9 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

9 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Tam bu ziyaretin yapılmakta olduğu sırada Birleşik Arap (Cumhuriyeti, Yemendeki 3000 kişilik Mısır birli- ğinin bir kısmını geri çekmek üzere olduğunu bildirdi. Gerçi son günlerde Sallala bağlı kuvvetler bazı başarı- lar kazanmış ve bu arada Muhammed el Bedrin işgali altındaki Marib şeh- rini elde etmişlerdi. Mısır askerleri- nin geri çekilişi bu başarılardan son ra kendilerine lüzum kalmamasıyla da izah edilebilirdi. Fakat bu hare- ketin Bunche'nin ziyareti sırasına te- sadüf ettirilmesi de çok manidardı. Aynı zamanda dikkati çeken bir diğer gelişme de, Cumhurbaşkanı Sallalın Dr. Bunche ile yaptığı bir görüşmeden sonra İngilterenin hima- yesi altındaki topraklarla İlgili oYe- men taleplerinin çok yumuşamış ol- masıydı. Her ne kadar Kahire ve Sa- na radyoları Abdullah Sallalın Dr. Bunche'ye Yemenin, Arap yarımadası nın güney batısındaki bu bölgeyi ken- di toprağı olarak gördüğünü söyledi- ğinden bahsctmifse de, iki devlet a- damının görüşmesinin asıl önemli o- lan kısmını Sallalın daha sonra söy- ledikleri teşkil etmiştir. Sallal, İn- gilterenin himayesi altındaki toprak- ları da Yemen toprağı saydıklarını söyledikten sonra, "Fakat biz, imar gayretlerimizi önce Yemenin hür o- lan kısmı üzerinde toplamak kararı- nı verdik" demiştir. Bu, Sallalın, yeni Yemen hükü- metinin İngiltere tarafından tanın* ması ve bölgede barışın sağlanması karşılığında verdiği bir taviz gibi gö- zükmektedir. Sallalın, büyük önem verdiği, İngiltere tarafından tanın- ma konusunda müsbet bir adım atıl- madığı takdirde tekrar Güney Arap Federasyonu üzerindeki taleplerini ortaya atacağı anlaşılmaktadır. Ni- tekim, İngiltere hâlâ tanıma konu- sunda bir karar vermediği için, Sal- lal geçen hafta kabinede "işgal al- tındaki güney işlerine" bakacak bir Bakanlık ihdas etti. Dr. Bunche, iki günlük görüşme- lerin sonunda, tecavüze uğraması ha- linde Yemeni Birleşmiş (Milletlerin destekleyeceğini bildirdi. Yemenlile- rin ingilizlerin hücumlarından şikâyet etmeleri üzerine de, Kongoda olduğu gibi, burada da Birleşmiş Milletlere alt polis kuvvetinin duruma el koya- bileceğini söyledi. Suudi Arabistan tarafından sık sık öne sürülen "Bir- leşmiş Milletlerin kontrolü altında Yemende Sallal ve El Bedr için bir referandum yapılması" teklifi hak- kında hiç bir şey söylemedi. Bu zi- yaretten ne Suudi Arabistan, ne de İmam Bedr bir şey kazandılar. Sal- lalın ne kazandığı ise bir müddet son- ra belli olacaktır. AKİS/22 TİE YELE İp del p MWAC (ri Yı 13 İ