24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Tİ Y A İstanbul Kenterler araca Tiyatroya, sahibi Mu- ammer Karacanın dönmesiyle açıkta kalan Kenterler, göçebelikten kurtulmak, devamlı bir tiyatro bina- sına kavuşmak için en iyi işi yap- tılar: Büyük bir teşebbüse girişerek Belediyeden Sergi ve Spor o Sarayı- nın yanıbaşındaki binayı kiraladılar. Şimdi burasını güzel bir tiyatro sa- lonu haline getirmeğe uğraşıyorlar. Bir yandan da Dışişleri (o Bakanlığı- mızın Kültür faaliyeti çerçevesi için- de Kıbrısa turne yaparak oradaki türklere dram sanatımızın en taze örneklerini sunuyorlar. Ama Kenterlerin yeni tiyatrosu kı- sa zamanda hazırlanıp açılacak gibi görünmüyor. Bu işin en azından yıl- başını bulacağı anlatılıyor; Onun için Kenterler, kendi tiyatroları hazır o- luncaya kadar, şimdilik Ses Tiyatro- sunda Dormenlerin misafiri oolacak- lardır. Her gün saat 18 de, pazarte- si günleri de saat 21 de temsiller ve- rerek... 15 Ekimde başlıyacak ilk o- yunları, Necati Cumalının "Nalınlar" ı olacaktır. Bu üç aylık devre Ken- terler için şüphesiz bir geçiş, bir bek- leyiş devresi olacak, asıl yeni ve ö- nemli yaratışları yeni tiyatrolarının açılışıyla başlıyacaktır. Site ve Oraloğlu (Opmanbeydeki Site Tiyatrosunda geçen yıl umduğu (o sonuçları bir bakıma alamamış olan Ulvi Uraz, bu yıl tiyatro çalışmalarından uzak kal- mayı tercih etmektedir. Tiyatrose- verler için bu, üzücü bir karardır. Çünkü Ulvi Uraz sanatçı yönüyle ol- duğu kadar rejisör ve animatör yö- nüyle de Türk tiyatrosuna büyük hizmetleri dokunabilecek, kendisin- den çok şey beklenen değerli tiyatro adamlarımızdan biridir. Onun için bu küskünlüğün kısa sürmesi, Türk ti- yatrosu için bir kazanç olacaktır. Ulvi Urazdan boşalan yerde, bu mevsim başından itibaren iki tecrü- beli, olgun sanatçı Cahide Sonku ile Cahit Irgat, ve arkadaşları çalışma- ya başlıyacaklardır. Sahneye (okoyup oynıyacakları ilk oyun, yıllarca önce Cahide Sonkunun Şehir Tiyatrosun- daki son büyük başarılarından biri o- lan "Düşman" dır. Darülbedayiin ku- rucusu Antoine'ın oğlu oAndre-Paul Antoine'ın eseri olan bu güzel oyu- nu Lütfi Ay dilimize çevirmiştir. Oy- nandığı her memlekette temsilleri he- men daima hadiselere yol açmasından "Düşman'"ın bizdeki ilk temsilleri sı- TR O rasında da uyandırdığı tepkiler, hat- ta basını aylarca meşgul eden "Düş- man dâvası" hatırlardadır.. Ama ara- dan geçen uzun yıllar -hele "Lady Chatterley'in Aşkı" oynandıktan son- ra- seyircimizin bu gibi oyunları ar- tık şekillerinden çok özleriyle değer- lendirmeğe alışmış olduğunu göster- miştir. Onun için yeni "Düşman" tem- sillerinin ikinci bir "Düşman ," dâva- sına yol açmasına ihtimal verile- mez. Kaldı ki bu sefer eserin... "Dişi Örümcek", adıyla oynanması beklen- mektedir. Oraloğlu Tiyatrosu ise, yani mevsi- me eski binasında girmeğe hazırlanı- yor. Oraloğlu çifti -Lâle ve Ali Ora- loğlu-, evlilik bağını kaldırmış olduk- ları halde, iş ve çalışma bağlarını avrupai bir anlayış içinde devam et- tirmek kararındadırlar. Kurulalı he- nüz iki yıl geçmiş olan topluluğun bundan büyük fayda göreceği mu- hakkaktır. Çünkü Ali Oraloğlu, güç denemelerden başarıyla geçerek, iyi bir tiyatro idarecisi olduğunu isbat et- miştir. Oraloğlu topluluğu, o yeni me, geçen yıl ilân ettikleri "Karan- lığın içinden" - "The Miracle Wor- ker"-le girecektir, hatta bu satırlar dergimizde çıkmadan girmiş olacak- tr. Bunun yarasıra, repertuarda yer alacak yeni oyunlar şunlardır: Keit Waterhause ve Willis Hall'den mevsi- "Yalancı Bill" - "Billy Lean"; Jac- gues Deval'den Mebrure (o Alevokun çevirdiği "İlk Kadın"; Arthur Lo- "Allah Rahatlık Versin" Bütün bu hazırlıkların nasıl bir so- nuç vereceğini ise Ekimin ilk hafta- sı içinde, birbiri ardından tekrar a- çılacak perdelerin arkasından sahne- ye çıkacak oyunlar gösterecektir. vegreve'den Öbür tiyatrolar İstanbulun sahne hayatında önemli bir yeri olan özel halk tiyatrola- rından Aksaraydaki Bulvar Tiyatro- su yeni mevsime başaktörü Münir Özkuldan ve partöneri Suna Selen- den ayrılarak girmeğe hazırlanmak- tadır. Her iki sanatçının, geçen mev- sim, hiç de hoş olmayan bazı olayla- ra meydan veren, hatta perdenin ka- patılmasına sebebolan tutumlarının bu ayrılışta önemli rol oynadığı sa- nılmaktadır. Bulvar Tiyatrosu (o yeni mevsime değerli sanatçı Agah Hü- nün yönetiminde girecektir. Şehir Ti- yatrosunun değerli rejisör ve aktörü Bulvar Tiyatrosunda repertuarı dü- zenlemek ve Oynanacak Oyunları sahneye koymakla o görevlendirilmiş- tir. Çalışmalara, yakın zamanda, mi-