29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Günlerin getirdiği Yurttan İran Şahı Pehlevi azık! Faransız geliyor. Beklenen misafir: Ziyaretler — Bu haftanın sonunda, İran Şahı Mu- hammed Rıza Pehlevi Türkiyede olacak. Şah, Cumhu- riyet Bayramında, devletimizin resmi misafiridir. o Res- mi ziyaret üç gün sürecek, ondan sonra İran Hüküm- darı İstanbula gidecektir. Şah resmi ZaEii süresince AKİS/4 Akisler Cumhurbaşkanı Gürsel tarafından ağırlanacak, resmi ziyaret bittiğinde kendisine Dışişleri Bakanı refakat edecektir. Bu, eski tarz hükümdar ağırlama usullerin- de değişikliktir ve misafiri seven, misafire sırnaşılma- sından hiç hoşlanmayan halkı çok memnun edecektir. İran Hükümdarı ile devlet adamlarımız arasındaki görüşme programında belirli bir konu yoktur. Daha ziyade bir "ufuk taraması" yapılacak ve dünya mese- leleri üzerinde fikir teatisi yapılacaktır. Tabii, iki mem- leket için hayati “Rusya ile münasebetler" konusu en ziyade ilgiyi çekecekti. Af — Af tüccarı olarak bilinen gazetelerde yayınlanan ve haberden ziyade telkin mahiyeti taşıyan "Cumhurbaş- kanı Cumhuriyet Bayramında Kayseri omahkümların- dan hasta ve yaşlıları affedecek - Affedilecekler ara- sında Celâl Bayar da var" manşetlerinin gerçekle hiç bir ilgisi yoktur. Ne Cemal Gürselin bu hususta bir ka- rar, hatta niyeti mevcuttur, ne de tabii en ufak bir ha- zırlık yapılmaktadır. Anayasanın 97. maddesi şudur: "Cumhurbaşkanı.. sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebiyle | belirli kişilerin cezalarını hafifletebilir veya kaldırabilir". 98. Madde ise şudur: "..Cumhurbaşkanının bütün karar- ları Başbakan ve ilgili Bakanlarca imzalanır. Bu ka- rarlardan Başbakan ile ilgili Bakan sorumludur". Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama ile malül mahküm sadece Kayseri Cezaevinde değil, bütün hapis- hanelerde vardır. Bunlar sıhhi rapor alıp Adli Tıp lisine o başvurduklarında, gerekli kanuni muamele kendiliğinden yapılmaktadır. Dışişleri— Dışişleri Genel Sekreterliğinde bu sıralar- da bir değişiklik oluyor. Terfi sırası gelmiş bulundu- ğundan Genel Sekreter dürüst ve prensip sahibi mık Yolga - Birinci dereceyi alacak- ile dirayetli Büyük Elçisi Zeki Kuneralp yer değiştirecekler. leri içinde, daha doğrusu Dışişlerinin kenarında Namık Yolgadan kurtulunursa bir takım eski oFatinistlerin yeniden itibarlı yerlere gönderilip icra-i faaliyete de- vam edebilecekleri ümidi var ama, bunlar Feridun Ce- mal Erkini pek tanımayanlar her halde.. İçişleri — Valiler arasında yapılan son Mk ee İstanbulda kalan Niyazi Akının daha faal ve bilhassa asayiş konusunda daha dinamik aamir halinde başka bir yere nakli bahis konusu edilecektir. il İs- tanbulluların tamamı asayişsizliğe bir çare bulunma- sını hararetle arzulamaktadırlar. Bunun yanında, ken- disinden çok şeyler beklenilen Akının hareketsizliği ciddi bir tenkit konusudur.