24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

BELEDİYECİLİK EGO Beklenen kervan nkaralılar, bitirdiğimiz hafta, yolu Atatürk bulvarından geçen servislerde işletilen yepyeni otobüsle- ri görerek sevindiler. Bunlar Beledi- yenin Almanyadan son defa getirtti- gi Büssing markalı son sistem ara- balardı. Gerçekten, tekniğin en yeni buluşları uygulanarak imal edilen bu arabalar hem eskilerden daha büyük- tü, hem derahatlık ve kullanışlılık yö- nünden üstünlükler gösteriyordu. Ho- le cicili bicili fabrika boyası altında görünüşlerine hiç diyecek yoktu! İşin aslı, Belediyenin Büssing fab- rikalarından vasıtalı olarak bir parti otobüs sipariş ettiği 1959-60 yılları- na kadar uzanmaktadır. O sıralarda Devleti idare edenler Alman hüküme- ti nezdindeki itibarlarını sıfırdan bile aşağı düşürdükleri için Alman malla- rını Danimarka kredisiyle tedarik et- mek zarureti hasıl olmuştu. İşte bu suretle başkent Ankaranın otobüs ih- tiyacı da o yolla karşılanmaya çalı- şıldı. Ancak, daha sipariş kesinleşme- den 27 Mayıs İnkılabı olduğu için muamele durduruldu, hatta EGO'da bundan önce yapılmış, birçok yolsuz- luklar olduğu iddia edilen diğer ba- sı muamelelere de elkonuldu, çeşitli yönlerden tahkikata girişildi. Bu arada, Ankaranın hızla artan nüfusu ve Belediyenin durumu kon- trol edememesi sonucu Belediye sınır- larından taşan meskün mahaller yü- zünden şehirdeki taşıt sıkıntısı da sü- ratle arttığı için, evvelce döviz sıkın- tısı sebebiyle iptal edilen ( troleybüs hatlarının genişletilmesi ve bu hat- lardan tasarruf edilecek otobüslerin diğer hatların takviyesinde kullanıl- masına karar verildi. Böylece İtalyan Ansaldo-San Giorgio firmasına sipa- riş edilen 33 troleybüs geçen yıl ser- vise girdi. Öte yandan Ankara Bele- diyesi gibi hali ve geleceği bakımın- dan çok parlak ümitler vadeden "yağ- lı" bir müşteriyi elinden kaçıracağın- dan korkan Büssing firması da Al- manya ile ticari münâsebetlerin dü- zelmesi üzerine eski siparişleri o-bu defa doğrudan doğruya- yenilemek ti- ze re teşebbüste bulundu. Büssing o temsilcileri, valiyi ve EGO Genel Müdürünü ziyaret ederek eski teklifleri olan 240'ar bin lira be- delle 35 otobüsü vermeğe hazır ol- duklarını belirttiler. Yalnız bu defa verilecek olan otobüsler üç yıl önce- ki tiplere göre daha çok yolcu ala- cak, daha üstün özellikler taşıya- caktı. Teklif incelendi ve kabul edil- di Ezeli dert An İ erse lelikin ezeli -görü- nüşe göre ebedi- derdi böylelikle halledilmiş midir? Bu soruya verile- cek cevap hiç de müsbet olmayacak- tır. Zaten EGO idarecileri de bunu gizlememektedirler. Yalnız eksik o- lan -hatta ortada mevcut bulunma- yan- şey, ihtiyacın ne olduğu hakkın- daki en basit bir etüddür. Gerçekten, EGO idaresi kuruldu kurulalı otobüs işlerini öylesine amiyane © esaslarla e- le almıştır ki Batı ülkelerinin baş- kentlerinde daima tıkırında işletilen ve hatta idareye büyük kârlar bile sağlayan bu işletmenin O tesislerine bu kadar az bir yatırım yapılmış bu- EE personele ödenen ücretle- n bu kadar düşük olmasına, ekono- mi mülahazalarıyla hizmetin halkı işten anlayanlar sadece şaşmaktadır- lar Aslinda etüdsüz, hesapsız, gelişi- güzel ve keyfi bir şekilde yönetilen bu teşkilâtın, tekniğin gerektirdiği araştırma ve incelemeleri bir türlü yapmamış oluşu tamamen normaldir. Herşeyden önce, Otobüs idaresinin e- linde böyle bir çalışmayı yapabilecek ihtisas sahibi eleman mevcut değil- dir. Londra şehrinin - Ankaranınkine nisbetle belki yüz kere daha karışık olan- otobüs ve troleybüs işletmesi- nin günlük yolcu trafiğine en uygun ve elverişli şekilde işletilmesi maksa- dıyla yapılan incelemelerde geniş öl- çüde trafik istatistiklerinin, o ihti- mali hesapların, hattâ elekt- ronik beyinlerin yardımından fayda- lanılmıştır. Otobüs depolarının yerle- sayısına varıncaya kadar büyük bir dikkat ve hassasiyetle yapılan he- saplar pratikte çok mükemmel ve ve- rimli sonuçlar vermiştir. , Hernekadar 1959 başında EGO'nun İsviçreden davet ettiği, profesör ol- duğu söylenen, Leibrand adındaki bir adam tarafından ilk defa ilmin ışığı Ankaranın otobüs işlerini aydınlat- mağa yüztuttuysa da, bu ışık pek kı- sa sürdü. O sıralarda ihtiyaçları ger- çeklere göre tesbit etmek üzere ha- rekete geçilmiş, ilk iş olarak İsviçreli mütehassısın tavsiyesine göre hangi hatlarda, hangi saatlerde nekadar yol cu taşındığı, bu yolcuların hangi du- AKİS, 24 EYLÜL 1962 EGO nun otobüsleri kuyrukta Jşçisi o nerede?