8 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

8 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Fevzi Arsın sında yer aldıkları halde sonradan çark yapanlar da, zaten zden Ordunun kati reddiyle (o karşılaşmış- lardır. Tıpkı İrfan Tansel gibi, bugün görevlerinden alınan Il'ler de 15 E- kim seçimlerinden önce, 15 Ekim sonrasının kritik günlerinde, nihayet 22 Şubat macerasında Demokrasi ve meşru nizam lehinde (bulunmuşlar, hattâ savaşmışlar, ellerinden gelen her şeyi yapmışlardır İşler, bir düzene girdikten sonra- dır ki, Hava Kuvvetlerine kimin ko- muta ettiği meselesi ortaya çıkmış- tır. Dışardan gelen parmak u meselede, sadece askerler kendi aralarında çekişmemişlerdir. Baş- ta. Mucip Ataklı olmak üzere diğer bir iki eski, M.B.K. üyesi Hava Kuv vetleri üzerindeki hâkimiyetlerini de- vam ettirtmek, İrfan Tanseli bir nevi kukla haline getirmek sevdasına ka- pılmışlardır. İrfan Tansel daha 22 Şubattan önce Mucip Ataklı ve ar- kadaşlarının bir takım tertipler için- de bulunduklarını öğrenmiş, onların Hava Kuvvetlerine girmelerini men etmiştir; Fakat Ataklı, "Albaylar Grubu" ile temasını kesmemiş, nor- mal düzenin ve Ordu içindeki komu- ta zincirinin bozulmasına vesile ve- recek teşebbüslerini, tertiplerini ode- vam ettirtmekle itham edilmiştir. Son bir kaç ay içinde, bilhassa Karargâhta Komutan ile etrafındaki yalan gevre oarasında itimatsızlık başgösterince bir karar almak lüzu- mu gelip çatmıştır. İrfan Tansel, komuta zincirini tanımak istemeyen ve âdeta kazan kaldıran bu mesai arkadaşlarıyla işbirliği yapmamaya karar vermiştir. Zira Tansel, yapılan AKİS/10 Hava Kuvvetleri binası Suya eren ayaklar bir takım toplantılarda konuşulanla- rı haber almış, bazı yüzleştirmeler yaptırmış, tertiplerin mevcudiyetinin delillerini toplamıştır. Bundan sonra da, 11 subayı görevlerinden almıştır. Bu 11 subay şunlardır: Hv. Tuğg. Hüsnü Özkan, Hv. Tuğg. Şevket Demirgüç, Hv. Tuğg. İbrahim Metel, Hv. Kur. Alb. Yusuf Parmaksız, Hv. Kur. Alb. Halit El- Halim Menteş, . Alb. Tufan Fevzi Arsın, Lv. Tbb. Yb. Abdülkadir Yücel. Ancak İrfan Tanselin hatası, ha- fiflik yaparak meseleyi basına oak- settirmesi, başka mahiyet verdirecek ihtiyata» beyanlarda bulunması ve bir takım polemiklere o girişmesidir. Bu, Komutanın kuvvetli durumunu sarsan unsur olmuştur. Zira "Albay- lar Grubu'nu, bir ordunun temeli o- lan disipline riayetkar sayılmayacak hareketlerinden dolayı en çok kına- yanlar bile "Ama Tansel de böyle davranmamalıydı" demekten kendile- rini alamamışlardır. Bucünkü d Dı haftanın ortasında ve bil- assa Genel Kurmay Başkanının meselenin esasını hislerine kapılmak sızın, tam bir soğukkanlılık ve ob- jektiflik içinde anlatan tebliğleriyle berraklık kazandı. Bir defa, şu ka- dar subayın istifa ettiği, şu kadarı- nın istifasının beklendiği tarzındaki haberler belirli çevrelerin temennisin den başka şey değildir. Başka türlü olmasına da imkân yoktur, zira bir- likler hemen tamamı itibariyle ko- muta zincirine bağlı kalmışlar ve bu- nu açıkça bildirmişlerdir de.. Halim Menteş Şu anda Hava Kuvvetlerine kimin komuta ettiği meselesi, kati karara bağlanmıştır. Sadece rütbesi dolayı- sıyla değil, prestiji ve astlarına ver- diği güven Korgeneral İrfan Tanseli disipline aykırı bu çeşit bütün çekiş- melerin üstüne çıkarmıştır. o Hava Kuvvetlerine İrfan Tanselin komuta ettiği, ll münakaşacı dahil, herkes tarafından anlaşılmıştır. Onun oüs- tünda Genel Kurmay Başkanı Cev- det Sunayın da otoritesi parlak bir imtihan kazanmıştır. Zira 11 havacı dahi, Başkomutana bağlılığı omüna- kaşa etmemişlerdir. Sunay iki hafta masından başka çare kalmamıştır. 11 havacı, bu hakikati anladıkla- rını kabul eder, komuta zincirine gi- rerlerse istifalarını geri almak 70- rundadırlar. O takdirde Komutan Tansel kendilerini başka (görevlere tayin edecektir. Yok, istifada ısrar ederlerse talepleri kabul edilecek ve emeklilik muameleleri tamamlanacak tır. Bu, meşhur cuntanın, Ordudaki son tasfiyesi hareketi, daha doğrusu disiplin konusunda İhtilalle altüst o- lan ölçülerin yerine gelişidir. İhtilal- den bu yana Türk Silâhlı Kuvvetle- ri değerli pek çok mensubunu çeşitli sebeplerden ötürü kaybetmiştir. Or- dunun daha fazla kıymet harcamaya takati yoktur. Bunu idrak etmek, Türk Ordusunun ananelerine (oyeni- den, hiç bir şey olmamışcasına bağ- lanmak şimdi Türk Subayı için I nu maralı memleket borcudur. Zira bundan sonra kazanacak o- lan, sadece dış düşmanlardır.