8 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

8 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

BİR VESİKAMIZ VAR “Toprak Ağaları" undan bir süre önce, İnönü Hü- kümetine bir rapor verildi. Ra- porda "Memleketimizin zirai ve ik- tisadi bünyesine uygun düşen vergi sistemi ne olmalıdır?" altın- da şunlar söylenmektedir "Bugünkü iktisadi, zirai ve s0s- yal bünyemize en uygun düşen şekil, min tatbik sekli ve faydalan lardır: I — İstihsal miktarına bağlı ol- maması dolayısiyle (sabit matrahlı, dekar başına alınacak bir vergi, is- tihsali teşvik edici bir tesir icra e- der, verimi artırır. şun- 2 — Geniş arazi sahiplerinin da- ha fazla vergi ödemelerini sağlar. 3 — Vergi miktarı, ekilen mah- sulün cinsine ve toprağın verimine göre değiştirilebilir. 4 — Zirai istihsali, arzu edilen mahsul çeşitlerine yöneltmek husu- sunda, memleketin zirai politikası- nın istikametini tâyin mevzuunda, çok fayda sağlar. — Verginin tahsili (o kolaydır. Devlete yeni masraf tahmil etmez, personel kadrosunu artırmaz. 6 — Alışılmış bir vergi sistemi- dir. Sosyal bünyemize en uygun ve en mahzursuz bir vasıf taşımakta- dır. Japonyada, zirai kazançlara, halen, bu vergi sistemi tatbik edilmektedir. Bu sistem, çok kısa bir devrede, japon zirai istihsa- linin iki kata çıkmasında âmil ol- muştur. Japon ve İtalyan çifiçileri- nin, kısa zamanda kalkınmalarında, dekar başına alman vergi usulü, bü. yük rol oynamıştı 7 — İtalya ve 8 — Arazi sahası üzerinden alı- nacak bir vergide, küçük çiftçi mu- afiyet sınırı ve vergi istisnası, daha e ölçüler dahilinde tesbit edi- lebi Bu raporun altındaki imza, Kal- dora ait değildir. Bu raporun altın- daki imzayı hiç kimse düşünmeme- lidir, zira bulamaz. Bu raporun al- AKİS/18 tındaki imza, Hükümeti tesir al- tında bırakıp Kaldor gibi bir o kıy- metin tavsiyelerini hasıraltı (o ettirt- tiği gürültüyle ilân edilen -Demok- rasinin bu yüzden Türkiyede sökme- yeceği belirtilir! - Me Ağaları"- na aittir. Bunlara, meşhur "Kadir- lili Toprak Ağaları” da dahildir. İs- te, imzala Adana Çiftçi Temsilcileri, Bursa Çiftçi Temsilcileri, oOCeyhan Çiftçi Temsilcileri, Hatay Çiftçi Temsilci- leri, İçel Çiftçi Temsilcileri, Konya Çiftçi o Temsilcileri, Maraş Çiftçi Temsilcileri, Niğde Çiftçi Temsilcile- ri, Salihli Çiftçi Temsilcileri, İzmir Çiftçi Temsilcileri, Urfa Çiftçi Tem- silcileri. Kaldor ile "Toprak Ağaları" ta- rım vergisinin alınma sekli hakkın- da Hükümete es istikamette tavsiye- de bulunmuşlardır. o Bu, hiçbir şey ispat etmese, Kaldor Raporunun "Toprak Oo Ağaları"nın menfaatini haleldar ettiği için Hükümetçe mak- bul görülmediği iddiasının bir ka- Fazlı Meto “Verelim, ama..." Kaldordan yana ba yalandan ibaret bulunduğunu is- pat eder. Üzerinde fikir yürütülen, o pole- mikler yapılan çok meselenin aslı- nın hiç bilinmediği nasıl ortaya çı- kıyor!.. Zorarı ne? k kimse, Kaldorun raporunun Türkiyede tatbik kabiliyetinin, imkânının bulunmadığını o söyleyen- leri mat etmek için şu silâhı kulla- nır: "Canım efendim, koca ingiliz- mütehassıs komünistmiş! Olur mu, böyle şey?." Kaldora komünist di- yen var mı, yok mu meçhul. Ama var diyenler, bir takım kuş beyinli- lerden başkası olamaz. Kaldor el- bette ki komünist değil. Kaldor Tür- kiyenin şartlarını, meselelerini, du- rumunu bilmiyor. o Gelmiş, bir kaç gün kalmış, ne söylemişlerse o te- melin üzerine fikriyatını bina etmiş, söyletileni (söylemiş, gitmiş. İnsaf ile düşünmek lâzımdır: Bir kaç gün içinde -topu topu on gün - türk ta- rımının bünyesini anlamak kabil o- labilir mi? Nitekim bu yüzdendir ki, türk tarımının bünyesini mükemme- len bilen "Toprak Ağaları"nın bam- başka sebepten dolayı (o şampiyonlu- gunu yaptıkları tezin eşini, tabii bambaşka sebeple OHükümete akıl diye satmıştır. "Toprak Ağaları", hiçin odekar başına vergi ister de, ne kazanırsa onun vergisini vermek istemez? Bu- de çalışanların ileri sürdükleri güç- lükleri inkâr etmek ohiç kimsenin hatırından ogeçmez. mübalağa edilmemelidir. vergi deyince içi titreyen ve bir şa-