March 9, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

March 9, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TİYATRO Oda Tiyatrosunda "Kulaktan Kulağa." Sağır duymaz, uydurur... Oyun: I — "Sur Dibinde", (Oyun, | perde). 2 — "Kulaktan Kulağa", (Oyun, 1 perde). Tiyatro: Devlet Tiyatrosu (Oda Tiyatrosu). Yazanlar: I — Tankred Dorst 2 — 1. Augusta Gregory. Çevirenler: 1 — Sedat Veyis Örnek. 2 — Mehmet Fuat. Sahneye koyanlar: ı — Nuri Altınok. 2 — Ergin Orbey. Müzik: I — Mithat Akaltan. Dekor-Kostüm: Seza Altındağ. Işık: Yılmaz Gürsu. Konu: I — Onyedi yaşında İkinci Dünya Savaşının ateş çenberinden geçmiş, savaşın ve savaş sonrasının derin acılarını yaşamış genç bir alman yazarının eski çin gölge oyunundan çıkardığı, sembolik, hattâ aile- gorik bir oyun: Berlin duvarının örülmesinden önce yazılmış olduğu halde, ister istemez onu hatırlatan bir sur dibinde, İmparatordan, askere aldığı kocasını geri vermesini isteyen genç bir çinli kadının dram.... Bu- na, savaşta erkeğini kaybeden bütün kadınlarla, mut- luluğu savaşmakta ve ölmekte aramıyan bütün erkek- lerin dramı da diyebiliriz. 2 — Tanınmış İrlandalı kadın tiyatro yazarının, dedikoduyla beslenen küçük bir kasaba insanlarının portrelerini veren canlı, renkli tablosu.. anlayıp uydurduğu bir haber üzerine- hayali bir cina- yet yaratmıya ve bir suçsuzun bileklerine kelepçe ge- çirtmeğe kadar varan ve geri kalmış her toplum için gerçek tarafları olan (Jules Romains'in ünanimisme'- inden önce yazılmış -1940-) unanimiste bir sosyal hiciv. Oynıyanlar: I — Nur şen Özkul (Genç Kadın), Üm- ran Uzman (Bir As i i bay), Turgut Sarıgöl (Zayıf bir Subay). (1 kadın 3 erkek rolü). 2 — Ertan Savaşçı (Bartley Eallan), Meral Üner (Mrs. Fallon), İlyas Avcı (Jack Smith), Aclan Sayıl- gan (Shawn Early), Ali Algın (Tim Casey), Ergun Uçucu (James Ryan), Günsel Gündüz (Mrs. Tully), AKİS/28 Melek Tartan (Mrs. Tarpty), Nuri Gökseven (Komi- ser), Tansu Aytar (Polis). (3 kadın, 7 erkek rolü). Beğendiğim: I — Nuri Altınokun, bu | perdelik kı- sa oyuna -Mithat Akaltanın müziğiyle- havasını veren, üzeni yazık ki -seyirciye göre- sağ tarafını ihmalettiği) iyi düşünülmüş, stilize "Sur" dekoru. | -esas oyunla, oyun içindeki oyun arasında gerektiği kadar "farklı", "değişik" bir İkiz kompozisyona ula- şamamış olmakla beraber- umut veren, doğru yorum- lu, canlı, duygulu ve rahat oyunu. Turgut Sarıgölün, Ümran Uzmanın, Nur Bartunun, karakter çizgilerini belirterek, canlandırdıkları tipler. 2 — Ergin Orbeyin oyuna, yerli renginden çok, beşeri rengini vermek amacını güden, vakaya yalnız bir İrlanda kasabasında değil, dünyanın herhangi bir kasabasında geçebilecek, olağan bir vaka genelliği ka- zandırmak isteyen sahne düzeni. (oYılmaz Gürsunun ifadeli, başarılı ışıkları. Genç bir kadroyla oyunda Ertan Savaşçının, Meral Ünerin, Melek Tarta- nın, hele Ergun Uçucunun özenle gerçekleştirilmiş, gü- zel kompozisyonlarla yaşattıkları pittoresk tipler. İL yas Avcının, Ali Algının, Nuri Göksevenin çizdikleri inandırıcı yüzler. Beğenemediğim: I — Sonraki oyun için "kolaylık" düşüncesiyle -belki de zorunlu olarak- dekorların fon- da ve -seyirciye göre- sağda siyah perdelerin karanlığı içinde, seyircinin hayal gücüne bırakılmış olması. Oy- sa ki, hayatı ve yaşama sevincini sembolleştirecek, re- sim halinde, güleryüzlü bir peyzaj, o sağır ve heybetli bir mezardan farksız "sur" dekoruyla ne güzel bir te- zat yaratabilirdi!.. 2 — Seza Altındağın bir pazar yerinin rengini, ha- vasını, "koku" sunu duyuramıyan ve biraz aceleye gel- diği anlaşılan dekoru. Sonuç: Her iki oyun da Oda Tiyatrosunun bu mevsim çıkardığı en özlü, en başarılı temsiller olarak zevkle seyrediliyor. Naciye FEVZİ Oda Tiyatrosunda "Sur Dibinde" Utanç duvarı...