24 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

TARİH kemmelen biliyordu. Propagandasına "Ordu öldü, bitti' edebiyatıyla baş- ladı. Bu Cumhuriyet, bu orta yol hü- kümetleri Ordunun erkekliğini mah- vediyorlardı. Nazilerin lideri (o 1929 da söylediği bir nutukta devrin so- rumluları elinde Alman Ordusunun sonu geldiğini, bu bakımdan mensuplarının politikayla jimin cellatları olmaları gerektiğini söyledi. Hitlerin nutuklarına o devirde metelik veren bulunmadığından par- tisinin resmi organı Voelkischer Be- obachter bunu tam metin halinde ya- . Zaten Nasyonal pal , doğrudan doğruya Orduya b tap eden Deutscher Wehrgeist bire da aylık bir dergi de yayınlamaya başlamıştı. Tehlikeyi gören Ordu, iyi gün- lerde, 1927'de nazilerin 100 bin kişi- lik Silahlı Kuvvetler safında yer al- masını yasak etti. Hatta nazilerin si- lah depolarında ve geri hizmetlerde bile sivil olarak görev görmelerine cevaz yoktu. Fakat krizle birlikte, bilhassa 1930'larda Orduya nazi sız- maları arttı ve önem kazandı. Bil- hassa genç subaylar, gönüllerini Hit- lere kaptırmışlardı. Onun demagojisi- ne ve uydurma edebiyatına inanıyor- lardı. Bu sızma o hali aldı ki 22 Ocak 1930'da Savunma Bakanı (o Gröner, tıpkı Birahane Darbesi şırasında Ge- neral von Seeck'tin yaptığı gibi bir tamim yayınlayarak nazilerin ikti- dar peşinde koşan bir maceracı grup olduğunu bildirdi, kendilerine dikkat nın hududu, bilhassa genç subay çev- relerinde arttıkça arttı. o Denilebilir ki eğer Alman Ordusu kendisini bu a- kıntıya kaptırmamış bulunsaydı, Nas- yonal Sosyalizm belki de hiç bir la- man zafer kazanmayacak ve Hitler memleketin başına geçmeyecekti. Zi- (Basın A - 2548) — 509 General von Schleicher Entrika kumkuması ra, Hitler iktidara seçtikten sonra bütün Orduyu "susta duran maymun" haline getirmekte en ufak (zorluk çekmedi. Bir an geldi ki o haşmetli mareşaller, generaller avusturyalı kü- çük onbaşıyı askerce değil, nazi usu- lü kol kaldırarak selâmlıyor ve bu, dünyanın en büyük hareketini si- neye çekiyorlardı. Alman Ordusunun bilhassa genç subaylarının siyasi ba- kımdan körlük derecesine varan tec- rübesizlikleri ve hislerine kapılmala- rı, heyecanlanmaları, Hitlerin ekme- ginin büyük yağını teşkil etti. Alman Ordusunun nazarında Hitler az za manda eski "Almanyanın Büyüklü- gü"nü, Silahlı Kuvvetlerin prestijinin iadesini, milletin tekrar birleştirir mesini, tehlikeli cereyanlarla başarı- mücadeleyi e. adam hüviyeti kazandı ve seldiğinde" Ordu destek olmasa da, aleyhte bir vaziyet almadı ve Cumhu- riyetin, demokratik düzenin boğaz- lanmasına ses çıkarmadı. Zira, çok çevre Orduyu çileden çıkarmak için bu arada ne yapmak lazımsa yapmış bulunuyordu. Hitler ve zenginler A manyanın müstakbel (o diktatörü- nün memleketin ikinci sağlam kuvveti olan büyük ve zengin iktisa- di, mali çevreler üzerindeki başarısı Ordu üzerindeki başarısından az ol- adı. 1930 seçimlerinin neticesi, bu AKİS, 24 EYLÜL 1962