9 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

9 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

mesini mahzurlu değil, faydalı bul- dular. Nitekim YTP Grupunda yay- gın kanaat Tarım Bakanlığının CHP ye bırakılmasıdır. Bu Bakan- lık camiasının CHP sempatizanı o- luşu, geniş kitlelere dayanan Tarım teşkilâtının Koalisyonun birinci de- recedeki ortağının elinde bulundurul- ması sayısız faydalar doğuracak- tır. Y. T. P. de yükten kurtula- caktır. Buna karşılık Çalışma Ba- kanlığı YTP nin gelişimi bakımın- dan elde edilmesi gereken bir ba- kanlık olarak kendilerine göründü. Bunun gibi bazı düşünceler revizyon fikrinde ilerilik ve müstaceliyet sağ- ladı. Ancak Çalışma Bakanlığı ko- nusunda unutulan, CHP nin bunu bırakmayacağı ve oEcevitin en İyi Bakanlardan biti olduğu hususu ol- du. Ön temaslar.. Bu arada bir YIP li Koalisyonun istikbaliyle ilgilenen kişileri Ş bırakmadı. Haftanın başında pazar- tesi günü Kâmuran Evliyaoğlu Cum- hurbaşkanı Gürseli ziyarete gider- ken görevliydi! Ama konuşmayı ken- di adına yapacaktı. Temasta Gürse- lin fikrini alacaktı. Evliyaoğlu ile Gürsel arasındaki konuşma, Koalis- yonun devamı konusunda oldu ve he- men hemen bütün partilerde görüşü- len meselelere temas edildi. Gürsel YTP idarecisine Koaüsyonun deva- mında fayda gördüğünü açıkça be- lirtti. Biraz dişlerini sıkmalarını ve durumun lehlerine gelişeceğini, za- manın iyiye işlediğini ifade etti. Bu- na karşılık Evliyaoğlu, bazı çatış- maları anlattı. Siyasi afdan bahset- ti ve yeni bir protokola ihtiyaç ol- duğunu belirtti. Evliyaoğlunun yaptığı görüşme- den sonra YTP yöneticilerine anlat- tıkları salı günü toplanan Yönetim Kurullarının tartışmalarında yeni bir yola gidilmesini sağladı. Kızgın politikacılar, kurula iza- hat veren Alicam facia tartaklama- dılar. Hatta ağız tadıyla şekerli bir kahve içmesine bile müsaade ettiler. Alican, Feyzioğlu meselesinde fazla ısrar edilmemesini söyledi. gerçekten kolaylıkla halledilebilece. ğini ve iki partinin arasını bu tip şahst çatışmaların açmaması gerek- tiğini ifade etti. Kurul her ne kadar yüzünü buruşturdaysa da fazla ü- zerine varmadı ve mesele ortada a- sılı kaldı. Alican, dişinin eli nu kesmeyeceğini biliyor YIPG lantısı devam ederken -Alican saat 17 sıralarında İktisadi Kurul toplan- tısına gitmek için salonu görevli ağ voğlu Başbakan İnönüyü Kulağa Küpe Komşunu oku! Yakup Kadri Karaosmanoğ- lu -İçerdeki Burhan Belgenin e- niştesi- af o çıkarmıyor diye C.H.P. den ayrıldı. o Oyunu da Genel Siyasi Af lehinde kullan- dı. Yakup Kadri Karaosmanoğ- lu -Çok devrimcidir- gitti, Dün- ya gazetesinde yazmaya başla- dı. Durun, durun.. Bitmedi! Yakup Kadri Karaosmanoğ- unun Dünya gazetesindeki son yazısının başlığı: o "İnönünün söylemediği!” Efendim, İnönü affi isteme- yenlerin de bulunduğunu söyle- nüyü bir sıkıştırıyor, bir sıkış- ftırıyor: "-— Söyle bakalım efendim, kimmiş o agi istemeyen! Hay- mi söyle! Söyle, kim af istemi- ih, talihsiz Bedii Faik kar- hallere düşecek o adam mıydın, sen!. Ah, ah Bediücik! Turhan Feyzioğlu Dikenli gül terketti- YURTTA OLUP BİTENLER makamında ziyaret etti. Başbakan ve eski Bakan yarım saat kadar ko- nuştular. Konu Koalisyonun durumu ve bu durumu sarsıcı eksikliklerin giderilmesiydi. Başbakan İnönü doğ- rusu istenirse, genç politikacıya faz-. la bir şey söylemedi. Genç politika- cı beraber bir müddet çahştığı Baş- bakanı biraz tanıdığından fazla 1s- rar etmedi ve evine canı sıkkın dön- dü. Af konusunda İnönü hiç bir ta- viz vermemişti. Evliyaoğlunun ertesi- si günü Basına yaptığı açıklama münhasıran af konusuyla ilgili ol- du. Bunda partilerin bunu istismar etmemesini, zeminin ve zamanın he- nüz tamam olmadığını belirtiyordu. Bu işi Parlâmentonun yakın bir za- manda halledebileceğini, ancak bu- nun için bazı şartların tahakkuku- nun gerektiğini ifade etmekteydi. CKMP li politikacılar Koalisyonun geçirdiği sarsıntıya ziyadesiyle üzülen Parti CKMP oldu. Küçük parti bünyesini kuvvet- lendirmek için bu üçlünün içinde kalmayı adeta prensip (o edinmişti. Ancak CKMP içinde İrfan Baran ve arkadaşları hükümet etmenin faydalarından gerektiği kadar isti- fade edilmediği kanaatındaydılar. E- konomi ve Ticaret Bakanları hariç bütün Bakanlarını -Dincer dahil- Pa- sif, iş görmez buluyorlar ve değişikli- ligin faydalı olacağı kanaatini savu- nuyoriardı. Bu arada parti içinde d- bir reform küçük partiyi kendine ge- tirebilecekti. CKMP nin genç grupu Basın Yayın Bakam üzerinde ısrarlıydı! işe yaramadığını herkes gibi bili yorlardı. Yörüke gelince, antidemok-| ratik kanunların âayıklanmasında tutumuyla gençlerin gözüne batıyor- du. Bütün bunlara rağmen Koalisyo- nun devamına bir diyecekleri yoktu. Nitekim Genel Başkan Dincer bir konuda Başbakan İnönüyle Basb- kanlıkta salı günü saat 10.30 da u- zun uzun konuştu. Meseleyi Hükü- met içinde halletmek için bir Okü- çük teşebbüste bulundu. Ne yârdan, ne serden.. İkinci gün YIP Grup Yönetim ku- rulları toplantısı bu hava içinde yapıldı. Alican 11.35'de topl antıya katıldı ve İki saat kalarak tebiğ hazırlanması için gerekli bilgiyi ver- di. Toplantıda tebliğin ne şekilde hazırlanacağı tartışıldı. Yöneticiler orta bir yol buldular. AP ve CHP arasında kalan YIP vatandaştan Ö zür dileyecek ve durumu açıklaya- çaktı! Her iki tarafa karşı olmayan YTP ye daha sempatik görünen. AKIŞ