9 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

9 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SPOR garip olanı, bazı tekliflerin - ama ne tesadüf! o yeni açıklanan şartlara tıpatıp uygun düşmesiydi. Evvelce kabul edilmiş bir opsyon müddeti vardı ve bu müddet 31.1.1963 de so- na erecekti. Umum Müdürlük evve- lâ bu müddeti kendiliğinden ve ko- misyon çalışmalarını bitiremedi ge- rekçesiyle bir gün uzattı. Sonra, ilk komisyonun verdiği kararı, her ne sebeple ise, beğenmemiş olacak ki, ikinci bir komisyonun işi inceleme- sini sağlayarak, müddetin 4.2.1963'e kadar uzatılmasını istedi. Demek o- luyordu ki, teknik komisyonların ba- zı hususlarda ya tereddütleri vardı, a | numaralı sorumluyu tatmin edemiyorlardı. Her halükârda daha yetkili mercilere müracaat edip, ha- kikatlerin aydınlanmasını ve hakla- rın muhafazasını temin etmek lâ- AKİS/34 zımdı. Bu yoldaki yazılı ve şifahi müracaata Umum Müdür, "Tek ve en yetkili merci benim!" diye cevap veriyordu ama, karar vermekten de dikkatle kaçmıyordu. İşlerin ( ince- lenmesini ve neticeye bağlanmasını isteyen firma, en ucuz teklifi veren alman firmasıydı. Kendisine ea ya- kın fiyattan 200 bin lira daha ucuz bir teklif vermiş olmasına, yeterlik belgesine sahip bulunmasına, komis- yonların kendisi lehinde karar ver- miş olmalarına -Bunu öğrenmişler- di ve delil tespitin., bunun için git- mişlerdi- rağmen İşin neticeye bağ- lanmamasına bir türlü akıl erdire- miyoldu. Dilekçe dilekçeyi, müraca- at müracaatı kovaladı ve karar mer- cii bir türltt'karara varamadı!.. u arada alman firmasının, Dev- let Bakam Necmi ökten nezdindeki AKİS — 127 müracaata öğrenildi. Müracaatı ya- pan, Bakanın şahsi dostu bir zattı ve firmanın Türkiye temsilcisi bulu- nuyordu. Necmi Ökten, "Aman kar- deşim, ar işlerine ben o karış- ordu. Oysa ki ökten, Başbakanlığa bağlı Beden Terbiye- si islerini Başbakanlık adma tedvir ile görevlendirilmişti! Merakla beklenen son £“ihayet, 19.2.1963 günü Umum Mü- dür kararını açıkladı: İhaleyi, "e- linde olmayan sebeplerle" iptal et- misti!.. Bir ihaleyi iptal için "elde olmıyan sebepler"in neler olabilece- belki de en yetkili karar sahibi, işi alamayanları gücendirmektense,işi yeniden ihaleye çıkarmayı odirayete daha uygun bulmuştu!.. Hem Umum Müdür, alman firmasını teselli de e- , "Canım ef ne ihaleyi siz kazanırsınız!" diyordu. Fakat gizlilik şartlarını, bozduğunu ve opsyon müddetinin ihdas ettiği müşkülü, -daha açıkçası, en ucuz teklif veren firmayı ihale dışı etti" gini- unutuyordu... Umum Müdürün unuttuğu bir hu- sus daha vardı ki, o da, ihaleyi feshe mesnet saydığı 19.2.1963 tarihi o it- tifakla alındı diye onaylanan komis- yon kararının mahiyeti idi. Bu ka- -arda Tesisat Dairesi Başkanının, Muhasebe, Levazım, İnşaat ve Zat İşleri müdürlerinin imzaları obulun- mak gerekirdi. Tesisat Dairesi oBaş- kanı, komisyonun da başkanı idi. Ka- naatlerine uymayan bir kararı ala- mıyacağını beyanla bu vazifeden is- tifa etmiş Muhasebe Müdürü muhale- fet şerhi vermiş, İnşaat Müdürü iki kişi yerine imza atmış ve Umum Mü- dür de kararı ittifakla, alınmış diye onaylamıştı. İşte devlet muamelâtında eşine ender tesadüf edilen hadise bunun üzerine meydana geldi. Hakkıma za- yi olduğuna inanan alman firması ise, Başbakanlığa müracaat ederek, teftiş istedi. Merak edilen şudur: Birinci Ko- alisyon Kabinesinin A.P. li Bakanı olarak itina ile seçip, ısrarla tâyin ettiği Umum Müdürün idari tasar- ruflarını ikinci Koalisyon Kabinesi- nin bağımsız Bakanı Necmi Ökten acaba nasıl karşılayacaktır? — İşlere el koymaları tabii olan Maliye mü- fettişleri, çalışmalarına ne ozaman başlayacaklardır ve, idareciler (o da- hil, herkesi memnun edecek hakikat nasıl ve ne zaman meydana çıkarı- lacaktır?