October 29, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

October 29, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP Küba Barut fiçısına kıvılcım zar günü Washington'da, Ame- rikanın, Küba krizi dolayısiyle son yılların en sansasyonel teşebbüsünü yapacağına dair bütün işaretler var- dı. Hava, Deniz ve Denizaltı birlik- lerinin Karaip bölgesinde toplandı- ğı biliniyordu. Bu un res- mi izahı ise, Birleşik Devletlerin yıl- lık deniz manevralarını yapmak ü- zere bulunması idi. Zaten Kennedy'- nin Cumartesi günü, yaklaşan seçimler dola- yısıyla yapmakta olduğu geziyi bırakarak aniden başkente dönüşü birta- kım tahminler yapılma- sına, ortalığa bazı ha- berlerin yayılmasına yol açmıştı. Fakat Kennedy fevkalâde o sakin görü- nüyordu. Pazar günü Başkan ve eşi St. Step- nen katolik O kilisesine i Orada liseden çıkarken kendisi- ni alkışlayan 75 kişilik bir grubu neşeyle selam- ladı. Dışişleri Bakanı oDe- an Rusk da Pazar günü Bakanlıkta idi. Basın sözcüsü Pierre Salinger de mutadın dışında ola- rak o Pazar Beyaz Sa- rayda gözüktü. Pen- tagonda bütün ku- mandanlar işbaşında i- diler. Karaip bölgesinde ise 40 geminin ve 20 bin askerin iştirak ettiği "Büyü Manevra" de- vam ediyordu. Bir müddet sonra mu ayyen mevkilerde yer al- mak üzere yeni ba- zı birlikler de hare- kete geçirildi. | Küba- nın 90 mil uzağındaki Key West'e doğru saatte 1.400 mil hızla hareket eden bir jet filosu, Key West üssün- den kalkan 9 denizaltı ile 5 muhrip, gene Key West'ten hareket eden 5 bin kişilik bir deniz piyade birliği bun- lar arasında idi. Kennedy konuşuyor pi akşam televizyonda bir Oko- nuşma yapan Mr. Kennedy, İkinci Dünya Harbinden bu yana en ciddi siyasi krizin ortaya çıkmasına yol aç- tı. Milletlerarası plânda cereyan eden AKİS/16 satranç maçında birçok piyon kay- betmiş olan Amerika, artık bu defa satranç önündeki piyonu vermek niye- tinde görünmüyordu. Başkan, Ameri- kanın elinde, Sovyetler Birliğinin Kü- bada gizlice nükleer füze rampaları kurduğuna dair "kati deliller" bulun- duğunu açıkladı ve Amerika kıtası- nın emniyetiyle dünya barışını sağ- lamak üzere "Kübaya gemiyle gön- derilen her türlü askeri malzeme hak- kında tam bir abluka tesis ettiğini" Amerikan gözüyle (Christian Science Monitör) ilân etti. "Kübaya giden gemiler han- gi memleketten veya limandan olur- a olsun -eğer silah yüklü ise- geri gönderilecektir" dedi.. Kennedy ablu- kanın sadece askeri malzeme ile ilgi- li olduğunu, Sovyetlerin 1948 Berlin ablukasında yaptıkları gibi sivil hal- kın ihtiyaçlarının ablukaya dahil edilmediğini belirtti. Nutkun diğer bir yerinde, Küba- dan Amerika kıtasındaki herhangi bir ülkeye atılacak bir nükleer füze- nin Sovyetler Birliğinin A.BD. re BİTENLER tecavüzü olarak karşılanacağını ve Kübaya değil Sovyetler Birliğine mu- kabele edileceğini açıkladı. e Ayrıca, Amerikan Devletleri Teşkilâtına ve Güvenlik Konseyine de, gerekli ted- birlerin alınmasını sağlamak üzere, müracaat edileceğini belirtti. aşkan, konuşmasını yapmadan önce Milli Güvenlik Kurulu, Kabine üyeleri ve kongre liderleriyle temas- lar yapmıştı. Amerikanın kendileriy- le savunma anlaşmaları yaptığı 46 ülkenin Büyük Elçileri, Dışişleri Bakanlığına ça- gırılarak (Oo Kennedy'nin konuşması hakkında fi- kirleri alındı. Bunların arasında Türk (Büyük Elçisi de vardı. Başkan, o kendisinden önce aynı mevkii işgal eden üç eski başkanla, elçilerle konuşmasını yapmadan Önce, fikir birliğine varmıştı. o Bun- lar Herbert Hoover, Harry Truman Dwight o Eisenhower'di. Her iki partinin de kong- re liderlerinden gayri- muayyen bir (omüddetle Washington'da kalmaları istendi. Mühim bir kıs- mı 6 Kasımda yapılacak seçimler için kampanya- ya katılmak üzere eya- letlerine dönmüş olan milletvekillerinden, Baş- kan, Küba meselesi hak- kındaki plânım dinlemek ve tartışmak için (Baş- kente gelmelerini talep etti. Amerikanın tepkisi mhuriyetçi ve De- mokrat liderler Baş- kan Kennedy'yi kara- rında tamamen destekle- mekte olduklarını açıkla- dılar. Cumhuriyetçilerin 1960'daki Başkan adayı Richard Ni- xon bu konuda şunları söyledi : Barış ve hürriyet tehdit edildi- gi zaman, Demokratlar ve Cumhuri- yetçiler aynı şekilde, önce partiyi de- -il vatanı düşünürler. NR tehlikesi çok daha büyüktür Eski Başkan Harry S.Truman : "— Fevkalâde bir konuşma idi" de- di ve milleti Başkanı desteklemeye ça gırdı. Cumhuriyetçi Kongre üyeleri bir bildiri yayınlayarak Başkanın hare-