24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Pamuk eller cebe Pin hazırlanmış, finansmanın kar- şılamak üzere bir konsorsiyum kurulmuş ve gerekli kulis faaliyetle- ri de tamamlanarak iş "Görün plânı- mızı, verin paramızı" demeğe kal- mıştır. Bitirdiğimiz haftanın ortalarında 82 memleketin temsilcilerinin hazır bulunduğu Washington'daki o toplan- tıda birer konuşma yapan Başbakan laştırıp buraya getirdiler. Alican, Para Fonunun müzakere- lerinde yaptığı bir konuşma ile Fo- nun yıllık faaliyet raporu hakkında- ki görüşlerini kısaca belirtti. | Ham madde istihsal eden ve iktisaden ge- ri kalmış e Er in dış tediye güçlüklerini nakları ila a emi bunun kafi olmadığını söyledi. Bu memleketlerin iktisaden kalkınabil- meleri için uzun vadeli tedbirler a- lınması gerektiğine işaret etti ve ay- rıca 5 yıllık plân üzerinde durarak planın Koalisyonu teşkil eden 3 par ti tarafından benimsenmiş olduğum bildirdi. Türkiyede istikrarlı bir ekono- mik ortamın teşekkül ettiği ve sağ- lam bir hükümetin iş başında bulun- duğunu göstermesi bakımından fay- ona bağlı Milletlerarası ve Kalkınma Birliğine ayrılmış olan Çarşamba günkü toplantıda söz ala- rak, Türkiyenin bu günkü ekonomi durumunun ve çalışmalarının realist bir görüşle, kısa bir panora- masını çizerek, temsilcilere istikrar tedbirleri, vergi sisteminde düşünü- len reform ve buna paralel olarak plânın iç finansmanı hakkında bilgi verdi. Ataç 5. Sayısı çıktı Ataç Kitabevi — İstanbul AKİS — 518 n, daha sonra Bankanın ve ona bağlı teşekküllerin faaliyetleri konusunda önemli bir noktaya de- gindi ve üye memleketler tarafından yapılan müracaatlardan kredinin ve- rilmesine kadar çok uzun bir süre geçtiğinden şikâyet ederek Bankanın bu konuda tedbirler almasının daha verimli sonuçlar sağlayacağını belirt- ti. Toplantı bitirdiğimiz o haftanın ikinci yarısında perşembe günü A.B. . Başkanı Kennedy'nin yaptığı bir Li ile kapandı. Kennedy A. B. D. tediye muvazenesindeki 1,5 milyar, dolarlık açıktan bahsetti ve İkinci Dünya Savaşını takip yıllarda Avrupaya yapılan yard lar neticesi bir çok devletin iktisaden iyi - hatta geri kalmış devletlere yardım yapabilecek duruma -geldiği- ni ileri sürerek Amerikanın omuzla- rındaki çok ağır yardım yükünün bu devletler tarafından paylaşılması ge- rektiğini belirtti. laşılacağının merak konusu şu günlerde Kennedy'nin konuşması son derece önemlidir. Şimdi zihinler- deki istifham, acaba bu yardımlar A merikanın arzusuna uyularak yüzde 50 nispetinde mi paylaşılacak, yoksa yükün büyük bir kısmı gene Sam Amcanın sırtına mı binecek? Bunu pek yakında toplanacak olan Konsor- siyumdaki müzakereler gösterecek- tir. AKİS — 512 AKİS, 24 EYLÜL 1962