29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

A K İ Sayı : 435 S HAFTALIKAKTÜALİTEMECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Birlik saati T ürkiye bu hafta, son yılların en tehlikeli krizi içinde bulu- nuyor. Dünyanın bir yeni harp eşiğinde göründüğü sırada, memleke- timiz ateş hattının en önündedir ve istemeksizin, buhran konularından birisidir. Dar geçiti bu defa da aşa- cağımız muhakkaktır. Ama bunun yo- lu bütün iç meselelerde mütareke i- lanı ve bilhassa tahrikçi unsurlara fırsat vermemektir. Askeri (o güven- lik tedbirlerinin hudutlarımızda ove yurt içinde tam olarak alındığı şu sırada savunma azmimizi zedeleme gayretindeki hiç bir teşebbüse müsa- ade edilmeyeceği muhakkaktır. Krizin daha başında önce Hükü- metin gösterdiği azimli tavır, arka- dan topyekün Meclisin ve oradaki si- yasi partilerin davranışları kendileri- ne çok itibar sağladı. Bu itibarın par- lamenter rejim bakımından o yarın faydası büyük olacaktır. Vatanı teh- dit eden müşterek tehlike oOönünde alman bu vaziyet, vatandaşın yüre- ğine serpilen ilk su oldu. Geçirilen imtihan, Demokrasinin da imtihanı- dır. Zira gerçek Demokrasilerde mil- letin elele vererek sağladığı kuvvet ve kudretin derecesi hakkında ingi- lizler İkinci Dünya Harbinde tecrü- beli, dirayetli Churchill'in idaresi al- tında misallerin en parlağını vermiş- lerdir. Kriz haberiyle birlikte (o gözler isteristemez, memleketin kaderini e- linde tutan İsmet İnönüye bir defa daha çevrildi. Milletlerarası mesele- lerin ve dış politikanın bu büyük üsta dına İkinci Dünya Harbi sırasındaki şartlardan bambaşka şartlar içindeki Türk halkının sağlayacağı destek, ne- ticeyi asıl tayin edecek unsur olacak. Bambaşka olan şartlar, sadece Türkiyenin kendi şartları değildir. İ- çinde yaşadığımız dünya 1939 dünya- sından tamamiyle değişiktir ve (oObu Cilt : XXVI 27 Ekim 1962 bakımdan bizim politikamızın 1939- 45 arasının politikasını baret kalmasına imkan ve ihtimal yoktur. Milletçe üzerinde tetik dur- mamız gereken bir tehlike, bizi bu görüş hatasına itmeye teşvik ede- cek zehirli propagandadır. Dış Politika Sakallının ettikleri O sabah Başbakan İsmet (| İnönü Cumhurbaşkanı Gürseli ziyarete giderken yarım saat sonra dönece- ğini hesaplıyordu. Devlet Başkanıyla günlük meseleleri görüşecek, bilgi verecekti. Amerikanın Kübayı ablu- ka altına alma kararı hakkındaki ilk resmi bilgi, iki adam Çankayada tatlı tatlı konuşurlarken geldi. dakikadan itibaren Başkentin siya- si çevreleri bütün meseleleri bir tara- fa bıraktılar ve tek bir konunun ü- zerine eğildiler: Küba! Buna mukabil hadisenin halk ü- zerindeki tepkisi daha yavaş oldu. Hudutlar da ve içerde güvenlik tedbirlerini alan 'Türk Ordusu "Çıktık açık alınla 40 yılda her savaştan..." AKİS/6