24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

OLUP BİTENLER YURTTA Ragıp Gümüşpala Şinasi Osma ile Adam adamı nerede bulur? takındıkları tavrı, siyasi teşekkülün en yüksek organı olan Genel İdare Küzülünüt tutumunu tebliğden anla- mağa imkan yoktur. Genel İdare Ku- rulu malüm gazetelerdeki (o yayınla beraber olmadığını yarım yamalak söylüyor, işi fazla kızıştırmamak, do- ru kaçırmamak için de mümkün mertebe lâkırdıları yuvarlıyordu. Bildiri o Yassıada oavukatların- dan Ertuğrul Akça tarafından kale- me alındı. Genel Başkana şöylece telefonla okundu. Gümüşpala herza- manki gibi bildiri konusunda fazla birşey söylemedi. Açıkçası, Genel İ- dare Kurulu üyelerinden büyük bir çoğunluğun -bilhassa Irkçı Ekalliyet grubunun- tebliğden haberleri o bile yoktu. Nitekim, tebliğin basına intika- li, yayın yapan organları kızdırdı. Tasvir hariç, tebliğ hiçbirinde yer almadı. Hele Yeni İstanbulcular o derece sinirlendiler ki, Irkçı Ekalliyet buna kargı bir bildiri yayınlamayı bi- le düşündü. Başka yönden hareket pi Genel İdare Kurulu üyelerin- den pekçoğu üzerinde soğuk duş tesiri yaptı. Meseleyi tartışma im- kânı da ellerinde yoktu. Gümüşpala hemen ertesi günü Doğu illerine bir geriye çıkmıştı. Yayınları benimsen- miyen gazeteler, Genel Başkandan hırslarını bu geziden tak satır balı- 14 setmemekle aldılar. Ta ki Gümüşpa- la bildirinin aksi sözleri söyleyip, ye- niden dümen suyuna girinceye kadar. Irkçı NN Sis Ge ken- disine yediremedi. M rubunda- ki hakimiyetleri Olayla hüc yel- tendi. Nitekim hücum meyvesini ver- di ve Millet Meclisinde büyük arbe- deye sebep oldu. Gökhan Evliyaoğlu- nun, Irkçılık ve Turancılıkla itham edilen gazetesi dolayısiyle (o Millet- Meclisinde kürsüye çıkması ve Yurt- bilgisi kitaplarında sık sık rastlanan tariflerle savunmasını yapması, OY. T. P. li Recai İskenderoğlunu yeniden kürsüye getirdi. Olay öylesine gelişti ki Grubu birden Evliyaoğlu ve Irkçı Ekalliyetin savunmasını ü- zerine alıverdi. Ama, Meclis kürsü- sünde genç İskenderoğlu tarafından feci bir mağlubiyete uğratıldı. Hele şekilde ricata mecbu du ve perde haftanın sonunda böyle- ce kapandı. Diğer bir çelişme A. P. nin Se- nato Grubunda mevcuttur. Senato grubu basit Parlamento taktiklerini bile idare edemiyen Grup İdare Heye- tinin değiştirilmesi yolunda önümüz- deki günlerde harekete geçecektir. Hareketin gerekçesi, Senatoda son müzakereler sırasında İdare Heyeti- nin aczi ve ne yaptığını bilmezliği- dir. Ancak bütün bunların gene lafta kalması, Meclis koridorundaki kahve içilen köşelerde konuşulup, oralardan dışarı çıkmaması da büyük bir ihti- maldir. Bu ihtimali tarafların cesa- retinden çok, ümitlerin kırılmış olma- lına bağlamak gerekmektedir. Her türlü hareketin sonunda eskisinden daha kötü neticelerin elde edilmesi çıkışı yapacak olanları devamlı tered- düd içinde bırakmaktadır. Ve ayrıca m Genel Başkan Gü- müşpalanın nasıl oynayacağı A. P. li politikacılar içinde bir türlü an- A. P. li milletvekilleri kuliste Kazan dibin kara... AKİS, 24 EYLÜL 1962