29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Bir defa haber, çok kimse tarafın- dan bir gün sonra duyuldu. Bir bü- yük ekseriyet bu çeşit dış politika krizlerine alışık bulunduğundan o- muz silkti. Bir başka kısım "Aldır- ma, İsmet Paşa çaresini bulur" de- di. Ancak ufak bir kütledir ki duru- mun pek de öyle göründüğü kadar basit olmadığını ve uzak Kübanın bizim çok daha yakınımızda büyük ihtilat yapması ee üzerinde du- rarak endişe hisse Haber karşısında Hükümetin kanı Cevdet Sunayı Köşke çağırt- tı. Daha sonra iki istihbarat Alba- İnönü Mecliste konuşuyor Ord. Prof. yı da dosyalarıyla geldiler. Orada, Cumhurbaşkanıyla birlikte durum görüşüldü. Memleketin güvenliği ko- nusunda gerekli tedbiri almak birin- ci plânda geliyordu. Başbakan bun- ların ne olacağını Genel Kurmay Başkanına bildirdi. Emir öğleden sonra her tarafa ulaştırıldı. Emirde bir harp hazırlığı yapılması veya se- ferberlik hazırlıklarına (o girişilmesi derpiş edilmiyordu. Emir bir sürp- rizle karşı karşıya e teminine matuftu. Türk Silâhlı Kuv- vetleri bütün tedbirleri "— pi NATO devletiyiz. NATO komutanlığından bir emir almadık HAFTANIN İÇİNDEN Soğukkanlıyız Metin TOKER kia bi bir yeni durumdur. Bu durumun, İkinci Dünya Harbini takip eden karışıklık bittikten ll e olan düzenle bir ilgisi yoktur. Kü- bada değişiklik bir kaç yı ü vuku bulmuştur. Amerika, için ba- şından beri bu değişiklikten 8 tedirgindir. Bunu ifade etmiştir. Hat- ta huzursuzluk kaynağını ortadan kaldırmak için, Kennedy daha önce harekete geçmiştir. Fakat nihayete kadar gidememiş, çeşitli sebepler- den dolayı teşebbüsünü yarıda bırakmıştır. e Şimdi. Amerika, güvenliği- nin tam tehdit edildiği inancıyla yeniden vaziyet almıştır. Küba Meselesi mutlaka bir başka meseleyle mukayese edil- mek isteniliyorsa, bütün nisbetler mahfuz tutulmak şartıyla, Macaristan Meselesini hatırlamak gerekir. Orada da Nagy bir yeni durum du- rumun da İkinci Dünya Harbini takip eden karışıklık bittikten sonra kurulmuş olan düzenle bir ilgisi yoktu. Macaristan'da idarenin renginin değişmesi ihtimali karşısında Rusya kendi güvenliğinin tehlikeye (odüştü- günü ileri sürdü ve müdahale etti. Kaldı ki Moskova bunu yaparken Budapeşte Hükümeti memleketini bir amerikan üssü ve nükleer silah deposu haline getirmemişti. Hadise bir halk hareketinden ibaretti ve halk sadece hürriyetini istiyordu. Bu yüzdendir ki Türkiye, kendisi ile Küba arasında zoraki bir para- lel kurulması temayülü karşısında tamamiyle kararlı ve (o soğukkanlıdır. Türkiyenin ve Kübanın, milletlerarası diplomasi bakımından, birbirine benzeyen tek tarafı yoktur, Türkiyenin durumu, İkinci Dünya Harbi sonu düzeninin bir parçasıdır. Türkiyenin safını hangi şartların ve icap- şına getirilmesi halinde düşünülebilir. Böyle bir vaziyette de Türkiye- nin nasıl davranmak âdetinde olduğu Tarih kitaplarında yazılıdır. mdan, Türkiye olduğu yerde durmaktadır ve güçlü Türk Si- lahlı Kuvvetlerinin derhal aldıkları güvenlik tertipleri içinde, olduğu yerde duracaktır. Bütün ittifaklarımıza sadık halde, NATO'nun her ve- cibesini yerine getirmek ve statümüzde en ufak değişikliğe rıza gös- m Amerikayı, giriştiği teşebbüste tam manasıyla ei de herkesin bilmesinde fayda vardır. Rubanın Amerikanın güvenliğini oteh- dit edip etmediğinin tayini hakki Washington Hükümetine Miili Ama bizim de gördüğümüz Castro'nun, kendi topraklarına bütün Amerika kıtasını tehdit eden nükleer silahların yerleştirilmesine müsaade etmek suretiyle Rusyanın dünya politikasında Amerikaya şantaj yapabilmesi imkânını o kolaylaştırdığıdır. . Amerikanın müttefikleri (Washington'un kendisini böyle bir tehditten kurtarma gayretlerini desteklemezlerse, yarın, bu tehdit altındaki aynı Washington Hükümetinin dünyanın dürt köşesinde barışın savunuculuğu görevine eli kolu serbest devamını han- gi hakla talep edebilirler ve bunu nasıl ümit edebilirler? Kübanın sâdece Amerikanın değil bizim de, Berlinin de, İran ve Pakistanın da, Güney Doğu Asyanın da. Güney Amerikanın da, nihayet Batı Avrupanın da gü- venliğimi tehdit eden bir yeni ve tehlikeli durum olması bu yüzdendir. Rusya, dünyayı Amerikayla paylaşmaya dünden razıdır. Bunun, ken- di hegemonyasının başlangıcı (olacağını ve Amerikayı Dünya Devleti olmaktan bir kere çıkardı mı herşeyin pek kolaylaşacağını mükemmelen bilmektedir. Bütün rus politikası Washington'u o istikamete itmeye ma- tuftur. Kübadaki rus silahları Amerikanın işgalinden ziyade güvenliğini Amerikayla ittifakı esasına bağlamış hür memleketlerin muallakta kal- maları için oraya yerleştirilmiştir. Amerikanın kendi sırası, bundan son- ra emi n Başkan Kennedy, işte asıl buna hayır diyor. Buna hayır dedi- ği için Türkiye, sapasağlam, Başkan Kennedy'nin yanındadır. AKİS/7