29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

1 Kitap okudum Adı "Türk Karikatüristleri 1962" Kitap : Türkiye Gazeteciler Sendi- kaları Federasyonu yayınları, oORe- fah Basımevi İstanbul 1962, 48 say- fa, 500 kuruş. Konu : "Türk Karikatüristleri 1962" albümü, son yıllarda o birden- bire, dünya çapında tanınmaya baş- layan Türk mizahının karikatür bö- lümünün hemen en başarılı çizerleri- ni -Ali Ulvi, Burhan, Eflâtun Nuri, Ferruh Doğan, Filiz Osman, Metin Gökçe, Mistik, Mim Uykusuz, Nec- mi Rıza, Nehar Tüblek, Oğuz Aral, Orhan Ural, Öktemer Köksal, Sado Yalçın, Semih Balcıoğlu, Sinan Bı- çakçı, Togo, Tonguç Yaşar, Yurda- gün, Zeki Beyner- bir araya getiren bir eserdir. Türkiye Gazeteciler Sen- dikaları Federasyonunun İstanbulda tertiplediği bir karikatür sergisin- den sonra düzenlenen kitapta, daha doğrusu albümde, Türk Basınının yirmiüç (o şöhretli > karikatürleri yer alıyor. Albüm Ön kapağına, Cemal Nadir Gülerin, arka kapağına da Ramizin birer ka- rikatürü konulmuş. Kitabın içinde de, Türk karikatür sanatının ilk us- talarından üçünün -Sedat Nuri, Cem, Rıfkı- karikatürleri yer alıyor. o Ay- fotoğraf veya resimleriyle birlikte kısa birer de biyografileri eklenmiş. Beğendiğim Albümde en ço beğendiğim çizgiler, Ali Ulvi ile Si- nanınkiler oldu. Konuları işleyiş ba- kımından da Burhan Solukçunun "Bizde feza çalışmaları", Ferruh Do- ğanın "Birikmiş paranız için Bizim Banka", Mıstıkın "Taş devri karika- türleri", Semih Balcıoğlunun "Bü- yük yalan", Zeki Beynerin de "Cena- zeye bi kişi!..." lejandlı (o karikatür- leri en çok dikkatimi çeken karika- türler olarak sayılabilir. Beğenmediğim Türk Oo Karika- tüstleri 1962 albümünün en zayıf tarafı, sebep ne olursa olsun, Türk karikatüristlerinin otamamını içine almamasıdır. Böyle bir albümde in- san ister istemez, meselâ bir Turhan Selçuk, bir Bedri Koraman, Suat Ya- laz. Tekin Süruri, Cafer Zorlu, Bü- lent Seren, Mehmet Polat, Sadi Dinç- çağ gibi imzaları arıyor. Albümün düzenleniş tarzı iyi değil ve baskısı da bir hayli dikkatsiz ya- pılmış. Sonuç : bm ae ve görülmeye değer bir albüm İlhami SOYSAL AKİSÇİLER GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Radyo 29 Ekim, Pazartesi, Ankara : 10.00: "Anıt Kabirden", 11.00 : "Meclisten naklen yayın", 13.15 : "Türk beste- cilerinin eserleri" (İlhan Baran, Ad- nan Saygun, Muammer Sun. İyi kay- dedilmiş eserler), 21.45 : "Cumhuriye- tin e doğanlarla açık oOo- turum 30 Ekim, Salı, Ankara : yo programlarından lence program "Müzikseverlerle solocular, uyuyan icralardan örnekler). 31 Ekim, Çarşamba, Ankara : 21.30: "Arı Dile Doğru" (neden öz türkçe konuşmalı?), 23.00 : "Konser Salo- nundan" (CSOnun 24 Ekim konse- rinin bandı). 10.30 : "Stüd- Başbaşa" şefler, (şaşıran bozulan Tiyatro Tütün Yolu: E. Caldwell'in Amerika sahnelerinde yıllarca oynanan bu ese- ri, bumevzsim İstanbulda, Küçük Sah- nededir. Tütün Yolunu roman olarak sevenler, oyun halinde daha çok beğe- neceklerdir. Çalı Kuşu: Reşat Nuri Güntekin de- yince hiç şüphesiz, Çalı Kuşu gelir akla. Onun bu çok sevilen romanı şimdi İstanbulda, Yeni Tiyatrodadır. Rose Bern : Ankarada Üçüncü Tiyat- roda temeli edilmekte olan bu eser, 1912'de Nobel Edebiyat armağanını kazanan Gerhard Hauptman'ındır. O- yuncular oldukça başarılıdırlar. Kitaplar Günü Gününe: Burhan Arpadın çe- şitli gazetelerde yayımlanan o yazıla- rı, 1956-1982 yılları arasındaki önem- li konuları ele almış olan Arpadın ge- niş bir kültüre dayanan yazılarını merak edenler bu kitabı zevkle oku- yabilirler. (Yeditepe yayınları 1962, İstanbul) Elinle: (Sabahattin Kudret Aksalın son şiirlerini toplu halde okumak is- teyenler bir adet "Elinle" alabilirler. (Yeditepe yayınları 1962, İstanbul) Aşk Üçgeni: Bir zamanların iyi hika- yecisi Umran Nazifin son hikâyeleri bu kitapta bir araya getirilmiştir. (Yeditepe yayınları 1962, İstanbul) Yalan: Ünlü piyes yazarı Orhan Ase- nanın unutulmayan bu oyunu" kitap halinde çıkmıştır. (Dernek yayınları 1962, Ankara). Musiki İstanbul : İyi musiki seven İstanbullu- lar için bu hafta yapılacak şey, rad- yolarını ralı şehri geçen yıl olduğu gibi bu yıl da musiki bakımından inanılmaz de- recede fakirdir. a edilecek, kon- serler, B.B.C. "Üçüncü Program" ında m ai 29 Ekim, Pazartesi : Ankaralılar için Operada geçirilecek müstesna bir ge- ce. O gece Devlet Operası ve balesi bütün marifetlerini o göstereceklerdir. Ancak geceye katılmak herkese nasip olmayacaktır. Zira temsil, misafir İ- ran Şahı şerefine hususi surette ve- rilmektedir. O bakımdan hem kulak- lara, hem gözlere bir ziyafet teşkil e- decektir. Sinema Aşk Mevsimi: Ankarada, İnci oSine- masında Başrollere Orson Welles, Paul Newman, Anthony François, Jo- anne Woodward. Konu, ünlü ameri- kan romancısı William Faulkner'in "The Long and Hot Summer - Uzun ve Sıcak Yaz" adlı hikâyesinden alın- mıştır. Başarılı oyuncular ve nefis bir fon müziği. Renkli. Tek kusuru, türkçe sözlü oluşu. AKİS/27