29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Fakat bir emrivakiyle karşılaşmamak için her türlü hazırlığımızı tamam- ladık." Haberler bütün sabah Çankaya- ya gelmekte devam etti. Başbakan saat 12'de şehre indi, toplantıya ça- gırdığı Bakanlar Kuruluna başkan lık etmek üzere çevik ve azimli adımlarla li girdi. Ameri gelen bilgi nkaya aki görüşmeler o devam Çi şehirde Köşke giden geniş asfaltın sağına rastlayan beyaz bir binada bir başka telâş göze yordu. Amerika Büyük Elçiliğine, erken saatlerde, Başkan Kennedy'- nin ime Başbakanı İsmet İnönü- taben Küba olaylarıyla ilgili bir mesajı gelmişti. Mesaj bir bilgi ver- me mahiyetindeydi, Amerikanın gö- rüşünü anlatıyordu ve Amerikanın mesi oldu. Bakanlar bir ara Meclisi gizli bir toplantıya çağırarak izahat vermeyi düşündüler, sonra buna şimdi lik lüzum görmediler. Kennedy'nin mesajına verilecek cevap hazırlanacak ve nn akşam devam edile- ce "Kabinede hadisenin dış âlemdeki muhtemel gelişmesinin görüşülmesiy- le yetişilmedi. Memleket içinde de gerekli bütün güvenlik tedbirlerinin alınması görevi İçişleri Bakanına ve- rildi. Bakan, Genel Kurmay Başkan- lığıyla irtibatlı çalışacaktı. bir takım tahrik ve sabotaj hareket- lerine karşı uyanık bulunma lüzu- munu hissetti. Durum muhakemesi oğrusu istenilirse kriz, Başkentin Dyi haber alan çevrelerinde bir sürpriz tesiri yaratmadı. Böyle bir ge- Feridun Cemal Erkin otomobiline binerken Yolcu yolunda gerek Ka in tekrarlıyordu. Amerika n Türkiye Büyük Elçisi Raymond are “ ahılada bulunmadığın- dan-Büyük Elçi 30. Evlenme Yıldö- nümünü kutlamak üzere eşiyle Güne- ye, tatile gitmişti- Müsteşar Robert Barnes, Dışişleri Bakanlığından bir mülakat talep etti. merikan Müs- teşarı, Başkan Kennedy'nin mesajını Türk hariciyesine en seri şekilde iletti. Bakanlar Kurulu toplantıda me- seleyi müzakere etti. Kennedy'nin Başbakan İnönüye gönderdiği mesajı inceledi. Dışişleri Bakanının izaha- tını dinledi. Toplantının en alâka çe- kici kısmı, Başbakanın hâdiseyi nasıl gördüğünü, değerlendirdiğini ve tikbal için ne tahmin ettiğini söyle- AKİS/8 lişme bekleniyordu ve Türk devlet adamlarının kanaati buhranın Ameri- ka tarafından Kübada yaratılacağı merkezindeydi (Bk. AKİS — Sayı: 434, DÜNYADA OLUP BİTENLER). Son samanlarda gelen Amerikalı zi- yaretçilerin Ankarada bıraktıkları in- tiba bu olmuştu. Bilinen bir başka nokta daha vardı. Rusyanın, o takdirde haklı gö- rünmek için, Küba ile Türkiye arasın- da bir benzetme yapması muhtemel- di. Bu, krizi derhal bizim hudutla- rımız civarına getirecekti. Küba'daki amerikan tedbirlerine karşı rus mu- kabele- i bilmisilinin Türkiye üzerinde tatbiki de pek âlâ obeklenilebilirdi. Gerçi bazı fazla vesveseliler Türkiye- ye karşı bir Sovyet ablukasını bahis konusu ettiler ama, jeopolitik duru- mun müsait olmadığı hemen görül- ü. Ankaranın tahmini, yeni bir soğuk harp devrine girildiğidir. Tabii bu- nun en bü tehlikesi, hiç kimse is- temediği Halde, patlayıvermesidir. karşılıklı kuvvet gösterisinin de neti- cesini tahmin etmek kolay değildir. Ancak bir taraftan Rusyanın bekle- nildiği kadar sert tepki göstermeme- si, diğer taraftan iki cephenin de der- hal Birleşmiş Milletlere başvurması yüreklere biraz su serptti. Hâdiseler sırasında büyük merak konusu, Kü- baya müteveccihen yolda bulunduğu bildirilen rus gemileri yasak o bölge- ye girdiklerinde ne olacağı meselesi oldu. Gemiler, başkentte adım adım takip edildi. Hükümet, dış politikamızın te- mel taşının Amerika ittifakı olduğu gerçeğini kararlarında ön plânda tut- tu. Nitekim Kennedy'ye sağlam bir müttefik olduğumuz hatırlatıldı, ihti- lâfların barış yoluyla halli için her gayretin sarfı tavsiye olundu, NATO' nun kararlarına Türkiyenin uyacağın dan şüphe edilmemesi bildirildi. Za- ten umumi efkarın temayülü de bu istikamette oldu. Yeni toplantılar kanlar Kurulu saat 18 de yeni- den toplandı. Başbakan İnönünün imzasıyla Amerika Cumhurbaşkanına verilecek mesaj Dışişleri (o Bakanlığı tarafından hazırlanmış ve Kurula su- nulmuştu. Feridun Cemal Erkin Ba- kanlara son gelişmeler üzerinde yeni bilgi verdi. Washington'dan alınan şifrelere göre (o hâdiseleri izah etti. Bakan bir parça acele ediyordu. Zi- ra diplomato akşam bir başka diplomata veda yemeği veriyordu. Ni- tekim Erkin, toplantının sonuna ka- dar kalamadı ve Türkiyeden ayrıla- cak olan Alman Büyük Elçisini ağır- lamağa gitti. ne, Başkan Kennedy'ye veri- lecek cevabı saat 20 sularına doğru . Hazırlanan metin üzerin- de ufak rötuşlarla yetinildi. Başba- kan cevabı imzaladıktan sonra Dış- işleri Bakanlığı ilgililerine sundu. a Elçilik (Müsteşarı Başbakanlığın merdivenlerinden He- yecanlı adımlarla çıkarak çok iyi bil- diği Genel Sekreterin odasına yönel- di. Bekletilmeden içeri alındı. Dışiş- leri Bakanlığı Genel Sekreteri Namık Yolga Mr. Barnes'e İnönünün imzala- dığı cevabi mesajı verdi. İki diplomat fazla konuşmadılar. Müsteşar sürat-