğimizin başlıca görevlerin - den biri, bu olayları, kanuni ve idari yollardan menetmek için resmi ve ö- zel teşekkülleri ikaz etmek, gerekirse onlarla işbirliği yapmaktır, Biz bu bakımdan, erkek-kadın farkı gözet- meksizin, kişilerin yalnız eşit bir ah- I N çirkin olaylara karşı büyük bir kam- panya açmaya hazırlanıyorlardı. Türk Anneler Derneği bu konu ile ilgili bir bildiri yayınladı ve Cumhurbaşkanı, Başbakan ve siyasi parti genel baş- kanlarıyla bütün senatör ve millet- vekillerine birer mektup yollıyarak, zorla ırza geçme suçlarının idam ce- zası ile cezalandırılmasını isteyen ka- nun teklifinin desteklenmesini iste- di. Kadınların görüşüne göre idam cezasının konması ve infazın gecik- tirilmemesi, birçok hukukçunun inan- cının aksine, suçları derhal azalta- caktır. Çünkü, gine bu görüşe göre, olayların artmasının başlıca sebeple- rinden biri de, bu konuda gösterilen müsamahadır. Değil yalnız zorla ırza Kadınların sessiz yürüyüşü Sıra onlarda lâk anlayışı içinde emniyetinin sağ- lanması bakımından, harekete geç- miş bulunuyoruz. İşte bunun içindir ki Tabii Senatör Sıtkı Ulayın, zor kullanılarak işlenmiş tecavüz suçları- na ölüm cezası isteyen kanun teklifi- ni sevinçle karşıladık, olanca gücü- müzle desteklemekteyiz" diye söze başladı. Olay, Bahçelievlerde, Türk Anne- ler Derneğinin 6. sokaktaki oOGenel Merkez binasında geçiyordu. Başkent te, kadınlar arasında bir süredir bü- yük bir faaliyet, hüküm o sürüyor, memleketin her tarafında artan Zor- la ırza geçme olaylarını telin maksa- diyle yürüyüşler tertipleniyor ve Ka- dınlar, son günlerde Meclise getirilen bir kanun teklifinden faydalanarak, geçme olayları, hatta katille sonuç- lanan tecavüzler bile lâyık olduğu şe- kilde cezalandırılmamatadır. Bir ev kadını, bir Salacak Canavarının ha- la nefes aldığı bir dünyada kendisi- nin, çocuklarının ve eşinin rahat ne- fes alamıyacaklarını söyledi ve eğer mevzuatta bir sakatlık varsa, bunun derhal değiştirilmesini istedi. Bir baş ka ev kadını, katille sonuçlanan bir tecavüz olayım hikâye eden bazı ga- zetelerin, maktul kadının evde fazla- ca dekolte gezindiğinden bahsederek suça peşinen bir hafifletici sebep bu lur duruma geçtiklerinden şikâyet et- ti ve çocuklarımıza vereceğimiz cin- si terbiyenin önemi üzerinde durdu. sosyal yaraların nedenini araştırma zihniyetinin suçları mazur görme Za- afına kadar vardırılamıyacağı fikri- ni savundu. Bir başka kadın ise: "— Ya biz ve çocuklarımız so- kağa silâhlanıp çıkacağız, ya da ka- nun silâhlanacaktır" dedi. Türk Anneler Derneği (Başkanı Şeminur İnanç dosyasını açtı, sena- tör ve milletvekillerine (o gönderilen mektubun bir kopyesini çıkardı. Türk Anneler Derneği Genel Merkez Yöne- tim Kurulunun imzasını taşıyan mek- tup üyeler tarafından en az 635 defa tekrar edilmiş ve derneğin arşivleri arasına girmişti. Mektupta Türk An- neler Derneğinin amaçları belirtildik- ten sonra, devlet otoritesini, kişinin haklarını hiçe saymaya yeltenen menfur kimselerin yalnız memleket içi huzuru bozmakla kalmayıp, tu- rizm dâvamızı da baltalayacak kor- kunç hareketlere giriştikleri de ha- tırlatılıyordu. Türk Anneler Birliği, ırza geçme suçlarının irade suçları olduğunu iddia etmekte ve katil su- çundan daha ağır şekilde cezalandı- rılmasını istemektedir. Birlik bu mektupla yalnız kadın- ların değil, bütün Türk milletinin his- lerine tercüman olduğu kanısında- Moda Yeni etekler yenii etekle çok kolayca ve mas- rafsızca yeni omodaya uymak, yenileşmek ve kullanışlı bir kıyafe- te kavuşmak mümkündür. Etek-sve- ter, etek-blüz modası, çağımızın €- nerjik kadınının adeta can kurtara- nı olmuş ve onu modanın mübalâğa-