9 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

9 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yemen İngiliz parmağı İhtilâlden bu yana aylar geçtiği hal- de, Yemende hâlâ sükünet tesis edilebilmiş değildir. Önce, öldürüldü- ğü bildirilen İmam Bedr kaçarak kurtulmuş, kendisine sadık aşiretle- ri etrafında toplayarak Sallalın yeni cumhuriyetçi idaresine karşı müca- dele açmıştı. İhtilâlcilerin İmam ta- raftarlarını kısa bir zaman içinde temizleyememeleri bu mücadelenin iyice uzayıp gitmesine sebep olmuş- Bazan taraflardan birisi, bazan diğeri kısmi başarılar kazanıyor, fa- kat hiç birisi diğeri üzerinde mutlak bir hakimiyet sağhyamıyordu. Bu a- rada, diğer arap ülkeleri de Yemen- deki iç savaşa müdahale etmeye baş- ladılar. Suudi Arabistan ve Ürdün, İmam Bedrin yanında yer aldılar. Birleşik Arap Cumhuriyeti de Cum- huriytçileri destekledi. Böylece arap dünyasının iki büyük hizbi, Yemen olayları dolayısıyla bir defa daha karşıkarşıya geldiler. Birleşik Arap Cumhuriyeti Yemene asker ve mal- zeme gönderdi. Yemen üzerinde Mı- sır uçakları uçmağa başladı. İki ül- -- hemen bir karşılıklı yardım an- laşması imzaladılar. Suudi Arabista- n İ yardımı daha Ziya- de dolayısıyla oldu: İmam kuvvetle- rinin harekâtına imkan vermek için Yemenin kuzeyindeki sınırını onlara açtı. Suudi Arabistan topraklarında üslenen Kralcılar, faaliyetlerine ra- hatça devam etmek imkânmı buldu- lar. Aynı zamanda İmam Bedr, zen- gin dostu Suuddan geniş maddi yar- dım da gördü. Yemen meselesi sadece arap dev- letlerinin ilgilendiği bir ihtilâf konu- su halindeyken, birdenbire bu işe İn- gilterenin de karıştığı görüldü. Ger- çi İngiltere, yeni Yemen hükümetini tanımaktan dikkatle kaçınmıştı. Böy- le bir tavır takınmasının sebebi de, Sallalın henüz Kralcılarıtamamen ber- taraf edememiş olması değildi, yeni Yemen hükümetinin Arap yanmada- sındaki ingiliz menfaatlerini tehlike- ye sokmasından endişe ediyordu. Ni- tekim bu endişede haklı olduğu orta- ya çıktı. Yeni hükümet, İngilterenin himayesi altında bulunan Güney A- rap Federasyonu üzerinde hak talep etmeye başladı. İngilterenin bu teşeb- büsler karşısındaki otepkisi gayet oldu. Kıbrıstaki üsten bir avcı uçağı filosunu hemen Adene gönder- di. İngiltereden bir uçak taşıt gemi- si "Süveyşin güneyinde" bir yere doğ- ru harekete geçirildi. Bu sırada Yemen Cumhurbaşkanı Abdullah Sallal, ingiliz kuvvetlerinin Yemene hücum ettiklerini bildirerek, Birleşmiş Milletlerden bu "tecavüz"- ün durdurulmasını istedi. Sallal, in- gilizlerin giriştikleri harekâtın Kral taraftarlarını işbaşına geçirmek ama- cıyla yapıldığını da sözlerine ekledi. Sallalın müracaatı üzerine Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri U Thant, siyasi müşaviri Dr. Ralph Bunehe'- yi, onunla görüşmeler yapması için, Yemene gönderdi, Bunche'nin vazife- si, (o Yemendeki erçek oOdurumu tespit etmekti. Maksatlı olarak çı- karılan haberlere bakarak di Yemenin mâruz kaldığı "İn- dereceye kadar müdahale etmekte- dir? Bunlar Bunche'nin tetkik ede- ceği konulardı. Nitekim kendisi de, sorulan bir soruya karşılık, Ne bir teklif götürmüyorum" diye gö- revinin, durumu tesbit ill iba- Te olduğunu ifade etti. Yemenin geleceği Bununla beraber Dr. Bunche'nin zi- yareti, kendiliğnden, Yemende bazı müsbet gelişmelere de yol açtı. AKİS/21