9 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

9 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUSİKİ Haberler 6 ve7 Mart geceleri (o Cumhurbaş- kanlığı Orkestrası Konser o Salo- nunda bir resitalle, Orkestra eşliğin- de bir konser veren ünlü çek viyolon- selisti Milos Sadlo, Ankara ve İstan- buldaki müzikseverlerin hiç de ya- bancısı değildir. Bundan önce, 1946 Amerikada da konser turneleri yap- mıştır. Sanat başarısını bütün dünyaya du- yurmak yolundaki çalışmaları meyanında İran, Pakistan ve Hin- distanda resitaller vermek üzere, pi- yanist Ferhunde Erkinin eşliğinde bir turneye çıkan Suna Kanın yaka- sına üzücü bir aksilik yapıştı. Bey- rutta hastalanan genç keman virtüö- zünün rahatsızlığının uzaması ihtima- line binaen gezi programım iptal et- mek zorunda kalındıi. Şimdi Suna Kan yurda dönmüş bulunuyor. Genç kuşaktan ünlü orkestra şefi erenc Fricsay, geçen ay haya- ta gözlerini kapadı. 1914 te Maca- dapeşte Yüksek Zoltan Kodaly ve Bela Bartok'un ya- nında bestecilik ve teori çalıştı. 1945'te ilk defa Macaristanın Sze- ged şehrinde orkestra şefi olarak sahneye çıkan Fricsay, sonradan Budapeşte operasında ve 1947 Salz- burg Festivalinde göründü. Bilhassa daha o tarihlerde ün kazanmış bü- yük şeflerden Otto Klemperer'in yö- nettiği Von Einem'in "Dantonun Al- lahı" adlı operasında koroyu o yetiş- tirmesiyle tanındı. Sonradan Salz- burg festivallerinin bellibaşlı şefleri arasına girmiş olan sanatçı, 1948 müzik sezonunda Berlinde yeni bir orkestra kurarak konserler (o verme- ge başladı. Böylece meşhur RIAS - Berlin Radyosu Senfoni Orkestrası- durduğu sayısız plaklar birçok mil- letlerarası konkurlarda altm madal- ya aldı ve Ferenc Fricsay adının dünya ölçüsünde yayılmasını kolay- laştırdı. Ferenc Frıcsay'ın genç denecek yaştaki ölümü müzikseverler için büyük ve acı bir sürpriz teşkil et- miştir. Hı Konser dinledim Konserin verildiği yer : Tarih :3 Mart 1963, Pazar Konseri veren : Detmold üfleme çalgılar topluluğu. Konseri yöneten : Prof. Jost Michacis. Konseri tertipleyenler : Türk - Alman Dostluk Derneği ve Alman Kü- tüphanesi. Çalgılar: 2 obuva, 3 klarinet, 3 baset korno, 2 fagot, 4 korno ve | kon- trabas. Program: Hepsi W. A. Mozart'tan: 1. Si bemol majör Adagio, Köhel dizisi 411. 2. Do minör Serenat, Köhel dizisi 388. 3. Si bemol majör Büyük Partita, Köhel dizisi 361. Konserin özellikleri Kuzeybatı Almanya Detmold Müzik Akademi- si 1960 yılında kurulduğu halde, çevresinde geniş bir sanatçı topluluğu- nu barındırmaktadır. Detmold üfleme çalgılar topluluğu, ise, büyücek üfleme çalgı toplulukları için yazılmış besteleri nisbeten daha ufak kad- rolu bir topluluk hâlinde çalmak amacıyla kurulmuştur. Topluluk çoğun- lukla genç öğrencilerden kuruludur. Beğendiğim : Yalnız Ankarada değil, dünyanın önde gelen müzik mer- kezlerinde bile bu klâsta bir üfleme çalgılar ekibini dinlemek ender nasip olur. Konser için, kısaca, "birbirine adetâ kenetlenmişçesine bir be- raberlik, gayet temiz sesler, parçaların ruhuna fert olarak ve topluluk hâlinde olumlu bir uyuş, titiz ve anlayışlı bir icra" demekle topluluğu as- gari derecede iyimser bir görüşle övmüş olurum. Beğenmediğim : Konserin bütün yönleriyle övülmeğe lâyık oluşuna karşılık, programın, hazırlanması yönünden biraz kritik edilmesi de ya- dırganmamalıdır. Bir topluluk ki, büyük ilânlarla Ankaranın müziksever halkına sunuluyor; meraklı dinleyiciler, topluluğun "dörtbaşı mâmur" ol- duğuna inanarak konsere geliyorlar; bir de bakıyorsunuz, program "tek cepheli"! Yalnız, büyük besteci Mozart'ın eserleri var. "Acaba niçin, me- selâ Brahma'ın, hattâ Prokofiefe kadar uzanan saklaşların. eserlerinden birer örnek konulmamış şu programa ?" diye düşünüyorsi Sonuç : Detmold topluluğu bize, üfleme çalgıların ei önemi hakkın- da bir fikir vermiş olmalıdır. İçlerinde sadece dört yıllık bir o eğitimden sonra bugünkü durumuna erişmiş virtüozlar da bulunan bu topluluk, sıkı ve disiplinli bir çalışmanın nelere kaadir olacağını göstermiştir. Yirmi m üfledikleri çalgıdan hâlâ temiz bir ses çıkarmasını becereme- kusuru "âletlerin eksikliğine" yorma zihniyetinden kurtulurlarsa, or- kestralarımızdaki bazı çalgıcıların da birinci sınıf solocular hâline gelme- leri sadece -ve sadece- yoğun ve metodlu bir çalışmaya bağlı kalacaktır. Konser Salonu Daniyal ERİÇ Detmold Nefesli Çalgılar Topluluğu İş ciddiye alınınca..

Bu sayıdan diğer sayfalar: