8 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

8 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

I Kitap okudum Adı: oSaksağanın Kuyruğu. Yazan: Rıfat Ilgaz. Türü: Mizah hikayeleri. Baskı: Tan Basımevi 1962, 94 sayfa 250 kuruş. İstanbul, Konu: "Saksağanın Kuyruğu", "Bi- zini Koğuş", "Ha Babam Sınıfı" ad- lı mizah hikâyeleri yazarı Rıfat 1l- gazın 18 mizah hikayesini bir cilt- te toplayan bir yeni kitabı. Bir kıs- mı daha önce çeşitli mizah dergile- rinde ve gazetelerde yayınlanmış o- lan hikâyeler, ortalama altı sayfa- ya sığar boyda, askerlik hâtırala- rından, ufak kasaba yaşantılarına kadar çeşitli konulara değinen hi- kâyelerdir. Daha çok karşılıklı ko- nuşmalarla işlenmiş olan bu hikâye- lerde o eski devrin kalıntısı tasvir- ler, sahne araları, karakalem çalı- şan ressamların kalın çizgileriyle çizilmişe benziyor Beğendiğim: Rıfat Ilgaz, son yıl- lar Türk mizahının çok parlak iki, üç yıldızından biridir. Yaşamak için belki çok yazıyor ama, kitapların- daki seçmelerinde çok dikkatli dav- randığı için hemen hiç falso vermi- yor. Dolayısiyle de, yayınladığı ki- taplar daima kaliteli oluyor. "Sak- sağanın Kuyruğu" da bunlardan biri. Günlük olayları ince bir hiciv- alay karışımı içinde dile getirmede Rıfat Ilgaz son derece başarılı. Öy- le, espri yapacağım diye ıkınıp sı- kman, illa da güldüreceğim diye kendini zorlayan bir üslübu yok. Di- yeceğini kestirmeden, olduğu gibi söylüyor. o Olayları daima iyi seçti- ği için, ayrıca bu olayların üstüne bir karikatürize etme çabası ekle- miyor. Beğenmediğim: Kitabın meyecek yanı yok. beğenil Sonuç: Okunur bir kitap. Hafifle mek, rahatlamak isteyenler için, kendini çok sıkmak istemeyenler için zarif bir eğlencelik. İlhami SOYSAL AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Sinema Büyük İsyan: Ünlü İtalyan rejisörü Alberto Lattuada -İtalyan Yeni Ger- çekçileri arasında yeri olan bir ki- şidir- Puşkinin bir romanını sine- maya aktarmış. Renk, geniş ii sistemi, Oo yüzlerce figüran ve ulustan devşirme bir oyuncu kadro. su. Fakat İtalyan usülü bir Cecil B. De Mille gözboyamacılığı olan "Büyük İsyan"da eski usta Lattua- da'yı ne Puşkin, ne Silvano Manga- no, ne Van Heflin, ne Vittorio Gasa- man, ne Agnes Moorehead ve ne de Helmut Dantine kurtarabiliyor. Gö- rün ve notunuzu verin. (İstanbul) Montekarloda Bir Gece: Peter Che- ney'in kahramanı Lemmie Caution'- un yaratıcısı Eddie Costantine, bu defa da Alman Sinemasında - aynı "numaraları"nı tekrarlıyor. Kötü a- damları oyumrukluyor, birbirinden güzel kadınları öpüyor ve iki saat boyunca da incir çekirdeğini doldu- racak bir iş yapmıyor. (İstanbul) Ne Şeker Şey: Türk sinemasının en iyi teknikeri Osman F. Seden, furya modaya kör topal katılmakta. Gök- sel Arsoy, Türkân Şoray ve Efkan Efekan ile boşuna bir hikâyeyi obo- şuna bir çabayla ayakta tutmaya çalışıyor. Önceki filmlerinin büyük desteği Kriton İliadisin yokluğu ken- dini ziyadesiyle duyuruyor ki, o ka- dar olur! (İstanbul) Tehlikeli Adam: "Suspence" film- leri ustası Alfred Hitchcook'un beş yıl önceye ait bu filminde yine iler tutar yan bulamıyacaksınız. Fakat usta Hitchcock, bir devlet başkanına yapılacak suikast etrafında döndür- düğü hikâyesinde yine rastlantıla- rın akıntısında çırpınan kahraman ile seyircisini alaya almakta ve ke- dinin fare ile oynaması gibi ooyna- makta devam ediyor. (Ankara) Sakızı: Dolmuş yapan iki mo- tor varmış. Biri Ge,latasaraylı, öbü- rü Fenerbahçeli. (Bunlar karşılıklı çekişirlermiş. Sonra? Sonrasında birşey olduğu yok. Günşiray, Neri- man Koksal, A. T. Tekçe ve Suna Pekuysal filmin baş oyuncuları. Re- jisör: Nevzat Pesen. (Ankara) sel Arsoya derli topluca bir film yapmak istemiş. Oyuncuları: Gök- sel Arsoy, Filiz Akın ve Gülistan Güzey. Yağmurlu havalar için bire- bir! (Ankara) Sergi Sulu Boya: Ressam Abidin Elderoğ- lu, Alman Kütüphanesinde -İzmir Caddesi, 13- bir "Sulu Boya" resim sergisi açtı. Sergilenen resimlerde bilhassa iki özellik göze çarpmakta- dır: Eşyaya âşık olan insanoğlunda- ki duygululuk ve klasik türk üslu- buyla yapılmış süslemelerden fayda- lanan bir teknik... 16 Aralık 1962'ye kadar açık ka- lacak olan sergi, görülmeğe ve üze- rinde durulmağa değer bir sergidir. Resimseverler, türk süsleme sanatı- nın son derece iyi bir şekilde resme uygulanmış olduğunu göreceklerdir. Side: Basın - Yayın ve Turizm Ba- kanlığı, "Kaybolmuş Oo Uygarlıklar" serisinin ikinci sergisini, 3 Aralık 1962'de, İstanbul Belediye Şehir Ga- lerisinde açtı: Side... Şehir - Tiyat- ro - Mozayikler arkeoloji sergisi. Dü zenliyenler: Arkeolog - Yüksek Mi- mar Dr. Mübin Beken ve Nalan Afet Kuşlu. Kitaplar Bir Avuç Toprak İçin: İbrahim Ku- yumcu, köy intibalarıni "Bir Avuç Toprak İçin" adı altında bir araya getirmiş. Kapak kompozisyonunu ve ğinle burkulmadan Güzel bir türkçe, tatlı bir anlatım... Kuyumcu, konusunu yaşıyan bir ya- -ar. (Yeni Devrim Yayınları, Bengi Matbaası 1960. 98 sayfa. 400 kuruş) Anadolu Efsaneleri: Yazan da, resim leyen de Halikarnas Balıkçısı... Ef sanelerin renkli âlemine dalmak iste- yenlere, özellikle öğrencilere (| salık verilir. (Yedi tepe Yayınları, ikinci baskı, 200 kuruş) AKİS/27