29 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

29 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

iş . Öztraktır. Gümrük ve Tekel Baka- nının başının dertte olması o sebebi kendisinin gazetecilere veya gazete- cilerin kendisine karşı bir hususi düşmanlık beslemesi değildir. tamamen aksine, iki taraf mükem- Orhan Öztrak bu soru üzerine saçılmakta, ezilmekte, büzülmektedir. Tekel maddelerine zam yapılacaktır. Ama Tekel Baka- nı, zammın ilanından yarım dakika önce kendisine bu sorulsa "Hayır, bir zam yok!" cevabını vermek mec- buriyetindeki adamdır. Gazete muha- birleri bunu anlamadıkları gibi, üs- telik gazetelerin pazarları da "Hani zam yapılmayacaktı? Ne biçim Ba- kan bu. Bir dediği bir dediğine uy- muyor" diye çatmaktadırlar. sormaktadırlar. kün olmaz. O bakımdan, Tekel Baka- nına veya Hükümetin sorumlu üye- lerinin karşısına geçip "Niçin zam yoktur deyip zam düşünüyorsunuz?" diye sormak biraz insaf dışı o hare- ket olmaktadır. Hükümet, Tekel maddelerine zammı karar altına almıştır. Zam- mın esası yüksek fiyatlı sigara ve içkilerin fiyatlarım biraz daha yük- seltmek, buna mukabil dar gelirli vatandaşların kullandıkları (omadde- lerle ooynamamaktır. bakım- dan Yeni Harman, Sipahi Ocağı, Ye- nice gibi sigaralar, cin, vermut, vot- ka, rakı, konyak gibi içkiler zam yi- yecek maddeler arasına girecektir. Hafta içinde, çok sıkıştırılan Or- han Öztrak bir "herkesin bildiği ger- çek" söyledi. Ama gazeteler obuna hayli itibar ettiler. Gümrük ve Tekel Bakanı : Orhan Öztrak Tekel maddelerine zam gibi hal- lerde bunun zamanından evvel açık- lanmasına ne imkân ne de cevaz bu- lunduğu herkes tararından bilinir ve bu, dünyanın her tarafında böyledir. Aksi halde, zam günü beyanname Birkaç ; çizgide Ty yede otomobil endüstrisi ile ilgili olarak geçen- lerde önemli bir adım dana atılmıştı. Chrysler Fab- rikalarının teşebbüsü ile otomobil, kamyon deniz mo- törleri ve her çeşit motörü imal etmek üzere kurulmuş olan "Chrysler İndustries of Turkey Anonim Ortaklığı" ilk faaliyetine başladı. Sermayesi 20 milyonu bulan şir- ketin diğer ortakları Çiftçiler Ticaret Sanayi A. Ş., Tatko A.Ş., Rasim Cenani ve Rıza Sadıkoğludur. buk buruşmayışı ve dayanıklı oluşu sebebiyle Çi elyaftan dokunmuş olan kumaşlar batıda ve memleketimizde büyük rağbet görmektedir. Bu durumu göz önüne alarak bazı iş adamla rı ve teşekküller tarafından Türkiyede de sente- tik kumaş imal etmek üzere kurulmuş olan "Si- faş A. Ş." faaliyetine başladı. Merkezi Bursa olan şirketin sermayesi 18 milyon liradır. Şirketin ku- rucularını Suni Elyaf A.Ş., Türkiye Sanayi Kal- Kilitli istendiğinde beyannamelerin boş gel- mesi bir yana, stok meraklılarının a- lışverişinin önüne geçilmesi İZİMKİLER — Tekel maddelerine bu yıl zam . dedi. Plân önümüzdeki yıldan itibaren tatbike başlanacağına göre bu gayet tabiidir. Üstelik 1962'nin sonuna da iki ay bir şey kalmıştır. ağız müm- kınma Bankası, Mümtaz Fazlı Tavlan, Bülent Demiren, Haluk Emiroğlu ve Hans J. Zimmer teşkil etmektedir. Bu sanayiin henüz el atılma- mış bir saha olması sebebiyle çabuk gelişeceği zannedilmektedir. Bütün kromcuları bir dert hayli süredir meşgul et- mekteydi. Bir zamanlar Türkiyenin başlıca ihraç ma- lı ve döviz kaynağı olan bu maden satılmamaktadır. Bu- nun bir sebebi, Güney Rodezyada ucuz ve iyi kalitede mal çıkmakta oluşudur. Ama şimdi buna, rusların dün- ya krom piyasasında yaptıkları damping katılmıştır. Güdümlü bir devlet ekonomisine sahip olduklarından dolayı fiyat mefhumuna sahip bulunmayan ruslar O kadar iyi malı o kadar ucuza satmaktadırlar ki Türk Krom sanayiinin batmaması kabil değildir. Bu yüzden- dir ki Hükümet bilhassa Amerikaya müracaat etti ve bir formül bulunmasını istedi. Amerika başlıca krom alıcısıdır.