6 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

6 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER bağlı Trafik Müdürlüğü son derece yetersiz bir kadro ile çalışmaktadır. İstanbulda halen, hergün hareket ha- linde 68 bin vasıta vardır. Buna mu- kabil bu 68 bin vasıtanın kontrolünü yapacak, düzenini temin edecek Tra- fik Müdürlüğü kadrosunda 800 tra- fik görevlisi tanınmaktadır. Trafik Müdürlüsünün «Bilideki vasıtalar ise son derece kifayetsizdir. Bir yetersiz kadrolu ve araçlı Trafik Müdürlüğü tabu ki murakabede hiç bir saman muvaffak olamamaktadır. İstanbul- daki araba sürücüleri (o alabildiğine bir başı boşluk içindedirler. Hemen her gün ve her yerde, her sokakta, her caddede trafik . nizamları ihlâl edilmekte ve fazla sürat yapılmak- tadır. Bu yüzden da trafik kazaları- nın önü alınamamaktadır. Hele gece- leri Trafik Müdürlüğü eleman yoklu- ğundan hiç kontrol yaptırmamakta- dır. Bu yüzden şoför ehliyeti olma- dan araba kullanan, fazla alkol alan ve kanaya sebebiyet verenlere he- men her zaman rastlanmaktadır. Şe- hir içinin âzami 250 trafik görevlisi tarafından murakabesi yapılırken şe- hirler arası yollar tamamen muraka- beden yoksundurlar. Bu yüzden de kasaların büyük bir kısmı arası yollarda, faltı ile Londra asfaltında olmakta- dır. 1963 yılının ilk dört ayında Lon- dra asfaltında 40, Ankara asfaltın- da ise 26 kaza olmuştur. Şehir için- de ise Beşiktaş - Yıldız asfaltında 9, Leventte 6, Barbaros caddesinde 6, Çırağan caddesinde 6, Fatih Vatan caddesinde 11, Millet caddesinde 11. Fevzi Paşa caddesinde 10, Beyoğlu İstiklâl caddesinde 7, Fındıklı cad- desinde 3, Refik Saydam caddesin- de 4, Tersane caddesinde 3, Hasköy- de 8, Eminönü Sahil Yolu ve Boğaz Sahil Yolunda. 22, Kadıköy Bağdat caddesinde 14, Söğütlüçesmede 5, Haydarpaşa Köprüsüde 8, Göztepe- de 8, Cevizlide 4, Sendikte 8 trafik kazası olmuştur. Bu rakamlardan da anlaşılacağı veçhile İstanbulda ka- zaların ekserisi şehirler arası yol- ların başlangıcında ve geniş yollar- da olmaktadır. Londra ve Ankara asfaltı gibi şe- hirlerarası yollarda olan kazalara i- se daha ziyade kamyonlar ve oto- büsler sebebiyet vermektedir. Bilhas- sa herhangi bir ama yüzünden hiç bir işaret konulmadan yolun kena- rına bırakılan kamyonlar, bu yıl ce- reyan eden bir çok kazanın sebebini teşkil etmiştir. Gece yol kenarına i- AKİS/20 şaretsiz bırakılan kamyonu arkadan gelen araba farkedememekte ve sü- ratle altına girmektedir. Bu tip kaza lardan da kurtulan pek az olmakta- dır. Avrupa yollarında yapılan mu- rakabelerde en çok dikkat edilen hu- sus yol kenarına bırakılan vasıtala- rın işaretlendirilmesidir. Bu vasıta- ların yüzlerce metre uzaktan farke- dilebilmesi için etrafına kırmızı ışık konmaya mecbur tutulmuş ve kasa- ların önüne geçilmiştir. Bizdeki me- suliyetsiz ve dikkatsiz şoförler de- ğil kırmızı ışık, beyaz taş bile koy- maya üşendiklerinden binlerce trafik kazasına sebebiyet vermektedirler. Trafik kazalarının önüne geçil- mesi, hiç değilse asgari hadde indi- rilmesi için Hükümetin trafik mese- lesine önemle eğilmesi gerekmekte- dir. Yeteri kadar tahsisatın trafik işlerinden sorumlu dairelere verilme- si, kalifiye personel ve vasıtanın te- mini zaruridir. Bilhassa İstanbul ve Edime arasındaki Londra asfaltı 1- madan kontrol etmelidirler. kazalarının çok olması, turizm dâ- vamıza da sekte vermektedir. Ara- basiyle gezmeye çıkan turistler Tür- kiyedeki kazalardan korkarak mem- leketimize uğramamaktadırlar. Bir diğer husus da şoför ehliyet- leri için yapılan imtihanlardır. Bu imtihanlarda şoför olmak istiyenler- den, dar direkler arasından geçirti- lerek cambazlık yapması istenmekte ve yol tecrübesi hiç aranmamakta dır. Halbuki Avrupa ve Atnerikade esas olan şoför olmak istiyenin yol- da, trafiğin, kesif ve tehlikeli oldu- gu yerlerdeki davranışıdır. Bu yer- lerde yapılan imtihanlarda şoför a- daylan eğer serinkanlı ve kuvvetli direksiyonları olduğunu ispat eder- lerse ehliyet alabilmektedirler. Kula- ğını tersinden gösteren Zihniyet biz- de şoför olabilmek için sirk cambaz- larının maharetini istemekte, buna mukabil de yol tecrübesine hiç önem vermemektedir. Trafik imtihanlarının da yeniden ele alınarak bir düzene sokulması ve bütün vilâyetlerde tek tip imtihan usulünün uygulanması gerekmektedir. Bu, muhakkak ki ka- zaların azalmasında önemli bir rol oynayacaktır.