6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

fiyatı ise 1 milyon 50 bin dolan an- cak bulmaktaydı. Bu hesaba görs e- ger biraz açıkgözlük eder ve aradaki 1 milyon 350 bin dolarlık farkı iyi kullanabilirse en asından 16 milyon 520 bin liralık bir kâr sağlıyabilirdi. Ancak böylesine kârlı bir işi ba- şarmak "emele" istiyordu. Oğuz Akal için bu, hiç de ucuz olmadı! Bir yan- dan Mithat Dülgeyi kullanarak Zi- raat Bankasından ithalât için gerek- li kredi ve teminat mektubunu sağ- larken diğer yandan da suyun başı- nı tutan D.P. kodamanlarından ge- rekli ithal müsaadesini koparması gerekiyordu. Akal bu işte (önceleri samimi dostu Edirne Milletvekili Mü- kerrem Sarol ile Fatin Rüştü Zorlu- dan faydalanmak istedi. Akal gerek Sarol ve gerekse de Zorluya işlerini takip ettirirken her ikisininde ağzı- na birer parmak bal çalmayı ihmal etmedi ve Şirkette noterden tasdikli bir taahhütnameyle -taahhütnameler ele e Sarola yüzde 25, Zor- luya da yüzde 10 nisbetinde hisse verdi. Olayın bu kısanı ile ilgili ola- rak Sarol: — Oğuz Akalı yakinen tanırım. İş ve arkadaşlık münasebetim ( ol- muştur. Noterlikten tanzim edilen taahhütnameye, hakkımda Meclis Tahkikatı açıldıktan 1 yıl sonra vâ- kıf oldum. Oğuz- Akalı (o çağırdım- Kendisine bu yaptığının bir ahlâk- sızlık olduğunu söyledim -Anayasa Mahkemesinde kararnamenin bu sa- tırları okunurken dinleyiciler mânalı hal düzeltilmesini istedim" demekte- dir. Ancak Sarolun bilmediği husus, Akalın Yüksek Soruşturana Kurulun- da verdiği ifadedir. Bu ifadesinde A- kal ise: " — Amerikadan kullanılmış de- mir - çelik fabrikası ithal edip Tür- kiyede bir şirket kurmağa karar ver- miştim. 1955 yılında bir gün avuka- tm Mustafa Deliveli bana telefon ederek Mükerrem Sarolun beni An- karaya çağırdığım söyledi. Ankaraya gittim. Sarolla görüştüm. Bu taah- hütnameleri vermemi ısrarla istedi. Aksi halde işlerin yürümez, dedi. Bu taahhütleri verirsen Fatin Rüştü ile birlikte devlet daireleri ve bankalar- daki işlerini takip eder, neticelendi- ririz, dedi. Bunun üzerine ben de ta- ahhütnameleri verdim" diyerek Sa- rolun ve Se çamaşırlarını or- taya dökm Bu Ma anmada sonra Akal, Zorlu ve Sarolun Kromit fir- masına karşı eski ilgilerinin kalma- dığını, devlet dairelerindeki işlerinin eskisi kadar iyi yürümediğini fark- etti. Adamlar alacaklarını almışlar- dı. Üçlü blok arasına karakedi gir- mişti. Akalın yeni bir hamiye ihtiya- cı vardı. Bunun üzerine Akal taah- hütnameleri iptal ederek, durumu no tere bildirdi Yeni hâmi, devrin İşletmeler Ba- kanı Samet Ağaoğlu oldu. Ağaoğlu, Kromit şirketi için lüzumlu bir ba- kanlığın başında bulunuyordu. Üste- lik para bakımından da hiç müşkül- pesent değildi. Nitekim gene Yüksek Soruşturma Kurulunda verdiği ( ifa- desinde Akal: — İsler lâyıkiyle takip edilmedi- YURTTA OLUP BİTENLER rının avukatıdır!- açıkladı. Ağaoğ- lunun ilgisi bulunan bir maden şir- ketinden Kromit 170 bin liraya ma- den almıştır. Halbuki alınan maden Deliveliye göre bu kadar etmemek- tedir. Akal, bu hususu müphem bin kaç kelimeyle geçiştirmeyi o tercih etmiştir Ağaoğlu, Akalın Oo gösterdiği bi cömertliği boşa çıkarmamış ve Tür kiyede ikinci bir demir - çelik tesi- sinin mutlaka lüzumu olduğu yolun da Ticaret Bakanlığına yazdığı ya- zılarla Kromitin ithal müsaadesi al masında son derece tesirli olmuştur Esasen Zeyyat Mandalinci ve Abdul lah Akerin bütün suçları da, bu yal Yüce Divan vazife başında Çamaşırların kiri mide bulandırdı. 8i için bir müddet sonra bu taahhüt- nameleri iptal ettim, keyfiyeti ilgili notere bildirdim. Demir - çelik fab- rikasıyla ilgili işlerim bundan sonra Samet Ağaoğlu tarafından takip e- dilmiştir. Samet Ağaogluyla; bu hiz- metine karşılık peşinen bir ücret me- selesi görüşmedik. Ancak bu iş rea- lize olduğu takdirde kendisine (o bir menfâat temin edeceğimi .zanneder- dim.. Bunların umumiyetle (hareket tarzları bu. şekildeydi. o Ücretsiz ve bedelsiz bir iş görmezlerdi" diyerek bu hususu açıklamıştır. Ancak Akalın temas dahi etme- diği bir noktayı. Akalın avukatı ve duruşmada suç ortağı Mustafa Deli- veli -Bu zat şimdi, Mamak sanıkla- zılara karşı uzun müddet direneme- miş olmalarından ibarettir. Duruşmada görüldü ki, dosyanı en kuvvetli tarafı Oğuz Akalın ve diğer bazı sanıkların her şeyi açı açık itiraf etmiş olmalarıdır. Aka bir devrin bütün içyüzünü, sıfırda başlayıp bugün 100 milyon lirayı bu- lan bir kredinin hikâyesiyle herkes gözleri önüne sermiştir. Seçimler Gecekondu... K ürsüdie hatip konuşmasının bir rine gelince, ön sıralarda otura Sağlık Bakam Yusuf Azizoğlu baş- AKİS/L1