8 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

8 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

İstanbulda "Tarık" Hamidi andık Ankarada "Vişne Bahçesi" Çekhovu yaşadık AKİS/32 TİYATRO Oyun: "Tarık" (Piyes, 10 tablo). Yazan: Abdülhak Hamid (1851 - 1937). Sahneye e binini Dr. Sadi Irmak - Behçet Kemal Çağ Tiyatro: aba Şehir Tiyatrosu (Fatih). Sahneye koyan: İ. Galip Arcan. Dekor: Turgut Atalay. Konu: "İmanı uğruna baş koyan, kutsal cihadı ol- duğu kadar insaniyetçi barışı da sevip koruyan, en aşık anlarında bile ödevini ihmal etmeyen..., yirmibeş kralın giydiği taçların parıldadığı bir odada hâkim ve muzaffer dolaşırken, doğduğu kulübeyi düşünerek, şı- marmıyan bir eski kölenin", Endülüs Fatihi Tarıkın şanlı ve hazin macerası... Oynıyanlar: Zihni Küçümen (Anlatan), Kemal Er güvenç (Musa), Muhip Arcıman (Aziz), Perihan Te- dü (Zehra), Apturrahman Palay (Tarık), Saltuk Kap- langı (Kral Rodrik), Gülistan Güzey (Kraliçe İlla) v.s... (17 erkek, 5 kadın rolü). Beğendiğim: "Tarık" la "İbni Müsa"yı birleştiren bu piyes-destanı herkesin anlıyacağı bir dille sahneye uy- gulayanların "islâm dininin ilerici, hamleci, hoşgörür ve insancıl yönünü" belirtmek için en iyi niyetlerle ça- lışmış olmaları. İ. Galip Arcanın ağırbaşlı sahne dü- zeni. Apturrahman Palayın, Gülistan Güzeyin ve Mu- hip Arcımanın inandırıcı, tesirli, oyunları. Beğenemediğim: Sahneye uygulayanların, okoyanın bütün iyi niyetlerine rağmen eserin, aslında zayıf olan, "aksiyon"dan çok "hikâye"ye yer veren dram yapısı- nın kuvvetlendirilememiş olması. Çoğu rollerin cansız, isteksiz oynanması. Sonuç: Yeni "Tarık" Şehir Tiyatrosuna Hamidi "an- mak" ve "dinletmek" fırsatını vermiştir. Lütfi AY Oyun: "Vişne Bahçesi" (Vişnevii Sad), 4 perde. Yazan: Anton Çekhov (1860 - 1904) Çeviren: Şahap Sıtkı. Sahneye koyan: Ziya Demirel. Dekor-Kostüm: Hüseyin Mumcu. Işık: Oo Nuri Özakyol. Konu: (Eski zaman anısını sembolleştiren ve son per- de kapanırken yeni zengin - eski mujik - Lopahin'in baltasıyla yere serilen bir o vişne bahçesi "leitmotiv'i etrafında, maddeci ve realist değişimleriyle yeni zama- nı haber veren bir sahne şiiri. Oynıyanlar: Mediha Gökçer (Andreyena), Elçin Şa- nal (Anya), Gönül Peyman (Varya), Asuman Korad (Gaev), İlyas Avcı (Lopahin), Baykal Saran (Trofi- mov), Aclan Sayılgan (Pişicik), Haydar Ozansoy (Firs) v.s. (8 erkek, 5 kadın rolü) Beğendiğim: Ziya Demirelin -Hüseyin Mumcunun zarif dekorları içinde- oyunun şiir yüklü havasını du- yuran sahne düzeni. Mediha Gökçerin, Gönül Peymanın, Asuman Koradın ve Baykal Saranın tesirli, ölçülü ve duygulu oyunları. İlyas Avcının, Aclan Sayılganın ve Haydar Ozansoyun canlı, renkli kompozisyonları. Beğenemediğim: (Elçin Şanalın tatlı oyununu zedele- yen o kabarık - ve lüzumsuz - perukası. Sonuç: (oAhenkli bir kadro içinde, başarılı bir temsil Naciye FEVZİ

Bu sayıdan diğer sayfalar: